شنژن، شهر پایلوت فناوری

شنژن، شهر پایلوت فناوری

شهریار تبریز / آذر کریم‌زاده: شنژن که به عنوان "کارخانه جهان" از نظر فناوری‌های مخابراتی و صنعت دیجیتال در نظر گرفته می­‌شود، در سال­‌های اخیر استقرار تعداد زیادی از شرکت‌های متخصص در فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند شرکت­‌های فناوری سازنده Huawei و ZTE را به اتمام رسانده و همچنین سرویس ارائه خدمات اینترنتی Tencent یا گروه تایوانی Foxconn، بزرگ­ترین تولید کننده قطعات الکترونیکی در جهان را ثبت کرده است.

شنژن، شهری با ۱۵ میلیون نفر جمعیت که کمتر از ۳۰ سال پیش تنها یک دهکده ماهیگیری بود، به یک کلان­شهر تبدیل شده است که آسمان خراش‌­ها، بزرگراه‌های هوایی و کارخانه‌های عظیم به هم پیوسته در کنار هم قرار می­‌گیرند.

این شهر که به عنوان نمونه‌­ای برجسته از یک شهر هوشمند در نظر گرفته می­‌شود، دارای یک شبکه ثابت فیبر نوری و دیگری متحرک است که همه خانواده‌­ها، موسسات و شرکت‌­های دولتی و خصوصی را به هم متصل می‌­کند. این شبکه امکان مدیریت دیجیتال محیط را فراهم می­‌کند. به عنوان مثال، ارزیابی و مدیریت کیفیت هوا، مدیریت توزیع آب و برق و همچنین حمل و نقل عمومی.

مدیریت هوشمند بخش سلامت یا سلامت هوشمند، جوامع محلی، آموزش و ایمنی جاده‌ها، در شنژن از طریق پلت‌فرم‌های دولتی یا خصوصی متصل به مراکز داده عظیمی مجهز به ظرفیت‌های ذخیره‌سازی تقریبا بی‌نهایت انجام می‌شود.

اکثریت قریب به اتفاق ساکنان آن دارای گوشی هوشمند هستند چرا که هزاران نقطه وای فای در خیابان­‌های این کلان­شهر دیجیتالی نصب شده است که به شهروندان امکان دسترسی به اینترنت در همه جا را می‌دهد.

برنامه‌های کاربردی چینی مانند پارک هوشمند (مدیریت هوشمند پارکینگ‌ها)، جمع‌آوری دیجیتال خودرو، مدیریت رایانه‌ای حمل‌ونقل عمومی، انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و همچنین برنامه‌هایی که امکان دسترسی به مدیریت آنلاین را فراهم می­کنند به شهروندان ارائه می‌شوند.

کارت­های اعتباری مجازی

علاوه بر این، دیگر نیازی به داشتن کارت اعتباری فیزیکی یا پول نقد در جیب نیست، برنامه­‌های کاربردی عمومی نیز برای مدیریت زندگی روزمره مردم چین ایجاد شده است، مانند WeChat که تنها با یک گوشی هوشمند امکان خرید آنلاین، رزرو بلیط هواپیما، سفارش پیتزا، پرداخت کرایه تاکسی، بلیط مترو، استادیوم یا موزه بدون جابجایی و انتقال پول از حسابی به حساب دیگر و همه اینها به لطف یک کارت اعتباری مجازی را میسر می­‌کند.

همچنین به شما این امکان را می‌دهد که چت کنید و پیام‌های صوتی کوچکی را که مانند دستگاه واکی تاکی استفاده می‌کنید ارسال کنید.

شنژن، الگویی برای شهرهای چین

دهکده ماهیگیری سابق اکنون بسیار تغییر کرده است. امروزه به عنوان مرکز تجاری واقعی چین، این شهر مدلی از شهر هوشمند چینی است. تمام اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهر برقی هستند. شهر همچنین از یک سیستم بهداشتی متصل بهره می‌برد که به همه شهروندان چینی اجازه می‌دهد به پرونده‌های پزشکی خود بدون توجه به اینکه در کجا آن را ایجاد کرده‌اند، دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، شنژن یک سیستم نظارت مهم با تشخیص چهره را به منظور افزایش ایمنی ساکنان خود و همچنین مدیریت ترافیک جاده‌ای به صورت زنده و مستقیم اجرا کرده است.

در واقع، شهر شنژن می­‌خواهد با بهبود خدمات و مدیریت خود از طریق نوآوری­‌های تکنولوژیکی به یک الگو تبدیل شود. با رشد اقتصادی در چهل سال گذشته، شنژن اکنون آماده تبدیل شدن به یک شهر "هوشمند" در سطح جهانی است.

این کلان­شهر در جنوب چین (استان گوانگدونگ) در تلاش است تا خدمات و مدیریت خود را با بهره‌­گیری از پیشرفت‌­هایی که در زمینه نوآوری­‌های فناوری به دست آورده است، مدرن کند. برای دستیابی به این هدف، این شهر یک برنامه عملیاتی برای هوشمندسازی خدمات خود در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش، بهداشت، مسکن، تامین اجتماعی و حمل‌ونقل ترسیم کرده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات