شتاب سرمایه‌ها برای عرضه مسکن

شتاب سرمایه‌ها برای عرضه مسکن

http://www.bananews.ir/بررسی کارنامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بازار مسکن نشان می‌دهد سال گذشته حرکت سرمایه‌ها در بخش «تکمیل پروژه‌های مسکونی نیمه‌تمام» فعال‌تر از سال‌های قبل بوده و انبوه‌سازان پس از یک دوره کم‌توجهی به تقاضای‌ حاضر در بازار، سرانجام تصمیم گرفتند بخش بیشتری از توان مالی‌شان را صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام کنند. گزارش جدید بانک‌مرکزی در این باره حاکی است: در بهار سال گذشته از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ساختمانی در کشور بیش از ۵ هزار میلیارد تومان صرف تکمیل واحدهای مسکونی نیمه‌تمام شده که نزدیک به ۴۰ درصد رشد در این بخش به وجود آورده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رفتار سرمایه‌گذاران ساختمانی بعد از تمایل مطلق حدود یکساله آنها به آغاز پروژه‌های جدید، در مسیر هماهنگ با بازار تقاضای مسکن قرار گرفت.

سال گذشته براساس آنچه نهادهای رسمی رصد کرده‌اند، یکی از بهترین موقعیت‌ها در دو بازار بالادست مسکن –ساخت‌وساز و عرضه واحد آماده مصرف- برقرار شد.

شرکت‌های ساختمانی فعال در بازار ساخت‌وسازهای مسکونی تا پیش از سال۹۰ عمده سرمایه‌های خود را در ساخت‌وسازهای جدید بکار می‌گرفتند، طوری که تکمیل پروژه‌هایی را که طی دو سال قبل از آن، شروع کرده بودند، عملا نیمه‌‌تعطیل گذاشتند.

این حرکت انبوه‌سازان در سال۸۹ اگرچه به‌خاطر عبور از رکود سال‌های ۸۷ و ۸۸ دور از انتظار نبود، اما نتیجه آن باعث شد تعداد واحدهای مسکونی در حال ساخت در کشور طی سال۸۹ بیش از۳۱ درصد افزایش یابد و در مقابل، تعداد واحدهای تکمیل‌شده آماده مصرف – واحدهای عرضه شده به بازار مسکن- در همان سال افت ۱۷ درصدی را تجربه کند.

اما وضعیت سال۸۹ که برای طرف تقاضای حاضر در بازار مسکن مناسب ارزیابی نمی‌شود، در سال۹۰ شکل قابل قبولی به خود گرفت، طوری که سرمایه‌گذاران ساختمانی در سال گذشته بدون آنکه از جبهه ساخت‌وسازهای جدید عقب‌نشینی کنند، سرعت تکمیل واحدهای نیمه‌کاره را افزایش دادند.

بانک‌مرکزی با انتشار گزارش جدید از روند سرمایه‌گذاری فصلی در بازار مسکن اعلام کرد: در بهار سال۹۰ بخش خصوصی رقمی معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان در ساخت‌وسازهای مسکونی کل مناطق شهری کشور سرمایه‌گذاری انجام داد که از این مبلغ، بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان در بخش تکمیل واحدهای مسکونی و ۳ هزار میلیارد تومان نیز در بخش ساخت‌وسازهای جدید سرمایه‌گذاری شده است.

در بهار سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری برای تکمیل واحدهای مسکونی ۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد، در حالی که سرمایه‌گذاری در بازار تکمیل واحدهای مسکونی طی سال۸۹ حدود ۱۹ درصد کاهش یافته بود.

به این ترتیب مطابق پیش‌بینی‌هایی که «دنیای‌اقتصاد» پیشتر ارائه کرده بود، عرضه واحدهای آماده سکونت در شهرهای مختلف کشور رو به افزایش گذاشته است و همزمان، حجم سرمایه‌گذاری برای شروع پروژه‌های جدید نیز رو به صعود است.

مطابق گزارش بانک‌مرکزی در بهار سال۹۰ میزان سرمایه‌گذاری در ساخت‌وسازهای جدید به ۳ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است، اما این نرخ رشد از نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش تکمیل واحدهای مسکونی کمتر بوده است. در این فصل همچنین حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای پیشرفت ساختمان‌های نیمه‌کاره سرمایه‌گذاری شد که این عدد نیز رشد ۴۰ درصدی داشته است.

رشد در تعداد واحدهای عرضه‌شده

در بهار سال گذشته رشد ۳۸ درصدی سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای تکمیل واحدهای مسکونی در حال ساخت باعث شد ۱۵۵ هزار واحد مسکونی آماده سکونت در کل مناطق شهری تحویل بازار شود که این حجم عرضه رشد ۱۹ درصدی از خود نشان می‌دهد. این در حالی است که در ۱۲ ماه سال۸۹ تعداد ۵۵۰ هزار واحدمسکونی تکمیل‌شده، روانه بازار شده بود که حجم آن ۱۷ درصد کمتر از سال‌ ۸۸ بود.

همچنین آمارهای بانک‌مرکزی درباره وضعیت عرضه مسکن در تهران نیز حکایت از بهبود اوضاع در بهار سال گذشته دارد. در تهران طی اولین فصل سال۹۰ تعداد ۴۰ هزار واحدمسکونی تکمیل‌شده به بازار مصرف عرضه شد که ۷ درصد بیشتر از عرضه بهار سال ۸۹ بود. در تهران طی سال۸۹ در مجموع ۱۲۸ هزار واحدمسکونی توسط انبوه‌سازان تکمیل و عرضه شد که افت ۳۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن پیدا کرده بود.

هر چند اطلاعات منتشر شده توسط بانک‌مرکزی مربوط به بهار سال گذشته است، اما با توجه به اینکه طبق گزارش‌های اخیر دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری‌تهران، ساخت‌وسازهای جدید در سه فصل آخر سال گذشته نرخ رشد فصل اول را حفظ کرده‌اند پیش‌بینی می‌شود در بخش تکمیل و عرضه واحدمسکونی نیز انبوه‌سازان عملکرد فصل بهار –عرضه ۴۰ هزار واحدی- را پیش برده باشند.

علت تمایل سرمایه‌گذاری‌ها به تکمیل واحد

کارشناسان مسکن علت تمایل نشان دادن سرمایه‌گذاران ساختمانی به تکمیل واحدهای مسکونی را رشد قیمت مسکن در اوایل سال گذشته عنوان می‌کنند.

در بهار سال۹۰ قیمت مسکن بعد از آرامش سال۸۹، بصورت تدریجی شروع به افزایش کرد و علامت رونق معاملات مسکن را به بازار نشان داد، طوری که بعد از رشد متوسط ۱۲ درصدی قیمت مسکن در تهران طی سال۸۹، در بهار سال گذشته شاخص قیمت مسکن نسبت به بهار سال ماقبل ۲۰ درصد افزایش یافت. افزایش ناگهانی قیمت مسکن علاوه بر اینکه خریداران را به تعجیل برای خرید سریع از بازار وامی‌دارد در بازار ساخت‌وساز به گونه‌‌ای اثر می‌گذارد که سازنده‌ها ترغیب می‌شوند سرعت تکمیل واحدهای نیمه‌کاره را افزایش دهند تا بتوانند از فضای رونق معاملات حداکثر سود قیمتی را کسب کنند.

سرمایه‌گذاران ساختمانی در کل کشور با همین فرضیه طی بهار سال گذشته ۱۳ درصد از کل رقم سرمایه‌گذاری در بازار ساختمانی را به بخش تکمیل واحدمسکونی اختصاص دادند.

به این ترتیب از آنجا که تداوم رشد قیمت مسکن در سایر فصول سال۹۰ برقرار بوده است، برآورد می‌شود میزان تکمیل واحدهای مسکونی نیز حداقل در حد آمار فصل بهار باشد. عرضه ۴۰ هزار واحدمسکونی به بازار مصرف تهران در یک فصل در حالی است که طبق آمار سامانه رهگیری معاملات مسکن در همان فصل (بهار۹۰) حدود ۵۰ هزار فقره معامله ملکی در شهر تهران انجام شده است.

دنیای اقتصاد

    نظرات