مروری بر اقدامات شهرداری تبریز جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

مروری بر اقدامات شهرداری تبریز جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

شهریار تبریز: تهدید نرم با هزینه پایین، سریع الاثر و با درگیر شدن بخش‌های وسیعی از جغرافیای انسانی و محیطی و نشانه‌روی مراکز حیات اجتماعی یعنی میکروسیستم اجتماعی(خانواده)، مزوسیستم اجتماعی (محیط‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها) و ماکروسیستم اجتماعی (محله‌های شهری و روستایی) به صورت آرام و خاموش در حال فعالیت است. به طوری که همزمان با پدیده تهدید نرم، شاهد سرعت تحولات و تغییرات شتابان اجتماعی هستیم.

از این رو جهت مقابله با تهدیدهای نرم در عرصه مدیریت بحران‌های اجتماعی و فرهنگی و به منظور عدم گرفتاری به مسمومیت‌های ناشی از جنگ نرم نیازمند طراحی برنامه‌های موثر برای واکسیناسیون آحاد سالم و در معرض خطر هستیم تا جامعه در زیست اجتماعی و فرهنگی از این گونه آسیب‌ها در امان باشد.

نگاه تک بعدی و برخورد قهریه و در اولویت نبودن پیشگیری اولیه از اعتیاد در عمل، غفلت از توسعه فرهنگی و اجتماعی و غفلت از نگاه سیستماتیک در عرصه پیشگیری، عدم توجه به تعیین کننده اجتماعی و اقتصادی و تاثیر آن بر عرصه پیشگیری، عدم مشارکت فعال و موثر شهروندان و طبقات اجتماعی در برنامه‌های پیشگیری موجب ضربه پذیری جامعه می‌شود. از همین رو نیازمند اتخاذ استراتژی تهاجمی برای ضربه زدن به استراتژی سیستم اعتیاد و مواد مخدر هستیم.

اقدامات صورت گرفته در کشور طی سال‌های اخیر بیانگر این واقعیت است که نگاه تک بعدی مقابله محور، به تنهایی نمی‌تواند موجب مصون‌سازی جامعه از بلای شوم اعتیاد را فراهم کند. بر این اساس ضروری است برای مصون‌سازی آحاد جامعه، تمامی فعالان و دستگاه‌های  فرهنگی و  اجتماعی به رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد روی آورند و بر این اساس ضروری است نگرش به اعتیاد به عنوان یک مسئله اجتماعی جدی تلقی شده و توجه ویژه به گروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر جامعه داشته باشیم.

شهرداری تبریز در راستای تحقق رسالت فرهنگی و اجتماعی خود و به منظور ارتقاء سلامت روحی و جسمی شهروندان، همگام با سایر نهادهای ذی‌ربط با مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی پیشگیری در این مهم گام‌های ارزشمندی را برداشته است.

در این راستا معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری تبریز با مشارکت مناطق دهگانه، اقدامات و برنامه‌های متنوعی را جهت آگاه‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرا می‌کند.

برگزاری کلاس‌های آموزشی در فرهنگسراها و خانه‌های سلامت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در عناوین و موضوعات مرتبط، همکاری‌های بین‌بخشی با ادارات و نهادهای مختلف، حمایت و همکاری با سازمان‌های مردم نهاد، استفاده از ظرفیت تلویزیون‌های شهری و بیلبوردها جهت انتقال پیام‌های پیشگیرانه و ارائه آموزش‌های شهروندی در مدارس و فرهنگسراها، تنها قسمتی از فعالیت‌های این معاونت در این حوزه است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات