افزایش هشت درصدی ورودی به دریاچه ارومیه

افزایش هشت درصدی ورودی به دریاچه ارومیه

http://www.bananews.ir/معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از افزایش هشت درصدی بارشها و میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جواد محمودی صبح شنبه در جلسه بررسی راهکارهای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه با اشاره به افزایش هشت درصدی میزان بارشهای بهاری و سرریز شدن آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه، افزود: طی سال آبی ۹۰-۹۱ بیش از ۹۱۵ میلون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده که از این میزان ۵۷۲ میلیون متر مکعب از طریق رودخانه زرینه رود سرریز شده است.

وی با بیان اینکه در حوضه دریاچه ارومیه فقط اجرای طرحهای بهبود کیفی میزان تولید محصولات کشاورزی قابل اجرا است، اظهار داشت: مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی یکی از راهکارهای کمک به افزایش سطح آبهای زیرزمینی و افزایش آب ورودی به دریاچه است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در این راستا با مصوبه هیئت دولت، به منظور افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی و افزایش میزان درآمد اقتصادی در این بخش تنها برنامه های بهبود کیفی تولیدات و افزایش میزان تولید محصول در واحد سطح قابل اجرا است.

محمودی بهبود شبکه های آبیاری مکانیزه در حوزه سدهای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه یکی از شیوه های عملی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح در زمینهای پایین دست سدها و تحویل حجمی آب در مزارع و اراضی کشاورزی صرفه جویی قابل توجهی را در مصرف آب دارد.

وی همچنین با اشاره به مراحل پایانی طرح بارورسازی ابرها در آذربایجان غربی گفت: این طرح متناسب با شرایط جوی استان اجرا شده و بر میزان بارش های فصلی و بهبود کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه موثر است.

 

 

    نظرات