لزوم اجرای آسفالت باکیفیت پس از حفاری‌های پروژه فاضلاب

شهردار کرمان تاکید کرد:

لزوم اجرای آسفالت باکیفیت پس از حفاری‌های پروژه فاضلاب

شهردار کرمان درخصوص پروژه فاضلاب شهر کرمان گفت: آمادگی داریم فرایند صدور مجوز حفاری را تسریع کنیم، اما در مقابل باید از حفظ کیفیت آسفالت در کنار سرعت‌گرفتن حفاری‌ها اطمینان داشته باشیم.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شعرباف، در جلسه‌ای که به‌منظور بررسی وضعیت پروژه فاضلاب شهر کرمان با حضور معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار، مشاور حقوقی شهردار، مدیر امور حفاری‌های شهرداری کرمان و مدیران مجتمع فولاد بوتیای کرمان، در محل دفتر این شرکت برگزار شد، افزود: مساله کیفیت آسفالت پس از حفاری‌ها در پروژه فاضلاب شهری، تا حد زیادی حل شده، ولی تاکید داریم سرعت اجرای پروژه همراه با حفظ کیفیت آسفالت، بالا رود.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع فولاد بوتیا، وارد پروژه بزرگی در شهر کرمان شده که در کوتاه‌مدت برای شهروندان ایجاد دشواری و مزاحمت می‌کند و در حال حاضر، دغدغه خیلی از شهروندان شده که البته حق هم دارند، اما در بلندمدت و در نگاه کلان، یک پروژه توسعه‌محور است و به پیشرفت شهر کمک می‌کند؛ فقط باید در دو سال باقی‌مانده از این پروژه به بهترین شکل مدیریت شود.

شهردار کرمان با اشاره به مطالبه شورای شهر و شهروندان درخصوص افزایش کیفیت آسفالت و ترمیم معابر پس از حفاری‌های پروژه فاضلاب شهری، افزود: از طرف دیگر، با تقاضای مجری پروژه مبنی بر سرعت‌بخشی به اجرا مواجه هستیم که ممکن است منجر به کاهش کیفیت آسفالت ترمیمی شود؛ آمادگی داریم که فرایند صدور مجوز حفاری را سرعت ببخشیم، اما در مقابل باید از حفظ کیفیت در کنار سرعت‌گرفتن حفاری‌ها اطمینان حاصل کنیم.

شعرباف افزود: پیشنهاد می‌کنیم در یکی از نقاط شهر به‌صورت آزمایشی حجم عملیات اجرایی دو برابر شود تا ببینیم آیا با کیفیت مطلوب انجام می‌شود یا خیر.

وی با بیان اینکه شهر کرمان با وجود همه ظرفیت‌هایی که دارد، درگیر عقب‌ماندگی‌های زیرساختی فراوانی به‌ویژه در زمینه آسفالت است، یادآور شد: در حال حاضر در شهر کرمان، به ۲.۵ میلیون مترمربع آسفالت در معابر اصلی بالای ۱۴ متر نیاز داریم.

شهردار کرمان تصریح کرد: در زمینه آسفالت اولیه به لحاظ سرانه، جزو پرمشکل‌ترین شهرهای کشور هستیم.

مجموعه‌های معدنی به پیشرفت و توسعه شهر کمک کنند

شعرباف، با اشاره به اینکه وجود مجتمع فولاد در مجاورت شهر کرمان، یک مسئولیت اجتماعی مجزایی ایجاد می‌کند، افزود: منظورم از مسئولیت اجتماعی، پرداخت مستقیم پول نیست؛ تزریق پول بدون برنامه، مضر است؛ اما مجموعه‌های بزرگ معدنی با نگاه اقتصادی برد-برد می‌توانند به پیشرفت و توسعه شهر کمک کنند؛ ضمن اینکه نیازهای خود را هم برطرف خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه شهر کرمان، دارای ظرفیت‌های گردشگری فراوانی است که به آن‌ها پرداخته نشده در صورتی که می‌تواند بازگشت سرمایه بسیار خوبی داشته باشد، خاطرنشان کرد: زمین‌های ۲۵۰ هکتاری متعلق به شهرداری در مجاورت راه‌آهن که می‌تواند بندر خشک کرمان باشد، ظرفیت بالایی برای ایجاد شهرک‌های ویژه دارد و آماده واگذاری به سرمایه‌گذار است که در این محدوده وسیع می‌توان مجموعه ورزشی و اقامتی وغیره ایجاد کرد.

کمبود فضاهای تفریحی؛ یکی از مشکلات شهر کرمان

شهردار کرمان، یکی از مشکلات اساسی شهر ‌کرمان را کمبود فضاهای تفریحی دانست و افزود: یکی دیگر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، مسکن، فضاهای ورزشی و تفریحی، زمین‌های ۱۵ تا ۲۰ هکتاری متعلق به شهرداری در محدوده شش کیلومتری میدان «هفت‌باغ» است که ظرفیت ساخت دهکده ویژه تفریحی را با الگوی مشارکت و سرمایه‌گذاری انتفاعی دارد.

شعرباف خاطرنشان کرد: پرداخت مطالبات شهرداری از شرکت «مانا» جزو زیرمجموعه‌های فولاد بوتیا، می‌تواند نقدی باشد، اما یک شیوه موثرتر نیز وجود دارد، و آن، در اختیار قرار دادن تجهیزات و نیروهای سخت‌افزاری مجتمع فولاد در راستای نیازهای شهر است.

وی افزود: یکی از نیازهای اساسی در حوزه خدماتی شهر کرمان، کمبود سرویس بهداشتی است که با یک سرمایه‌گذاری مشارکتی ساده می‌شود تعداد آن‌ها را ۱۰ برابر کرد و رضایت اجتماعی را به‌سرعت بالا می‌برد.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: در نهضت آسفالت شهر کرمان در حوزه ماشین‌آلات به ۱۰ تا ۱۵ کامیون نیاز داریم و مجتمع فولاد بوتیا می‌تواند در این زمینه هم به‌جای پرداخت نقدی در مطالبات، با شهرداری همکاری داشته باشد که رضایت عمومی شهروندان را به‌دنبال خواهد داشت.

شعرباف بیان کرد: فولاد بوتیا همچنین می‌تواند در ساخت مجتمع‌های ورزشی و رفاهی در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کند و شهرداری هم در زمینه زمین و پروانه به‌صورت تهاتر مشارکت داشته باشد.

وی یادآور شد: کارخانه فولاد بوتیا در اکثر موضوعات چالشی ازجمله محیط زیست، تکنولوژی استفاده از آب و ذخیره انرژی، به‌روز و متناسب با شرایط آب و هوایی کرمان عمل کرده و این مجتمع می‌تواند مستقل از محصول خود، الگوی جدید مشارکت‌جو با شهر را در کشور ایجاد کند.

مدت‌زمان آسفالت معابر پس از حفاری کاهش یابد

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری جلسات مستمر پیرامون پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کرمان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله در ارتباط با این پروژه، تبعات اجتماعی آن و نارضایتی شهروندان است.

مهدی نیکویی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت بازدید از روند اجرای پروژه‌های مشابه و شیوه‌هایی که در سایر شهرها برای پُر کردن کانال‌ها استفاده می‌شود، افزود: باید تلاش شود مدت‌زمان آسفالت معابر پس از حفاری کاهش یابد؛ به این ترتیب مشکل نارضایتی مردم حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال طراحی نرم‌افزاری هستیم که روند صدور مجوزها را تسریع می‌کند و میزان مراجعه حضوری جهت اخذ مجوزهای حفاری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان افزود: مجری پروژه فاضلاب شهری سرعت اجرای پروژه را بالا ببرد، ما نیز همکاری لازم را خواهیم داشت.

نیکویی با تشکر از همکاری شرکت «مانا» در اجرای کانال پروژه ساماندهی آب‌های سطحی در بلوار «شهدای خانوک»، یادآور شد: فاز نخست این پروژه اجرا شده و در تلاش هستیم فاز دوم هم سریع‌تر اجرا شود تا در بارندگی‌های فصل پاییز مشکلی در زمینه آب‌های سطحی نداشته باشیم.

حمید ایلاقی، مدیر امور حفاری‌های شهرداری کرمان نیز در این جلسه، خاطرنشان کرد: تجربه ما در جریان پروژه فاضلاب شهری تاکنون نشان داده هرگاه حجم حفاری بالا رفته، کیفیت کار پایین آمده و ما مجبور شدیم سرعت صدور مجور را پایین بیاوریم؛ باید تلاش شود با بالا بردن سرعت اجرا، کیفیت افت نکند.

فاضلاب شهر کرمان، بزرگ‌ترین پروژه فاضلاب کشور

مدیرعامل شرکت فولاد بوتیای ایرانیان نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه پروژه فاضلاب شهر کرمان، در حال حاضر، بزرگ‌ترین پروژه فاضلاب در کشور است، افزود: این پروژه معضل ۳۰ ساله شهر کرمان را در زمینه فاضلاب شهری مرتفع می‌سازد.

محمدرضا خسروی‌راد، با بیان اینکه تشکیل کارگروه و برنامه‌ریزی مشترک، روند اجرای پروژه را سرعت می‌بخشد، یادآور شد: اگر فرایند صدور مجوزها به‌ویژه در فصل تابستان که بارندگی نداریم، تسهیل شود، فرایند لوله‌گذاری و اجرای شبکه فاضلاب سرعت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد بوتیای ایرانیان در سال ۱۳۹۰ سهم پساب فاضلاب شهری را خریده بود و قرارداد پروژه فاضلاب پس از آن بسته شد.

مدیر پروژه احداث شبکه جمع‌آوری، تصفیه و انتقال فاضلاب کرمان نیز بیان کرد: پایان خردادماه امسال، سه سال از زمان اجرای پروژه می‌گذرد و دو سال دیگر از زمان قرارداد باقی مانده است.

عباس خدایاری، افزود: شرکت در سال اول و دوم طبق برنامه زمان‌بندی پروژه پیش رفته، اما در سال سوم به‌دلیل توقف اجرای پروژه در مناسبت‌های مختلف و همچنین کُند شدن روند صدور مجوز، کمی از برنامه عقب ماندیم که امیدواریم در سال‌جاری تحقق پیدا کند.

وی یادآور شد: در زمینه در اختیار گذاشتن دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز شهرداری همکاری کامل خواهیم داشت.

لازم به ذکر است؛ شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، کار طراحی، اجرا و بهره‌برداری از شبکه فاضلاب شهر کرمان را بر عهده دارد. پروژه شبکه فاضلاب شهر کرمان به طول ۱۴۰۰ کیلومتر در پنج ناحیه در حال اجراست و تاکنون ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

همچنین طبق آخرین وضعیت پروژه شبکه جمع‌آوری آب و فاضلاب شهر کرمان، تا تاریخ بیستم خردادماه ۱۴۰۱ بیش از ۶۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری اجرا شده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات