لزوم توجه به فناوریهای نوین در انبوه سازی

لزوم توجه به فناوریهای نوین در انبوه سازی

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان نظام مهندسی با انتقاد از بی توجهی نسبت به صنعتی سازی ساختمانها در پروژه های بزرگ مسکونی گفت: در جهان سالانه ۱۵۰ میلیون واحد مسکونی ساخته می شود که ۲ درصد آن در ایران ساخته می شود در حالی که ایران تنها یک درصد جمعیت دنیا را دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید مهدی هاشمی در سمینار استفاده از فناوریهای نوین در صنعت ساختمان، صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین در ساختمان سازی را از مسایل مطرح در کشور دانست و افزود: صنعتی سازی در کشور بیشتر رویکرد مسکونی دارد این در حالی است که صنعتی سازی در بخش ساختمان کاربریهای فراوانی دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی موضوع ساخت مسکن را از مهمترین موضوعات مطرح در حوزه نظام مهندسی عنوان کرد و اظهار داشت: در جهان سالانه حدود ۱۵۰ میلیون واحد مسکونی ساخته می شود که ۲ درصد از این تعداد در ایران ساخته می شود این در حالی است که ایران تنها یک درصد جمعیت دنیا را دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه های مصوب دولت باید سالانه ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، خاطر نشان کرد: بخش مسکن و واحدهای مسکونی تنها ۳۲ درصد حجم اقتصاد را به خود اختصاص می دهد ولی در حال حاضر حجم اقتصاد کشور از ساخت صنعتی واحدهای مسکونی حدود ۳ درصد است.

هاشمی با اشاره به وضعیت سایر کشورها یادآور شد: در کشورهایی مانند مالزی و ترکیه حدود ۴۰ درصد ساخت و سازهای آنها صنعتی است.

وی همچنین تصریح کرد: اجرای پروژه مسکن مهر می تواند فرصت مناسبی برای صنعتی سازی سازه های باشد چراکه صنعتی سازی در پروژه های انبوه متبلور می شود.

هاشمی به مزایای صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین در ساختمانها اشاره کرد و توضیح داد: صنعتی سازی موجب افزایش طول عمر مفید ساختمانها می شود این در حالی است که با فرض رعایت حداقل های استاندارد، طول عمر سازه های غیر صنعتی و سنتی یک سوم سازه های صنعتی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی سود ۳ برابری از ساخت ساختمانهای صنعتی را از دیگر مزایای صنعتی سازی ساختمانها ذکر کرد و گفت: علاوه بر این در صنعتی سازی، جنبه های طراحی و زیبایی ساختمانها با رعایت استانداردهای موجود بهتر اجرا می شود.

وی اشتغال زایی را از دغدغه های اصلی مسئولان کشور نام برد و اضافه کرد: برای ساخت ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی نیاز به ۴٫۵ میلیون نیروی انسانی به صورت مستقیم و ۱۲ میلیون نیروی انسانی به صورت غیر مستقیم داریم که با صنعتی سازی ساختمانها می توان به این مهم دست یافت.

هاشمی کاهش اتلاف انرژی و سرمایه در سازه های صنعتی نسبت به سازه های سنتی را از دیگر مزایای صنعتی سازی ساختمانها عنوان کرد.

 

    نظرات