تلاش برای افزایش تعامل کرمان و بصره

در دیدار هیئت شهرداران استان بصره با استاندار کرمان تاکید شد: تلاش برای افزایش تعامل کرمان و بصره
هیئت شهرداران استان بصره عراق که به میزبانی شهرداری کرمان به این شهر سفر کرده‌اند، با استاندار دیدار کردند.

به گزارش کرمان‌آنلاین، استاندار کرمان در نشستی که با حضور شهردار کرمان، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار، هیثم علی سدخان، مدیرکل شهرداری‌های استان بصره؛ علی حبیب جبل، شهردار شهرستان شط‌العرب؛ فراس عبدالخالق عمران، شهردار شهرستان زبیر؛ رضا نعمه منصور، معاون مدیر شهرداری‌های استان بصره و مصطفی طرفی، معاون سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره برگزار شد، گفت: دکتر شعرباف، شهردار کرمان، مدیر بسیار باتجربه و خوش‌فکری است و در این سفر، تبادل تجربه خوبی با شهرداران استان بصره می‌تواند برقرار شود.

محمدمهدی فداکار افزود: شهید سلیمانی، علاقه و احترام فراوانی برای همسایگان عراقی قائل بود و ما هم پیرو راه ایشان هستیم.

وی با اشاره به اینکه هر هفته دو پرواز از کرمان به عراق فعال است، خاطرنشان کرد: این پروازها ظرفیت خوبی برای سفر مردم عراق به‌ویژه اهالی استان بصره به کرمان است و می‌توانند پس از کرمان، برای زیارت به مشهد مقدس سفر کنند و همچنین از ظرفیت بالای کرمان برای گردشگری سلامت و درمان بهره ببرند.

استاندار کرمان به ظرفیت‌های استان در زمینه فولاد، مس، سنگ‌های تزئینی و تولیدات کشاورزی، اشاره کرد و افزود: ظرفیت خوبی برای توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختف صنعتی، معدنی و کشاورزی در استان کرمان وجود دارد.

فداکار با اشاره به وجود پنج دانشگاه علوم پزشکی در استان و پرورش پزشکان متخصص در همه رشته‌های پزشکی، یادآور شد: بیمارستان‌های تخصصی و خصوصی مجهز و پیشرفته‌ای در کرمان داریم که به گردشگران هم خدمات می‌دهند.

وی ادامه داد: استان کرمان در حوزه‌های چشم‌پزشکی، درمان ناباروری، سرطان، پیوند اعضا و سلول‌های بنیادی، جایگاه بسیار خوبی دارد.

استاندار کرمان افزود: استان کرمان، بهشت گیاهان دارویی است و دانشکده طب سنتی کرمان هم به پرورش دانشجویان در این زمینه مشغول است.

فداکار خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های بین‌الملل خوبی در کرمان داریم که در رشته‌های مختلف از کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای همسایه دانشجو می‌پذیرند.

وی افزود: در تلاش برای گسترش تعامل در حوزه گردشگری سلامت با کشور عراق هستیم.

مدیرکل شهرداری‌های استان بصره نیز در این دیدار، ضمن تشکر از دعوت شهرداری کرمان و استقبال گرم از هیئت عراقی، سلام استاندار بصره را به استاندار کرمان ابلاغ کرد.

هیثم علی سدخان، خاطرنشان کرد: امیدواریم ثمره این سفر، امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کرمان و بصره باشد و تلاش داریم از تجرببات دوستان در شهرداری کرمان برای اداره شهرهای بصره استفاده کنیم.

وی افزود: سعی می‌کنیم از فرصتی که شهرداری کرمان فراهم کرده استفاده کنیم و گزارش کاملی از این سفر را به استاندار بصره ارائه خواهیم کرد.

معاون مدیر شهرداری‌های استان بصره نیز در این دیدار، بیان کرد: بسیار خرسندیم که امروز توانستیم در کرمان، شهر شهدا حضور پیدا کنیم؛ این اولین سفر ما به کرمان است و بسیار گرم از هیئت شهرداران بصره استقبال شد که قدردان هستیم.

رضا نعمه منصور خاطرنشان کرد: در ابتدای ورود به شهر کرمان، شاهد نظافت خیابان‌ها و فضای سبز شهری بودیم و لذت بردیم و امیدواریم بتوانیم از تجربیات دوستان در زمینه مدیریت شهری استفاده کنیم.

معاون سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره نیز در این نشست گفت: استان بصره مهم‌ترین استان در عراق به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نقش این شهر در کشور عراق است و به‌عنوان پایتخت اقتصادی این کشور معرفی شده چراکه ۸۰ درصد بودجه عراق از این استان تامین می‌شود.

مصطفی طرفی افزود: با وجود سرمایه‌ها و ثروت فراوانی که استان بصره دارد، ازلحاظ زیرساختی، دچار عقب‌ماندگی است و نیاز به مشارکت در توسعه دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد نیروهای حشدالشعبی از استان بصره هستند و این استان، بیشترین شهدا را تقدیم محور مقاومت کرده؛ اغلب رجال سیاسی و مقاومت عراق، ازجمله شهید ابومهدی المهندس از این استان هسنند و به همین دلیل، بصره معروف به استان مقاومت و شهداست.

معاون سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره، با بیان اینکه بصره، مشترکات فراوانی ازجمله در زمینه عقیدتی و جمعیتی با جمهوری اسلامی دارد، افزود: اغلب عشایر استان بصره، عقبه‌شان به خوزستان برمی‌گردد و بر همین اساس، عمق روابط و میزان تعاملات آنها با ایران بالاست.

طرفی، با اشاره به صدور روزانه سه تا چهار هزار ویزا در کنسولگری ایران در بصره، یادآور شد: مردم عراق، ایران را یک کشور توانمند در منطقه می‌دانند که در طول ۴۰ سال با وجود همه تحریم‌ها توانسته خود را به‌عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه مطرح کند و بنابراین انتظارها در عراق نسبت به ایران بالاست.

وی بیان کرد: استاندار بصره در سال‌های پایانی حیات سردار سلیمانی، ارتباط بسیار خوبی با سردار داشت و سردار سلیمانی نیز نگاه ویژه‌ای به ایشان داشتند و استاندار بصره همواره تاکید داشته که من سرباز سردار سلیمانی هستم.

معاون سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره خاطرنشان کرد: هدف اصلی از سفر هیئت شهرداران استان بصره به کرمان، این است که مقدمات امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین دو شهر بصره و کرمان به‌عنوان شهرهای نماد مقاومت که مشترکات فراوانی دارند، فراهم شود و در دیدار بعدی که در بصره خواهد بود، تفاهم‌نامه امضا شود.

طرفی افزود: هدف دیگر هیئت شهرداران بصره در سفر به کرمان، آشنایی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان و همچنین بهره‌مندی از تجربیات مدیریت شهری در کرمان، اعلام شده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات