نیروی انسانی نیازمند توجه ویژه و جدی است/ تبعیض و  ...

نیروی انسانی نیازمند توجه ویژه و جدی است/ تبعیض و ...

نیروی انسانی نیازمند توجه ویژه و جدی است/ تبعیض و تفاوت بین کارکنان باید از بین برود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ناطق پیش از دستور چهل و پنجمین جلسه علنی بود؛ متن نطق به شرح ذیل است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

در ابتدای امر لازم می‌دانم که 14 تیرماه، روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را تبریک و تهنیت عرض کنم.

در هفته گذشته و در ایام تعطیلات شورای شهر، بازدید میدانی از 12 منطقه شهرداری و برخی سازمان‌ها داشتم؛ با کارکنان این مجموعه‌ها گفتگوی مستقیم صورت گرفت و جلساتی با شهرداران و شورای اداری مناطق برگزار کردیم.

باید توجه داشت که مدیریت شهری، زمانی موفق خواهد بود که نیروی انسانی با انگیزه، پرتلاش و پر توان داشته باشد؛ شهر نیز زمانی شاد و پرنشاط است که مدیریت شهری آن در انجام وظایف خود موفق عمل کند.

یکی از وظایف مهم شورای شهر و مدیریت شهری، حمایت از نیروی انسانی بدنه شهرداری است و در هفته گذشته پس از بازدیدهای صورت گرفته باید اذعان کرد که وضعیت نیروی انسانی در مناطق و سازمان‌ها، تاسف‌بار است.

شهرداری مشهد مقدس، شهرداری توانمند است ولی متاسفانه در حوزه نیروی انسانی، توانمند نبوده‌ایم؛ بر این باور هستیم که شهرداری باید به حوزه‌های مختلف «مدیر» صادر کند و نه اینکه وارد کند.

افرادی که در یک اتاق و حول یک میز مشغول خدمت‌رسانی هستند، با مدل‌های قراردادی مختلف به انجام وظیفه می‌پردازند.

فردی با 15 سال سابقه کار، تبدیل وضعیت شده ولی نه تنها از این اتفاق خوشحال نشده، بلکه ناراحت نیز شده است؛ متاسفانه سنوات را برای این افراد محاسبه نمی‌کنند و لذا حقوق 8 میلیون تومانی آنها به 6 میلیون تومان تقلیل یافته است.

از سوی دیگر، حقوق و مزایای بین افراد شاغل در یک مجموعه، متفاوت بوده که این امر برای نیروی انسانی شهرداری مناسب نیست؛ اگر قرار است که شهر و مدیریت شهری موفق عمل کند، ما باید به سرمایه‌انسانی خود به عنوان یک رکن اصلی، توجه ویژه داشته باشیم.

وظیفه ما، حمایت از نیروی انسانی و تلاش در جهت حمایت از آنهاست. اخیرا برای تسهیلات چون رفاهیات، حق مناطق کم‌برخوردار،حق سرویس کارکنان، حق ناهار، اضافه‌کاری و ... حذف شده که نیازمند بازنگری است.

کارمند شهرداری نباید نگرانی از حیث حقوق، مزایا و رفاهیات داشته باشد و برماست که در جهت ارتقاء سرمایه انسانی گام برداریم.

نیروی انسانی، بازوی توانمند مدیریت شهری است و در این حوزه شاهد تصمیماتی از سوی معاونت مالی و پشتیبانی و معاونت برنامه‌ریزی شهرداری هستیم که بدون هماهنگی با شورای شهر اتخاذ می‌شود؛ پیش از هر اقدامی، تصمیم‌گیری در این خصوص باید در کمیسیون برنامه‌، بودجه، منابع انسانی و فناوری اطلاعات و همچنین کارگروه منابع انسانی شورای شهر مطرح شود.

دو معاونت یاد شده باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنند؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب برای ما هزینه کرده و نباید اجازه دهیم که با برخی تصمیمات غلط، برای نظام و انقلاب هزینه درست کنیم.

نگرانی‌های امروز شهرداری و دغدغه‌های حوزه مالی و درآمد، نگرانی‌های ما هم هست؛ در سنوات گذشته 4 هزار نفر نیرو، بدون ضوابط و مقررات، جذب شده‌اند ولی امروز وظیفه اخراج و یا تعدیل حتی یک نفر از آنها را نداریم.

نگاه شورای ششم، نگاه خروج کارمند و نیرو نیست، نگاه سیاسی نداریم و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.

از ظرفیت نیروی انسانی که 10 سال در بدنه شهرداری کار کرده و تجربه کسب نموده، باید به عنوان یک «مدیر» بهره بگیریم؛ اگر امروز اتفاقات بزرگی در شورای ششم رقم خورده، از جمله ساماندهی اراضی پادگان ارتش، ثمره تلاش‌های همین نیروی انسانی بوده است.

این ظرفیت شهرداری مشهد مقدس است و لذا تقاضا داریم با تدابیر مناسب، مشکلات و نگرانی‌های نیروی انسانی را برطرف کنیم.

شهرداری‌های مناطق باید از استقلال لازم برخوردار باشند، در غیراینصورت در ارائه خدمات به شهروندان با مشکل روبرو خواهند شد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات