نقش آفرینی پهبادها در تحویل مراسلات و کنترل بحران

شهریار تبریز / رضا عالش‌زاده: در طول دوره‌های قرنطینه بیماری همه گیر کووید-۱۹، این شکل سریع و بدون تماس تحویل بسته، ارزش خود را برای آینده تحویل مراسلات نشان داده است. حالا دیگر با قاطعیت می توان گفت استفاده از این تکنولوژی تنها محدود به داخل شهرهای پیشرفته و با هدف ارسال بسته پستی و یا در حوزه استفاده‌های نظامی نیست بلکه آنها ماموریت‌های بزرگی را در سطح جهان با موفقیت به سرانجام رسانده‌اند.

صدای وزوزمانند وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپادها) - با نام مستعار هواپیماهای بدون سرنشین - در بسیاری از نقاط جهان به طور فزاینده ای آشناست. پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی این تجهیزات سالانه حدود ۱۴ درصد بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ افزایش یابد.

پهپادها می توانند به اپراتورها دید از بالا از رویدادها - از جمله بلایای طبیعی - در حین وقوع آنها ارائه دهند. آنها قادرند به مکان‌های غیرقابل دسترسی برای تحویل تجهیزات اضطراری دسترسی پیدا کنند و به خاطر همین خصوصیت، آنها برای پاسخ به چالش ها و بحران‌های بشری و زیست محیطی مناسب بوده و عصای دست مدیریت بحران شهرها و روستاها به حساب آیند.

نمونه هایی جهانی زیادی از خدمات چشم گیر پهبادها در مواقع بحران به چشم می خورد:

پهپادها در مقابله با سل در نپال نقش اصلی را بازی کردند

برای مهار شیوع سل در نپال از خلبانان پهپاد کمک گرفته شده است. به گفته مرکز ملی کنترل سل، تقریبا نیمی از جمعیت روستایی نپال مبتلا به عفونت باکتریایی بودند در حالیکه دسترسی به برخی روستاها در مناطق کوهستانی این کشور هیمالیایی از طریق زمین دشوار بوده و ساکنان را با دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی مواجه می‌کند. در این بحران پهبادها توانستند نمونه‌های آزمایشی را به سرعت و ایمن بر روی مناطق کوهستانی منتقل کرده و به سرعت بخشیدن به آزمایش در مناطق روستایی و کاهش سرعت گسترش بیماری کمک کنند.

https://assets.weforum.org/editor/yQWFBk44lXO0obVx6lmyKu88aixhkEhNUZMq4oPTO8A.PNG

پهپادهای رهاکننده پشه در حال مبارزه با تب دنگی در فیجی هستند

به گفته سازمان بهداشت جهانی، جزایر جنوبی اقیانوس آرام در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب‌پذیر هستند. در فیجی، سیل شدید منجر به افزایش آب راکد شده است که برای مدت طولانی باقی می ماند و بستر مناسبی برای پرورش پشه هایی است که بیماری‌هایی مانند زیکا و تب دنگی را منتقل می کنند.

از طرفی، اسپری‌های حشره‌کش برای جلوگیری از گسترش این بیماری‌های کشنده کمک چندانی نمی‌کنند. یک راه‌حل می توانداستفاده از باکتری طبیعی ولباچیا  باشد که توانایی پشه‌ها را برای انتقال برخی ویروس‌ها کاهش می دهد. رها کردن پشه‌های تحت درمان با این باکتری در طبیعت می‌تواند باکتری را در معرض جمعیت پشه‌های محلی قرار داده و در نتیجه انتقال تب دنگی را کاهش دهد.

اما رانندگی در شهرها و روستاها برای انتشار قوطی پشه‌های درمان‌شده، رهاسازی را در مناطق دور ازجاده محدود می‌کند که می‌تواند در فصول بارانی غیرقابل عبور شود که همین محدویت استفده از پهبادها راا برای انجام این ماموریت ضروری کرده است

کاشت هوایی جنگل‌های حرا پاناما را احیا می کند

ترکیبی از تلاش‌های جامعه محلی و فناوری هواپیماهای بدون سرنشین از کاشت هوایی برای احیای جنگل‌های حرا پاناما استفاده می‌کند، جنگل هایی که در اثر بحران های طبیعی قسمت اعظم خود را از دست داده است.

با استفاده از یک سیستم ذخیره سازی و رهاسازی مهندسی شده، یک پهپاد می تواند ۷۵۰ گلوله بذر را در یک هکتار زمین در کمتر از پنج دقیقه رها کند. این رویکرد تلاش‌های کاشت مجدد را تسریع کرده و نیاز به کاشت دستی سنتی را کاهش می‌دهد، که اینکار به‌ویژه در مناطق گل‌آلود یا صعب‌العبور مشکل و پرهزینه است،

https://assets.weforum.org/article/image/wSpW5iABHoYJILv6UKSpkhVO6wAiTCM1GLhNPFt4jrM.jpg

البته با تمامی خدماتی که این پدیده در مواقع جنگ و بحران ارائه می کند، همانطور که داده های نظرسنجی جهانی مصرف کنندگان استایستیکا  نشان می دهد، سطح آمادگی برای این فناوری از منظر بهره گیری از آنها در تحویل کالال در شهرها هنوز نسبتا پایین است و از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است. طبق نظرسنجی اکتبر ۲۰۲۱، چین بیشترین آمادگی را برای انقلاب تحویل کالا از طریق پهبادها دارد، به طوری که بیش از یک چهارم پاسخ دهندگان ترجیح می دهند در آینده بسته های خود را از ربات‌ها یا هواپیماهای بدون سرنشین دریافت کنند. درحالیکه آلمان خود را در انتهای دیگر این مقیاس می بیند، جایی که تنها حدود ۱۵ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند به ترتیب تمایل به استفاده از روبات ها و هواپیماهای بدون سرنشین را نشان دادند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات