نشست تخصصی روسای کمیسیون‌های حقوقی شوراهای اسلامی  ...

نشست تخصصی روسای کمیسیون‌های حقوقی شوراهای اسلامی ...

نشست تخصصی روسای کمیسیون های حقوقی شوراهای اسلامی مراکز استان ها در مشهد برگزار می شود 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، هاشم دائمی در اولین وبینار تخصصی روسای کمیسیون‌های حقوقی شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور، اظهارکرد: این نشست تخصصی در جهت یکپارچه‌سازی و مشارکت بیشتر کمیسیون‌های حقوقی در جهت تسهیل ارائه خدمات به مردم برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از وظایف مهم شوراهای شهر، ریل‌گذاری، قانون گذاری و تدوین نقشه راه مدیریت شهری در میان مدت و بلند مدت است؛ همچنین یکی از اهداف مهم شوراها، جلب مشارکت مستقیم مردم در تصمیم‌سازی هاست.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: یکی از چالش‌های مهم پیش رو شوراهای شهر، ابطال مصوبات در دیوان عدالت اداری بوده که به یک چالش اساسی تبدیل شده است.

دائمی بیان کرد: موضوع دیگری که هم‌زمان در مجلس شورای اسلامی هم در حال پیگیری است، اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری هاست که در حال حاضر این قانون رویکرد قلع و جریمه دارد و سعی بر این است در رویکرد جدید این قانون، پیشگیرانه باشد.

وی با اشاره به موضوع زمین های بدون سند رسمی و قولنامه‌ای به عنوان یکی دیگر از چالش های مدیریت شهری، اظهار کرد: یکی از محورهای مهم مدنظر، بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون ماده 5 است که در حال حاضر فقط در شهرداری تهران کمیسیون ماده 5 وجود دارد و مابقی کلان‌شهرها از این کمیسیون محروم هستند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: هدف از برگزاری این وبینار بررسی چالش های حقوقی پیش روی توسعه شهرها نیز هست که سالهاست با آن مواجهیم و امیدواریم بتوانیم با این هم اندیشی ها، باری از دوش مدیریت شهری برداشته و گام‌های اساسی در جهت توسعه شهرها و رفع چالش های بودجه ای برداریم.

محرری، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی قم که در این نشست حضور داشت با اشاره به اهمیت شوراها در افزایش اعتماد مردم به مدیریت شهری گفت: یکی از اقدامات مهمی که باید در دستور کار قرار گیرد تشکیل کمیته ویژه حقوقی در جهت پیگیری شکایات از شهرداری ها در محاکم است.

حاج رسولی‌ها، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این وبینار گفت: عدم موفقیت دولت ها در ادوار مختلف مربوط به این است که دولت برخی از وظایف شورا ها را انجام می دهد و تفویض اختیارات انجام نمی شود در حالی که می توان از شوراها کمک فراوانی گرفت و بار کاری دولت را سبک کرد.

سبحان بخشی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر ساری نیز در این وبینار گفت: توقعات مردم از شوراها در حوزه قانون گذاری است در حالی که طبق قانون اساسی وظیفه قانون گذاری به عهده مجلس شورای اسلامی است، شوراها نیازمند استقلال هستند و این عدم استقلال هم ابعاد نظارتی و هم ابعاد تصمیم گیری را در شوراها دچار چالش می کند.

شانه سازان، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر اهواز نیز گفت: شهرداری ها وقتی به محاکم کشیده می شوند قضات به صورت تخصصی عمل نمی کنند و این موضوع شهرداری ها را با چالش های فراوانی روبرو می کند، راه حل، ایجاد شعبه های دادرسی ویژه و تخصصی در این زمینه است.

صفرزایی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر زاهدان نیز ضمن بیان اینکه زمین های بدون سند و قولنامه ای یکی از چالش‌های مهم مدیریت شهری در زاهدان است، گفت: در خصوص مدیریت واحد شهری باید دبیرخانه‌ی دائمی وجود باشد تا ارتباط بین دستگاه ها را برقرار و حفظ کند و مشکلات ارتباطی بین سازمان ها و دستگاه ها در این دبیرخانه حل شود.

فلاح دبیر کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر اراک نیز در این نشست ویدئو کنفرانسی گفت: وصول مطالبات دولتی یکی از مسائل مهم مدیریت شهری است، در شهر اراک نزدیک به صد میلیارد تومان مطالبات داریم که هنوز وصول نشده است.

دهقان نژاد رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز و غلامی رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی کرمانشاه نیز بر محورهای گفت و گو در این وبینار تاکید کردند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات