نگاهی به میزان رشد پروژه‌های شهرداری تبریز طی سه ماه گذشته

نگاهی به میزان رشد پروژه‌های شهرداری تبریز طی سه ماه گذشته

شهریار تبریز: حالا چند ماهی است که فصل جدید فعالیت‌های عمرانی در تبریز آغاز شده تا پروژه‌های متعدد شهری پس از رکودی غم بار، به تکاپویی دوباره افتاده و با نهایی شدن تقدیم شهروندان شوند.

در این مطلب نگاهی به وضعیت فعلی پروژه‌های عمرانی مهم تبریز و مقایسه آنها با وضعیت چند ماه گذشته داشته‌ایم. پروژه‌هایی که در مدت صد روز گذشته با توانی بیشتر و نصب روزشماری دقیق و شفاف در حال اجرا هستند.

تقاطع غیرهمسطح شهید فلاحی (ارتش)

پروژه تقاطع غیر همسطح شهید فلاحی یا همان ارتش به طول ۵۵۰ متر به طول عرشه ۱۹۰ متر و عرض ۱۶ متر در هفت دهانه و با ۸۰ شمع در حال اجرا است. پروژه روگذر شهید فلاحی هم اکنون با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

این پروژه اردیبهشت سال ۱۳۹۹ کلنگ زنی شد و پس از گذشت دو سال و در پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ تنها از ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود. این در حالی است که طی سه ماهه گذشته شاهد پیشرفت ۸۵ درصدی در تقاطع غیرهمسطح شهید فلاحی هستیم.

طی چند ماه گذشته رشد عمرانی پروژه روگذر ارتش فراتر از زمان موعد را سپری کرد که این سرعت در عملیات اجرایی باعث شد تا این پروژه در موعد مقرر و طبق روزشمار نصب شده قابل بهره برداری باشد. این پروژه ۲۸ شهریور امسال افتتاح می‌شود.

تقاطع غیرهمسطح رسالت - دیزل آباد

روگذر رسالت از پروژه‌های فرامنطقه‌ای شهرداری منطقه ۵ که در امتداد جاده سنتو - تقاطع رسالت احداث می‌شود، ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این پروژه به طول ۴۲۰ متر و عرض ۱۲ متر به صورت یک‌طرفه در حال ساخت است. طول عرشه پل ۲۲۶ متر و در هفت دهانه به صورت شمالی - جنوبی طراحی شده است. مساحت اجرای پروژه روگذر رسالت، پنج هزار متر مربع است و با افتتاح آن، گره ترافیکی غرب تبریز رفع خواهد شد.

تقاطع غیرهمسطح رسالت – دیزل آباد نیز از زمستان سال ۹۹ عملیات اجرایی خود را آغاز کرد که تا پایان اردیبهشت امسال تنها شاهد ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه بودیم. طی سه ماهه گذشته این میزان به ۲۷ درصد رسیده است.

بر اساس دستور یعقوب هوشیار شهردار تبریز، زمان بهره‌برداری از روگذر رسالت، ۲۲ بهمن تعیین شده است.

تقاطع غیرهمسطح میدان شهید فهمیده

پروژه پل روگذر میدان شهید فهمیده(شمالی و جنوبی) با هدف تسهیل تردد از شهرک باغمیشه به پاسداران و اتوبان پاسداران به کوی ولی عصر (عج) احداث می شود. پل‌های روگذر میدان شهید فهمیده شامل پل روگذر پاسداران به ولی‌عصر(عج) و پل روگذر باغمیشه به پاسداران، هر کدام با حدود  ۴۰۰ متر طول در مجموع با  ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

هم اکنون هر دو پروژه در ضلع شمالی و جنوبی فعال است. در ضلع شمالی یک پایه باقی مانده که به‌زودی به اتمام می رسد و با توجه به سرعت پیشرفت آن، پروژه در زمانبندی تعیین شده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

این پروژه که بیش از یک سال از آغاز آن سپری شده، تا پایان اردیبهشت  ۱۴۰۱ تنها از ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود که هم اکنون پس از سه ماه این میزان به ۴۸ درصد افزایش یافته است. بر اساس روزشمار نصب شده، این پروژه ۱۸ دی سال‌جاری به اتمام می‌رسد.

تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده

تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده به‌طول ۵۲۶ متر و عرض باندهای رفت و برگشت آن جمعا در ۱۶ متر در حال اجرا است و اعتبار اولیه پروژه ۴۸۰ میلیارد ریال اعلام شده است. این پروژه به عنوان پروژه رفع ترافیک شهری در اصلی ترین مسیر شهر تبریز واقع در کمربندی میانی اجرا می شود تا بتواند از بار ترافیکی آن منطقه بکاهد.

این پروژه که از سال ۹۹ مراحل اجرایی خود را آغاز کرده بود، تا پایان اردیبهشت امسال شاهد پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی بود. این در حالی است که طی سه ماهه گذشته این میزان به ۵۰ درصد رسیده است.

تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده طبق روزشمار در سی‌ام آبان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

کانال دفع آب‌های سطحی خیابان انقلاب

کانال دفع و انتقال آب های سطحی در خیابان انقلاب از جمله پروژه های زیرساختی شهرداری منطقه ۱ تبریز به شمار می آید. این کانال می‌تواند در زمان‌ بارش و ورود روان‌آب‌ها در مسیر از بالادست (عون بن علی) به داخل مسیر خیابان انقلاب (کوی زهره) باعث پیشگیری از مخاطرات و ورود آب به داخل خانه‌ها و مغازه‌های این مسیر شود.

پروژه احداث کانال دفع آب‌های سطحی خیابان انقلاب در حدود ۵/۱ کیلومتر است که عملیات احداث آن از سال ۹۸ آغاز شده بود و تا اردیبهشت ۱۴۰۱ شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی در این پروژه بودیم. این پروژه طی سه ماه اخیر با پیشرفت ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.

صفه ضلع شمالی مقبره الشعرا

پروژه مقبره الشعرا به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی کشور به لحاظ وجود شعرا و عرفا و بزرگان این مرز و بوم و آرامگاه استاد شهریار از اهمیت زیادی برخوردار است. این پروژه که سالهای متمادی از آغاز آن سپری شده، حالا در دوره جدید مدیریت شهری با قوایی دوباره به تکاپو افتاده است. یعقوب هوشیار شهردار تبریز بهار امسال دستور اجرای پروژه صفه شمالی مقبره الشعرا را صادر کرده بود که هم اکنون با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی به سرعت در حال اجراست.

مقرر شده این قسمت از پروژه که پیرامون پروژه مقبره است تا هفتم شهریور سال‌جاری طبق زمانبندی به اتمام برسد.

پیاده‌راه شهریار باغمیشه

نخستین پیاده‌راه شرق تبریز توسط شهرداری منطقه ۵ در خیابان شهریار شهرک باغمیشه در حال اجراست. پیاده راه شهریار به طول ۷۰۰ متر و عرض ۲۲ متر، حدفاصل میدان اطلس تا میدان ارغوان به اجرا در می‌آید.

فاز اول این پروژه به طول ۳۰۰ متر است.

در این پروژه علاوه بر پیاده راه، مسیر دوچرخه سواری و خودروی برقی، سایر عناصر محیطی مانند نصب المان، مبلمان شهری و مناسب سازی برای استفاده نابینایان و افراد کم توان نیز پیش بینی شده است.

این پروژه که تا پایان اردیبهشت از پیشرفت ۲۰ درصدی برخوردار بود امروز با گذشت سه ماه با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال اجراست.

خط ۲ قطار شهری تبریز

خط ۲ قطار شهری تبریز شامل ۲۰ ایستگاه بوده که از ایستگاه اول آن از قراملک آغاز می‌شود و تا نمایشگاه بین‌المللی تبریز ادامه دارد.

میزان پیشرفت فیزیکی دستگاه حفار تونل مترو ( TBM ) در تاریخ ۳۱ فروردین سال جاری، ۲۸۰۱/۷۷ متر و درصد حفاری آن ۳۶/۸۱ درصد بود. این در حالی است که این میزان با پیشرفت ۵/۹۷ درصدی با گذشت سه ماه به ۳۲۵۶/۲۳ متر و  ۴۲/۷۸ درصد پیشرفت رسیده است.

خط ۲ مترو تبریز، با طول ۲۲.۴ کیلومتر، دارای ۲۰ ایستگاه بوده که طولانی‌ترین کریدور مترو تبریز است و به صورت شرقی- غربی طراحی و از منطقه قراملک تبریز در غرب شهر آغاز شده است. در ادامه، این خط از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک و شهرک امام خمینی (ره)، خیابان آخونی، قدس به طرف شرق و مرکز شهر امتداد یافته و پس از عبور از منطقه بازار از میدان دانشسرا به سمت شرق و از طریق خیابان عباسی به طرف میدان شهید فهمیده، شهرک‌های باغمیشه، نصر، مرزداران و دانشگاه آزاد به نمایشگاه بین‌المللی در میدان بسیج ختم می‌شود.

خط ۱ قطار شهری تبریز

خط ۱ قطار شهری تبریز شامل ۱۸ ایستگاه و ۲/۱۷ کیلومتر طول مسیر است. حفاری این خط به اتمام رسیده و هم اکنون روزشمار اتمام و بهره برداری از ایستگاه های ۱۳ تا ۱۵ این خط نصب شده است.

روزشمار اتمام عملیات در ایستگاه ۱۴ (گازران) خط ۱ مترو تبریز نصب شده و این ایستگاه روز ۳۰ آبان سال جاری به بهره برداری می رسد.

بر اساس روزشمار نصب شده در ایستگاه شماره ۱۵ (لاله) قطار شهری تبریز، این ایستگاه نیز در تاریخ ۳۰ شهریور به  بهره برداری می‌رسد.

پایدارسازی ترانشه‌های اتوبان پاسداران (محدوده تله کابین)

پروژه پایدارسازی ترانشه‌های اتوبان پاسداران در محدوده ورودی تله کابین تبریز، توسط سازمان عمران تبریز در حال اجرا است. این پروژه با هدف ایمن‌سازی ترانشه‌های حاشیه اتوبان پاسداران از ریزش و رانش وسائط نقلیه و عابران پیاده حاشیه اتوبان، با هزینه‌ای بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال اجرایی می‌شود.

خاکبرداری این پروژه، با حجم حدوداً ۲۳۰ هزار متر مکعب که قسمتی از وضعیت صخره‌ای حمل می‌شود، پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی دارد. این در حالی است که با وجود اطلاع رسانی های قبلی، این پروژه تا اردیبهشت امسال به مرحله اجرایی نرسیده بود.

احداث ساختمان آتش نشانی در محدوده منطقه ۹

ایستگاه آتش نشانی خاوران دارای ۸۵۰ متر مربع اعیانی و ۴۱۰۰ متر مربع عرصه است. این پروژه که وعده اجرای آن از زمستان ۱۴۰۰ شنیده می شد، تا پایان اردیبهشت امسال شاهد تحرک و اجرایی شدن نبود. این پروژه هم اکنون با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی و نصب روزشمار با سرعت در حال اجراست.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات