تبدیل پسماندهای الکترونیکی به گنجینه­‌ای از نوآوری

تبدیل پسماندهای الکترونیکی به گنجینه­‌ای از نوآوری

شهریار تبریز / آذر کریم‌زاده: موفقیت در بازیافت حداکثری زباله، محدود کردن حمل و نقل جمع آوری و پاکسازی مناطق شهری از هزاران سطل زباله که در پیاده‌­روها قرار داده شده‌­اند از جمله اهداف مدیریت پسماند است. در واقع، به نظر می‌­رسد که بسیاری از ابتکارات در حال حاضر در سراسر جهان پدیدار شده‌اند و در حال توسعه کامل هستند، فقط در انتظار تایید بوده تا در تمام شهرهای بزرگ اقتباس شوند. پیش بینی می­‌شود پسماندهای الکترونیکی جهانی تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود. از این رو، بازیافت غیررسمی پسماندهای الکترونیکی می­‌تواند محیط زیست و معیشت را بهبود بخشد.

راهکارهای هوشمندانه پیش بینی شده در مدیریت پسماند

همانگونه که تقریباً در همه جای جهان، جمعیت در حال افزایش است در نتیجه، زباله­‌های بیشتری باید سوزانده، تصفیه و بازیافت شوند. از نظر لجستیکی، زمانی که کمبود نیروی انسانی وجود داشته باشد یا امکانات مادی کافی نباشد، پیچیده می­‌شود. ملاحظه انباشته شدن انبوه سطل­‌های زباله در پیاده‌­روهای شهر که در نهایت شبیه زباله‌­دانی به نظر می­‌رسند، غیرمعمول نیست. نه تنها غیربهداشتی است، بلکه نسبتاً ناخوشایند و بی جذبه است. در عین حال، راه حل­‌های هوشمندتر مدیریت پسماند می­‌تواند برای اقتصاد نیز مفید باشد، از طریق کاهش هزینه‌­های مربوط به جمع آوری، بازیافت، تصفیه زباله‌­های خانگی، مدیریت مراکز جمع آوری زباله و غیره.

در مواجهه با این چالش‌ها، شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند نوآوری را در بطن محصولات و خدماتی قرار دهند که برای متحول کردن مدیریت پسماند در شهرداری‌ها، از کوچک‌ترین شهرها تا کلانشهرها، در نظر گرفته شده است.

جمع آوری زیرزمینی برای کاهش جریان حمل و نقل جاده ای

در کشورهای شمال اروپا، شهرها در حال آزمایش راه‌های زیرزمینی هستند. بنابراین زباله‌دان‌های جمعی توسط لوله‌هایی به مراکز دسته‌بندی متصل می‌شوند که در آنجا زباله‌های تولید شده مستقیماً به مکانی که در آن بازیافت می‌شود ارسال شود. با ترویج توسعه این راه حل در سراسر قلمرو شهری، می­‌توان تقریبا به طور کامل از کامیون­‌های جمع آوری صرف نظر کرد. انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر، ترافیک جاده‌ای کمتر و سطل‌های کمتر باقی مانده در خیابان‌ها از جمله مزایای این سیستم است.

تبدیل زباله به منبع انرژی

اگر امکان بازیابی پسماندها در شهر باشد تا زباله­‌های خانگی را حذف کرده و به منابعی برای تولید انرژی سازگار با محیط زیست تبدیل کنیم، چگونه خواهد بود؟ این سیستم چرخه­ای در حال حاضر در چندین شهر در فرانسه وجود دارد : زباله جمع آوری می­شود و سپس فرآیند هضم بی هوازی را طی می­کند تا به بیوگاز تبدیل شود. بنابراین تامین هزاران خانه با این پروسه امکان پذیر شده و مواد آلی که نمی­توانند تبدیل شوند را می­توان برای تولید کمپوست مورد استفاده مجدد قرار داد.

پسماند تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی شامل تمام دستگاه­هایی است که با جریان الکتریکی یا مغناطیسی کار می­‌کنند. آنها به ۷ دسته تقسیم می‌­شوند: مبدل‌های حرارتی، صفحه نمایش، لامپ، تجهیزات حجیم، تجهیزات کوچک، تجهیزات کامپیوتری کوچک و پانل­های فتوولتائیک.

انجمن­‌هایی که روی انرژی‌­های تجدیدپذیر کار می­‌کنند خاطرنشان می­‌کنند که پانل‌­های خورشیدی نصب شده در زمان اوج انرژی خورشیدی در اوایل دهه ۲۰۰۰ اکنون به پایان عمر ۲۵ تا ۳۰ ساله خود می‌­رسند. آنها تخمین می­‌زنند که تا دهه ۲۰۵۰، سالانه تا شش میلیون تن پنل­‌های خورشیدی قدیمی دور ریخته می‌شود. تا آن تاریخ، جریان جهانی زباله‌های الکترونیکی دو برابر شده و به ۱۱۱ میلیون تن در سال خواهد رسید.

مراحل اصلی بازیافت پسماند تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی چیست؟

- مرتب سازی در منبع و مجموعه دستگاه­‌ها : بهترین راه برای حفظ محیط زیست و سلامت انسان، محدود کردن ضایعات با انتخاب محصولات بادوام و نگهداری طولانی مدت آنهاست. برای جلوگیری از اثرات نامطلوب دفع پسماندهای الکترونیکی، بهتر است که با تعمیر آنها توسط یک متخصص در صورت خرابی، عمر آنها را افزایش دهید.

بازیافت صحیح پسماندهای الکترونیکی مستلزم راه اندازی مجموعه‌­ای انتخابی با سطل­‌ها یا زباله­‌دان­‌های اختصاصی است. یا زباله­‌های الکترونیکی را داوطلبانه به یک نقطه تخلیه ببرید. سپس، پسماند الکترونیکی بسته به شرایط آن قابل استفاده مجدد یا بازیافت هستند.

- استفاده مجدد و بازیافت محصول: ابتدا بسته بندی مجدد، آزمایش شده و سپس مجدداً بین کاربران جدید توزیع می­‌شود. به عنوان مثال، رایانه­‌ها و تلفن­‌های تجاری در صورتی که در شرایط خوبی باشند به راحتی قابل تعمیر هستند. در گام بعدی، اگر نتوان آنها را دوباره استفاده کرد، پسماند تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی بازیافت می­‌شود. بنابراین ما مواد مختلف تشکیل دهنده آنها را بازیابی می­‌کنیم: فلزات، شیشه‌ها و پلاستیک‌­ها...

آیا می‌دانستید ۹۰  درصد وزن یک لامپ قابل بازیافت است. ما واقعاً می‌­توانیم فلزات، پلاستیک و شیشه را بازیابی کنیم. به طور متوسط ‌۷۵.۸ درصد از پسماندهای الکترونیکی خانگی به مواد خام جدید بازیافت می‌­شود.

پردازش و بازیابی پسماند تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی

بخش‌­های مشارکت کننده در بازیافت پسماندهای الکترونیکی شامل: ادارات، مراکز توزیع انبوه، صنایع و موسسات پزشکی است که بیشترین احتمال را برای بازیافت این نوع پسماندها دارند. پس از جمع آوری توسط ارائه دهندگان خدمات تایید شده، پسماند تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی به مراکز پردازش فرستاده می‌شود که در آنجا عملیات­‌های مختلف بسته به جریان دریافت می­‌شود. بعد اجزاء از یکدیگر جدا شده و تمیز می‌­شوند. سپس می‌­توان از این مواد (آهن، پلاستیک و غیره) برای تولید محصولات جدید استفاده کرد.

چرا پسماند تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی را دسته بندی و بازیافت می‌­کنیم؟

- احترام به محیط زیست: فلزات سنگین موجود در برخی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی اگر در طبیعت یافت شوند بسیار آلوده کننده هستند. علاوه بر این، استخراج منابع لازم برای طراحی این محصولات نیز آلاینده بوده و تشویق به استفاده مجدد، بازیافت و کاربرد مجدد این وسایل، حرکت مهمی برای محیط زیست است.

- رعایت مقررات:  پسماند تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی تابع مقررات خاصی است، به ویژه در زمینه حرفه ای.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات