‌جایگاه نخست ایران در احداث خطوط ریلی

‌جایگاه نخست ایران در احداث خطوط ریلی

http://www.bananews.ir/رئیس راه‌آهن قزاقستان با بیان اینکه ایران از نظر احداث ‌را‌ه‌آهن جایگاه اول را در دنیا دارد، از برنامه‌ریزی برای ساخت سیلو در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: جدیت ایران را در احداث راه‌آهن گرگان اینچه‌برون لمس کردم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عسگر مامین امروز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های ریلی ترانزیتی ایران و قزاقستان، اظهار داشت: اینجانب روز گذشته از پروژه تکمیل خط‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون و طرح توسعه بندر شهید رجایی بازدید کردم و پیشرفت عملیات اجرایی خط‌آهن گرگان تا اینچه‌برون را مثبت ارزیابی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه توسعه کریدور شمال به جنوب یعنی اتصال خط‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون ـ اترک ـ برکت به بندر شهید رجایی برای قزاقستان اهمیت بسزایی دارد، افزود: قزاقستان سهم ۱۴۶ کیلومتری خود را از این راه‌آهن ۹۲۸ کیلومتری سال گذشته به اتمام رساند و در این‌باره ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس راه‌آهن قزاقستان با اشاره به اینکه تکمیل این کریدور ریلی برای قزاقستان قابل اهمیت است، خاطرنشان کرد: در حال توسعه ظرفیت حمل کالای خود با کشور چین هستیم که در این‌باره خط‌آهن ۳۰۰ کیلومتری تا مرز چین ساخته‌ایم و چین هم در حال اتمام ساخت سهمیه خود برای تکمیل این خط‌آهن تا مرز قزاقستان است.

عسگر مامین یادآور شد: توسعه کریدور مذکور از چین تا قزاقستان موجب می‌شود که کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز از طریق چین به این کریدور متصل شوند.

رئیس راه‌آهن قزاقستان افزود: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز به تکمیل این کریدور تاکید دارند ضمن آنکه دولت امارات به جدیت تکمیل این خط‌آهن را دنبال می‌کند.

عسگر مامین با اشاره به اینکه تکمیل کریدور شرق به غرب و حلقه مفقوده ۳۷ کیلومتری خط‌آهن شلمچه برای قزاقستان مهم است، اضافه کرد: ایران به عنوان یک مرکز فعال حمل و نقلی منطقه مطرح است بنابراین این کریدور اجازه می‌دهد بارها از بازار بزرگی نظیر چین حمل شده و تا کشور‌های حاشیه خلیج فارس برود.

رئیس راه‌آهن قزاقستان تأکید کرد: سال گذشته ۵۰۰ کیلومتر خط‌آهن در کشور قزاقستان به بهره‌برداری رسید ضمن آنکه برنامه‌ریزی احداث ۱۵۰۰ کیلومتر خط‌آهن دیگر داریم.

عسگر مامین با تأکید بر اینکه کشور ایران از نظر احداث خطوط آهن جایگاه اول را در دنیا دارا است، خاطرنشان کرد: جدیت ایران را در احداث راه‌آهن گرگان تا اینچه‌برون لمس کردم.

رئیس راه‌آهن قزاقستان گفت: در کشورهای ایران و قزاقستان پروسه توسعه خطوط راه‌آهن هر روز در حال پیشرفت است و ایران به صورت جدی پی‌گیر موضوع تکمیل سهمیه خود در خط‌آهن گرگان تا اینچه‌برون است.

بنابراین گزارش در این مراسم مدیرعامل راه‌آهن ایران پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای سه جانبه بین ترکمنستان، قزاقستان و ایران ارائه داد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای حمل بار بلافاصله پس از تکمیل خط‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون انجام شود که رئیس راه‌آهن قزاقستان از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت: ما از این موضوع حمایت می‌کنیم.

رئیس راه‌آهن قزاقستان همچنین خاطرنشان کرد: ما برنامه داریم در بندر شهید رجایی سیلوی غلات احداث کنیم که مدیرعامل راه‌آهن ایران از این موضوع استقبال و اعلام آمادگی کرد که زمین لام را در اختیار آنها قرار دهد.

 

    نظرات