در دسترس همه؛ دسترسی به ساختمان­‌ها و حمل‌ونقل عمومی

شهریار تبریز / آذر کریم‌­زاده: هیئت داوران در رابطه با موضوع دسترسی­، به این شهر جهت طیف گسترده‌ای از راه حل­‌های نوآورانه و پیشرفت­‌هایی با هدف افزایش دسترسی بخصوص برای افراد دارای معلولیت پاداش دادند. شهر لوکزامبورگ دسترسی را در اولویت قرار داده است. این شهر از یک رویکرد "طراحی برای همه" برای تسهیل دسترسی همه، از جمله افراد دارای معلولیت، پیروی می­‌کند.

طی دهه‌های گذشته ملت­ها قوانینی را وضع کرده‌اند که برای دسترسی همه افراد به ساختمان‌ها، اماکن عمومی و همچنین حمل و نقل عمومی تضمین شده است­، اما آیا این کافی است؟ در یادداشت ذیل به بررسی موثرترین اقدامات از نظر تحرک­، سهم فناوری­‌های دیجیتال و جدیدترین نوآوری­‌ها در این زمینه می‌پردازد و اینکه چرا بهبود دسترسی به فضاهای شهری­، ساختمان‌­ها و حمل و نقل عمومی برای ارتقاء یکپارچگی جوامع ضروری است.

با افزایش جمعیت شهری­، مهم است که برنامه‌ریزان و معماران شهری همچنان به حداکثر دسترسی ممکن به خدمات عمومی­، ساختمان­‌ها و حمل و نقل عمومی برای همه­، از جمله کسانی که کم تحرک بوده یا وضعیت ناتوانی جسمی موقتی یا دائمی دارند، بپردازند.

نه تنها تعداد بیشتری از مردم در آینده در مناطق شهری ساکن خواهند شد بلکه زندگی آنها نیز طولانی‌­تر خواهد بود. شمار افراد مسنی که ترجیح می­‌دهند به جای اینکه به یک خانه سالمندان مراجعه کنند­، عمرشان را تا زمانی که استقلال دارند در خانه خود سپری کنند بسیار است. آنها نماینده بخش فزاینده‌ای از جمعیت هستند که به خدمات عمومی و حمل و نقل عمومی وابسته بوده و از اقدامات تضمین کننده دسترسی کامل و باز بهره‌­مند می­‌شوند.

آزادی حرکت در ایجاد پیوندهای اجتماعی

چرا دسترسی بدون مانع موضوع بسیار مهمی است؟ یک شهر فقط وقتی رونق می­گیرد که همه شهروندان می­‌توانند کاملاً در شکل دادن به زندگی خود و جامعه به طور کلی شرکت کنند. هر برنامه ای با هدف بهبود و تضمین کیفیت زندگی ساکنان شهر­، باید در اولویت ارتقاء یکپارچگی اجتماعی قرار گیرد.

هنگامی که افرادی که از تحرک کمتری با توجه به ناتوانی جسمی خود برخوردار هستند­، دسترسی محدود به حمل و نقل یا خدمات عمومی و پزشکی دارند­، ثبات اقتصادی و سلامتی آنها به خطر می افتد. علاوه بر این­، انزوای اجتماعی باعث ناراحتی در بین ساکنان شهر­، به ویژه سالمندان می­‌شود­، به ویژه هنگامی که خدمات حمل و نقل عمومی غیرقابل دسترسی یا با برنامه ریزی ضعیف ارائه می­شود.

دسترسی به ساختمان‌­ها و حمل و نقل عمومی

چگونه برنامه ریزان می­‌توانند این مشکل را برطرف کنند؟ در دهه‌های اخیر، آیین­‌نامه هایی با هدف تسهیل دسترسی به ساختمان­‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی در کدهای ساختمانی وارد شده است. این اقدامات بطور خاص مربوط به طراحی و اندازه حاشیه‌ها، پله ها، شکاف‌­ها و تغییرات سطحی که عبور از آنها دشوار است­، به منظور بهبود دسترسی به افراد با کاهش تحرک است.

راه حل­‌های جدید تحرک وجود دارد که این اقدامات را تکمیل و گسترش می­‌دهد. رمپ­‌های متحرک­، راه پله ها و سکوهای متحرک جایگزین­‌های ضروری برای پله ها جهت ورود به ساختمان یا دسترسی به وسایل نقلیه عمومی است. شهرها همچنین به طور فزاینده ای از پیاده روهای متحرک در حاشیه‌های ایستگاه‌های اتوبوس به ویژه در خیابان‌­های شیب­دار استفاده کرده و بدین ترتیب از مسافت سفر می­‌کاهند.

رفت و آمد در ساختمان‌­ها و وسایل حمل و نقل عمومی

بسیاری از راه حل­هایی که در مورد ورودی ساختمان یا ایستگاه حمل و نقل اعمال می­‌شود نیز برای ترددهای داخلی کاربرد دارد. در اینجا­، معماران باید دستورالعمل­‌های مربوط به حداقل ابعاد مورد نیاز درها، پله‌ها و غیره را رعایت کنند. اکنون ساختمان­‌ها به طور گسترده به درب­های اتوماتیک، پله برقی‌­ها، سکوهای آسانسور و آسانسور مجهز شده اند، برای مثال در اتحادیه اروپا برای بهبود دسترسی مشمول مقررات جدید هستند.

شبکه‌های حمل و نقل عمومی همچنین از راه حل­های تحرک مدرن بهره مند می‌­شوند. فرودگاه هایی مانند میلان-لیناته در ایتالیا به طور فزاینده ای از سیستم‌های بالابر استفاده می­‌کنند. در فرودگاهی در بلژیک، که در آن مسافران از طریق پله های مخصوص سوار هواپیماها می­‌شوند، در بالابرهای پله ای برای مسافران با تحرک کم نیز سرمایه گذاری کرده است.

ایستگاه‌های بزرگی مانند ایستگاه مرکزی میلان، قطب حمل و نقل عمومی در جنوب اروپا، اکنون قطب­‌های مبادله‌ای چندوجهی واقعی هستند: پیاده‌رو های متحرک، آسانسورها و پله برقی­‌ها برای تسهیل حرکت در سطوح داخلی ترکیب شده و با تجهیز ایستگاه های مختلف خود به سیستم‌­های بالابر شیب­دار، به بهبود دسترسی ادامه می­‌دهد. این شهر همچنین قصد دارد سیستم‌­های ارتباطی کاربر و نرم افزار نظارت خود را برای کنترل کننده ها تکمیل کند تا از بالاترین سطح خدمات بدون وقفه اطمینان حاصل شود.

یکی از بهترین راهها برای دستیابی به راه حل­‌های حمل و نقل کارآمد، تقویت گفتگو با افراد کم تحرک و سالمندان است. شهرهایی مانند شانگهای مرتباً آنها را به مشارکت در ممیزی ها در مورد دسترسی به حمل و نقل شهری و صحبت در مورد مسائل مربوط به تحرک دعوت می‌­کنند. صنعتگران و برنامه ریزان شهری می‌­توانند با سازمان­‌هایی که طرفدار تغییر موثر هستند، از نزدیک همکاری کنند تا دسترسی بیشتر برای همه تضمین شود.

بر اساس این مشارکت­‌ها، طراحی قابل دسترس باید شامل سیستم‌­های ارتباطی متفکرانه ای باشد. نشانه گذاری کف­‌های برجسته روی زمین می­‌تواند به افراد کم بینا کمک کند تا شروع یا انتهای یک سکو را تشخیص دهند، در حالی که علائم متضاد بهتر درک خواهد شد. علاوه بر این­، دکمه ها و نمایشگرهای اطلاعاتی نیز باید در سطح چشم کاربران صندلی چرخدار قرار داشته باشند.

فناوری­‌های دیجیتال کانال­‌های جدید ارتباطی را باز می­‌کنند که ممکن است برای افرادی که دارای تحرک کم هستند ضروری باشد. از جمله دیگر برنامه‌های شهری مانند بلیت‌های هوشمند، به مسافران کمک می‌­کنند تا بتوانند سفرهای خود را برنامه ریزی کنند یا اطلاعات به روز را در زمان واقعی در مورد تغییرات برنامه یا اختلال در اختیار شما قرار دهند و حمل و نقل عمومی را عملی‌­تر کنند.

فناوری‌های جدید برای خدمات بهتر

فناوری بدون تماس و سایر نوآوری‌هایی که در پی همه گیر شدن COVID-۱۹ پدیدار شده‌اند­، برای افرادی که دارای تحرک کم هستند فواید اجتناب ناپذیری دارد. راه حل­‌هایی مانند فعال­ سازی صدا (به جای یک دکمه) در آسانسورها در کشور چین تعبیه شده است که ضمن کاهش شیوع ویروس، تحرک را ارتقا می­‌بخشد.

فناوری­‌های هوشمند همچنین به ارائه خدمات بهتر کمک می‌­کند. بسیاری از این راه حل­‌های جدید تحرک، جهت عملکرد کارآمد خود، بر عالی بودن و سیال بودن عملیات تکیه کرده و از خرابی باید به هر قیمتی جلوگیری شود. سیستم­‌های نگهداری پیشگیرانه و پیش بینی کننده مانند MAX برای آسانسورها و پله برقی‌ها به پیش بینی مشکلات احتمالی و برطرف کردن آنها قبل از وقوع خرابی کمک می­‌کند.

دسترسی بیشتر به لطف نوآوری

اقدامات زیادی جهت تسهیل دسترسی انجام شده است، اما همیشه جایی برای بهبود وجود دارد. با تبدیل شدن شهرهای با چگالی بالا به حالت جدید استاندارد، طراحی سیستم‌های حمل و نقل چندوجهی با ترکیب انواع مختلف حمل و نقل و بکارگیری آنها در یک روش شفاف در کنار هم بسیار مهم خواهد شد. در نهایت، با ترغیب همه به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، رفت و آمد جاده‌ها کاهش یافته و شهر سرسبزتر می­‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات