نامهربانی با متقاضیان مسکن‌مهر در تهران ابعاد جدیدی گرفت

نامهربانی با متقاضیان مسکن‌مهر در تهران ابعاد جدیدی گرفت

http://www.bananews.ir/ظاهرا گروهی از عوامل مسکن‌مهر در تهران تصمیم گرفته‌اند با اختلال در برنامه‌های افتتاح و بهره‌برداری‌های گسترده از واحدهای مسکونی‌مهر، اقدامات وزارت راه‌وشهرسازی و آنچه تاکنون این وزارتخانه تحت عنوان کلید مسکن‌مهر تحویل متقاضیان داده را زیر سوال ببرند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در یکی از شهرهای جدید اطراف تهران پروژه‌ای که سال۸۸ کلنگ‌زنی شد و قرار بود ظرف ۸ماه بیش از یک هزار خانوار تهرانی متقاضی مسکن‌مهر را صاحب‌خانه کند، حالا اگر چه حدود ۸۰ درصد از واحدها را توسط تعاونی‌های مسکن‌مهر تحویل داده، اما ناهماهنگی مالی و عدم شفافیت در نحوه تسویه‌حساب با برخی از پیمانکاران در این پروژه، باعث ناامنی در سکونت برخی از واحدهای این پروژه شده است.

طی چند روز اخیر تعدادی از ساکنان مسکن‌مهر در این پروژه واقع در شهر جدید پرند در مراجعه به آپارتمان‌های خود متوجه شدند پیمانکار سازنده، واحد را تصاحب کرده و قفل درب واحدها را نیز عوض کرده است.

پیگیری‌ این افراد درباره علت ورود سازنده به داخل واحدمسکونی نشان می‌دهد، پیمانکار این پروژه مدعی است: «هنوز پول ساخت واحدها به او پرداخت نشده است و طبق قرارداد با تعاونی‌ها، تا مادامی که همه پول را دریافت نکند، صاحب تمام‌وکمال واحدهای مسکونی‌مهر است.»

این در حالی است که خانوارهایی که در چند روز گذشته واحدشان توسط شرکت سازنده تصاحب شده، می‌گویند: «از سال ۸۸ تاکنون حدود ۱۰ میلیون تومان پول نقد به اتحادیه طرف قرارداد پرداخت کرده‌اند.» در این پروژه که بارها «دنیای‌اقتصاد» اخبار و گزارش‌های متعددی درباره‌اش نوشته، گذشته از اتفاقات چند روز اخیر، تعداد قابل توجهی از متقاضیان نیز اصلا هنوز واحدشان را تحویل هم نگرفته‌اند.

این متقاضیان هم‌اکنون هر کدام‌شان برگه‌ای با مهر و امضا در اختیار دارند که محتوای آن اثبات می‌کند در اسفند سال۸۹، مجوز تحویل کلید واحد مسکونی‌مهر در شهر جدید پرند و در این پروژه بخصوص، برایشان صادر می‌شود، اما این افراد تا الان به‌رغم داشتن این برگه مستند، هنوز موفق نشده‌اند واحدشان را دریافت کنند.

مسوولان شهر جدید پرند اواخر سال گذشته عوامل این پروژه را دور یک میز احضار کردند و با امضای یک صورتجلسه مقرر شد مشکلات حاد ساکنان این پروژه تا بهار امسال حل‌و‌فصل شود. غافل از اینکه هم‌اکنون چالش قدیمی به برخوردهای فیزیکی و پس‌گرفتن واحدها از متقاضیان منجر شده است.

در این پروژه بیشتر از آنکه مسوولان دولتی مسکن‌مهر بتوانند مدیریت و نظارت داشته باشند، کنترل اوضاع در دست عده‌ای قرار گرفته که خواسته یا ناخواسته، هیچ حرکت امیدوارکننده‌ای از آنها سر نمی‌زند بلکه برعکس، روز به روز، اوضاع ناشفاف در آن، تیره‌تر هم می‌شود.

از میان انبوه واحدهای مسکونی‌مهر در شهر جدید پرند تاکنون فقط این پروژه و یک پروژه متعلق به شرکت ترکیه‌ای به سرانجام رسیده است. اما در حالی که برج‌های مسکن‌مهر ترکیه‌ساز با کیفیت مطلوب و بدون دردسر و ایراد تحویل خانوارها شده، در این پروژه ایرانی‌ساز، متقاضیان مسکن‌مهر بابت تحویل واحدها پیر شده‌اند!

در حال حاضر با توجه به اتفاقات چند روز گذشته در این پروژه، این پرسش مطرح است که «چه تضمینی بابت امنیت سکونت در برخی از واحدهای مسکونی‌مهر که پیمانکارانش مدعی طلب مالی هستند، وجود دارد؟»

آیا در شرایطی که هنوز سند رسمی برای این واحدها صادر نشده است، امکان اینکه انبوه‌ساز خانه‌ها را از خانوارها پس بگیرد، وجود دارد؟

تعدادی از اسناد و مدارکی که نشان می‌دهد اعضای تعاونی‌های مسکن‌مهر در پروژه فاز۳ شهر جدید پرند از حداقل سه سال پیش هر کدام‌شان مبلغ ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تحت عنوان «آورده نقدی» پول پرداخت کرده‌اند موجود است.

از وزیر راه‌وشهرسازی و مسوولان شهر‌جدید پرند انتظار می‌رود نسبت به رفع ابهامات در این پروژه، مطابق پیگیری‌های مخصوص شخص وزیر، سریع‌تر اقدام کنند.

شاید برخی مسوولان تصور کنند پروژه‌ای با وسعت ۱۰۰۰ واحد در بین طرح یک میلیون واحدی، زیاد در سیبل نگاه‌ها قرار ندارد. اما آنچه غیرقابل انکار است اینکه «تک‌تک واحدهای مسکونی‌مهر در تهران اگر به سرانجام نرسد، کل عملکردها در این حوزه مخدوش خواهد شد. بخصوص اینکه یک واحد مسکونی به فردی تحویل داده شود و چند ماه بعد ناگهان واحد از او پس گرفته شود! که چنین شیوه‌ای حتما برای مدیران وزارت راه‌وشهرسازی و مقام عالی این وزارتخانه قابل قبول نیست.»

 

    نظرات