لزوم تجهیز ساختمان‌های بلند‌مرتبه به سیستم اعلام و اطفای حریق

در نشست تخصصی حفاظت از حریق ساختمان‌های بلند‌مرتبه کرمان تاکید شد: لزوم تجهیز ساختمان‌های بلند‌مرتبه به سیستم اعلام و اطفای حریق
در نشست تخصصی حفاظت از حریق ساختمان‌های بلند‌مرتبه کرمان، بر تعیین تکلیف‌ سیستم اعلام و اطفای حریق و لزوم صدور اخطارهای لازم برای ساختمان‌های ناایمن و عدم صدور پایان‌کار برای ساختمان‌هایی که موارد ایمنی را رعایت نکرده‌اند، تاکید شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، در این نشست، با اشاره به حادثه متروپل و اینکه بررسی ایمنی ساختمان‌ها در کشور شرایط ویژه‌ای پیدا کرده است، افزود: این موضوع در شهر کرمان سالها مدنظر قرار گرفته و دستورالعمل‌های خاصی در زمینه ایمنی تدوین شده است و برای پیشرفت در کار نیازمند کسب تجربه هستیم.

محسن پوراسماعیلی، وجود مسایل ایمنی و کمبود نقدینگی در شهرداری کرمان را از جمله مشکلات در این زمینه دانست و با اشاره به اینکه درخصوص رعایت ایمنی در ساختمان‌ها باید به بهره‌بردارها توجه کنیم نه سرمایه‌گذاران، ادامه داد: اینکه شهرداری در خصوص ایمنی، از بهره‌بردارها هزینه دریافت کند، به‌طور  مسلم در حوزه شهرسازی به حفظ جان آنها بیشتر توجه می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان با بیان اینکه ایمنی تعدادی از ساختمان‌های عمومی دولتی و غیردولتی ازجمله  تعدادی از بیمارستان‌ها و مساجد در شهر کرمان، شک‌برانگیز است، وجود انبارهای نگهداری مواد و اقلام مصرفی را نیز بسیار خطرساز دانست و خاطرنشان کرد: از جمله این موارد می‌توان به خیابان‌های شریعتی و امام(ره) اشاره کرد که به دلیل فرسوده‌ بودن بافت اطراف آنها، تعدادی از این خانه‌های مخروبه به محلی برای نگهداری انبار وسایل غیرمصرفی تبدیل شده است و کوچکترین جرقه، منجر به حادثه بزرگ خواهد شد و حادثه آتش‌سوزی انبار یکی از فروشگاه‌های معروف در کرمان نمونه بارز آن است.

پوراسماعیلی، با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد از ساختمان‌های بلند‌مرتبه در شهر کرمان، زیر شش طبقه هستند، افزود: درخصوص ساختمان‌های عمومی ناایمن، موارد جدی وجود دارد که نیازمند بررسی است؛ به طوری‌که تعدادی از ساختمان‌های پزشکی به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی آتش‌نشانی در خطر هستند.

وی تصریح کرد: از آنجایی‌که مسئولیت ایمنی ساختمان‌ها بر عهده شهرداری است و در شهر کرمان با ساختمان‌هایی روبه‌رو هستیم که ناایمن هستند، در خصوص راهکارهایی که شهرداری تهران برای برخورد با این موارد در پیش گرفته است، نیازمند کسب تجربه هستیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، وجود سیستم اعلام و اطفای حریق در ساختمان‌ها را ضروری اعلام کرد و با اشاره به اینکه این الزام در شهر کرمان معمولا برای ساختمان‌های ده طبقه به بالاست، افزود: ابهامی که وجود دارد مربوط به ساختمان‌هایی با طبقات پایین‌تر است که  نمی‌دانیم تکلیف چیست.

پوراسماعیلی، امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی در شهرداری کرمان را غیر‌ قابل مقایسه با شهرداری تهران توصیف کرد و یادآور شد: برای ساختمان‌های قدیمی اداری، مذهبی و عمومی و بیمارستان‌های ناایمن بلندمرتبه، باید راهکاری در پیش گرفته شود و از تجربه شهرداری تهران استفاده کنیم.

معاون پیشین حوزه حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران نیز در این نشست، موضوع رعایت ایمنی ساختمان‌ها را در دیگر کشورهای دنیا، جدی توصیف کرد و افزود: در نیویورک، موارد قانونی سخت‌گیرانه‌ای برای ایمنی ساختمان‌ها در مقابل حریق وجود دارد.

محمود قدیری، با اشاره به حوادث اخیر ناشی از عدم رعایت ایمنی ساختمان‌ها در کشور، افزود: لازم است از هر اتفاقی  تجربه به دست آوریم و احتمال وقوع حادثه و شدت اثر آن را کم کنیم.

وی، ناایمن‌بودن ساختمان‌ها و عدم رعایت نکات ایمنی ازسوی بهره‌برداران را در وقوع حوادث تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: در قانون نظام مهندسی ساختمان، ایمنی ساختمان‌ها بر عهده شهرداری است و شهرداری باید در این زمینه پاسخگوی  عملکرد خود باشد.

قدیری با اشاره به اینکه حادثه پلاسکو، متروپل و حوادث این‌چنینی ناشی از عدم رعایت اصول اولیه ایمنی بوده است، بیان کرد: در زمان حریق، افراد گرفتار در آتش، دچار حرارت زیاد و دود‌گرفتگی می‌شوند و رفتار عاقلانه‌ای از خود نشان نمی‌دهند؛ بنابراین باید توجه کرد که این‌گونه حوادث، تبعات زیادی برای آتش‌نشانان به دنبال دارد.

وی با اشاره به کشته شدن سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر بر اثر حریق در شهر تهران، افزود: مسئولیت حقوقی ما سنگین است و امیدواریم با تدابیر شهرداری، شاهد توسعه ایمنی در ساختمان‌ها باشیم.

معاون پیشین حوزه حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران، تاکید کرد: باید محدودیت‌ها را بپذیریم و در زمین‌های با متراژ کم، ساختمان‌های بلند‌مرتبه نسازیم، ضمن اینکه لازم است شرایطی را فراهم کنیم که مردم ضوابط را رعایت کنند.

قدیری ادامه داد: باید مقرارت ملی و بین‌المللی جداسازی را رعایت کنیم تا اگر جایی آتش گرفت به‌جای دیگر گسترش پیدا نکند.

وی، نمای ساختمان را در توسعه حریق تاثیرگذار دانست و یادآور شد: اجرای نمای کامپوزیت، شرایط خاص دارد اما نکته اساسی در مقرارت ملی و بین‌المللی، جداسازی و جلوگیری از سرایت آتش به قسمت‌های دیگر ساختمان است.

معاون پیشین حوزه حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران، درخصوص لزوم رعایت سیستم اعلام و اطفای حریق، ساختمان‌های با تراکم پایین، گفت: در ساختمان‌های زیر شش‌طبقه به دلیل اینکه جمعیت بیشتری در طبقات زندگی می‌کنند، الزام بیشتر است و باید پله اضطراری دور بر ایجاد شود که نظارت بر آن بر عهده شهرداری است.

قدیری، خاطرنشان کرد: هرچند شهر کرمان به بزرگی تهران نیست، اما پیشنهاد می‌شود طبق تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان  نظام مهندسی ساختمان و شهرداری، ناظران ساختمان درخصوص موارد ایمنی، آموزش ببینند و به افراد گواهی داده شود.

وی بیان کرد: درخصوص لزوم اجرای پله دوم می‌توان با گرفتن مصوبه شورای شهر دست به چنین اقدامی زد و آن را الزامی کرد.

معاون پیشین حوزه حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران، تاکید کرد: نکته اساسی در موضوع رعایت موارد ایمنی ساختمان، ارجحیت دادن بهره‌بردار به سازنده است که باید مدنظر قرار گیرد.

ابراهیم بابایی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان نیز با اشاره به خدمات ارزنده محمود قدیری در حوزه حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران، حضور وی را برای شهر کرمان، ارزنده دانست و گفت: اجرای موفقیت‌آمیز ضوابط ایمنی با کاربری‌های مختلف در شهرداری تهران، از اقدامات ارزنده آقای قدیری است که امیدواریم بتوانیم در راستای ارتقای ضوابط ایمنی ساختمان‌ها در کرمان از تجربه ایشان، به‌خوبی استفاده کنیم.

لازم به ذکر است، در این جلسه که با طرح سوال ازسوی مدیران شهرداری همراه بود، در نهایت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، ملزم شد ساختمان‌های عمومی دارای مشکلات خاص را معرفی کرده و این موارد را در شورای تامین استان نیز اعلام کند.

همچنین درخصوص تعیین تکلیف‌ سیستم اعلام و اطفای حریق، مواردی مطرح شد و بر لزوم صدور اخطارهای لازم برای ساختمان‌های ناایمن و عدم صدور پایان‌کار برای ساختمان‌هایی که موارد ایمنی را رعایت نکرده‌اند، تاکید شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات