ماجرای فقیرترین و ثروتمندترین مراجعه‌کننده ملاقات‌های مردمی/ روزی که مردم با ۱۶ هزار تومان خانه‌دار می‌شدند

ماجرای فقیرترین و ثروتمندترین مراجعه‌کننده ملاقات‌های مردمی/ روزی که مردم با ۱۶ هزار تومان خانه‌دار می‌شدند

    ماجرای فقیرترین و ثروتمندترین مراجعه‌کننده ملاقات‌های مردمی/ روزی که مردم با ۱۶ هزار تومان خانه‌دار می‌شدند

    عباس حاج‌رسولی‌ها قدیمی‌ترین عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور در اتاق خبر اصفهان شورا از تجربیات سال‌ها حضور در مدیریت شهری صحبت کرد.

    به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، عباس حاج رسولی‌ها قدیمی‌ترین عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و رئیس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری دوره ششم، میهمان نخستین بخش از اتاق خبر شورا بود. او در گفت‌وگویی صمیمی به سوالات مختلف پاسخ داد، از مهمترین طرح‌هایی گفت که در دوره‌های گذشته شورا دنبال شده تا شیرین‌ترین اتفاقی که در ملاقات‌های مردمی دیده است. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

    شورا سیستمی زنده است

    هشت سال در ستاد مهندسی جنگ حضور داشتم و پس از آن هشت سال مدیرکل بودم، یعنی در سیستم اداری فعالیت می‌کردم. ۵ دوره نیز در شورا حضور دارم. تفاوت حضور در شورا و دولت ملموس است. شورا یک سیستم زنده است اما دولت سیستمی است منجمد. از فعالیت در سیستم زنده و پویای شورا لذت بیشتری می‌برم.

    در همه این سال‌ها اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را در ملاقات‌های مردمی مشاهده کردم، اما جایی که واقعا خوشحال کننده است دیدن لبخند رضایت شهروندی است که از حل شدن کارش خوشحال می‌شود. این لبخند برای ما هم شیرین است. خاطرم هست که در یکی از ملاقات‌های مردمی یکی از شهروندان بسیار نیازمند، درخواستی داشت که مراجعه کرده‌بود، مشکل او را حل کردیم و لبخندی از سر شوق آنچنان بر لب‌هایش نقش بست که بسیار دیدنی بود. لبخندی ناشی از رضایتمندی. در مراجعه بعد یکی از متمول‌ترین افراد شهر که در حوزه ساخت و ساز فعالیت داشت به مشکلی در کارش برخورده بود که مراجعه کرد. کار او را هم حل کردیم، او هم خنده‌ای بر لبش نشست که بسیار زیبا بود. این دو خنده مثل هم و برای من خیلی جالب بود. ریشه این خنده‌ها در رضایت‌مندی آن‌ها بود.

    مقاومت دولت و مجلس در برابر طرح مدیریت واحد شهری

    مدیریت واحد شهری طرحی بود که در شورا اول دنبال و براساس آن ۲۳ وظیفه برای مدیریت شهری احصا شد. رئیس جمهور وقت گفت این طرح را به عنوان پایلوت در اصفهان پیاده کنیم اما بدنه دولت و مجلس وقت مقاومت کردند تا این تصمیم محقق نشود، چون حیطه مسئولیت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند موافق نبودند.

    سرمایه‌های زیادی به خاطر عدم تحقق مدیریت واحد شهری از بین می‌روند و دولت‌ها اگر می‌خواهند در عملکرد خود موفق شوند باید مدیریت واحد شهری را پیاده کنند، معتقدم شوراهای اسلامی در سراسر کشور باید برای اجرای این طرح هماهنگ شوند.

    مهمترین اقدام شورای ششم/ سر و سامان دادن بحث تراکم در ساخت و ساز

    بحث تراکم و منطقه‌بندی کاری سخت بود که شورای ششم آن را انجام داد. این موضوع در شورای قبل رها شده بود و عاملی برای نارضایتی مردم بود. ما این طرح را پیگیری کردیم هرچند کار سنگینی بود اما به نتیجه رسید.

    جوانان امروز، ۲۰۰ سال طول می‌کشد تا خانه‌دار شوند!

    قانون ارزش افزوده عاملی برای نارضایتی مردم در ساخت و سازها است. دولتمردان و مجلس نمی‌دانند با این طرح چه بلایی بر سر حوزه مسکن آورده‌اند. مردم برای ساخت خانه هزینه‌های سنگینی مانند بیمه‌های بدون کاربرد را متحمل می‌شوند. این مغایر اهداف قانون اساسی است زیرا قانون اساسی می‌گویند مردم باید خانه‌دار شوند اما این قوانین دست و پا گیر ،فرصت خانه دار شدن خیلی از مردم را گرفته است.
    امروز شهروندی که از نظر مالی در حد متوسط به پایین است با حقوق کارمندی یا دستمزدی معمولی، ۲۰۰سال طول می‌کشد تا خانه‌دار شود.
    مالکان نگاه نکنند که دلار رفت بالا، اجاره هم بالا برود. این یک سم مهلک است. این پول‌ها خوردن ندارد ضمن اینکه انسانیت کمک می‌کند که در جنگ اقتصادی همه کسانی که تمکن مالی دارند دست نیازمندان و افراد ضعیف‌ را بگیرند.

    خانه‌هایی که با ۱۶ هزار تومان ساخته شد

    پس از دستور امام خمینی (ره) در ابتدای پیروزی انقلاب برای تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنده نیز توفیق داشتم به عنوان یکی از مهندسان اصفهان ماموریت پیدا کنم که بنیاد مسکن را در اصفهان شکل بدهم و خانه سازی را برای مردم دنبال کنم.
    پیام امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب این بود که همه مردم باید خانه دار شوند. در این موضوع، اصفهانی‌ها پیشتاز بودند. ما همان اوایل انقلاب ،بنیاد اسلامی تامین مسکن را با کمک خیران راه‌اندازی کردیم و مردم با تسهیلات ساده اداری با قیمت ۱۶ تا ۹۶ هزار تومان صاحب خانه می شدند.

    این گفتگو ادامه دارد...

    لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

      منبع خبر

      شورای شهر اصفهان

      شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

        نظرات