تلاش برای تحقق آرزوی جایگاه اول محیط زیست در کشور

تلاش برای تحقق آرزوی جایگاه اول محیط زیست در کشور

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به آرزویی محقق شدنی برای محیط زیست اشاره کرد و گفت: محیط زیست باید به جایگاه اول کشور در تمامی مسائل تصمیم گیری برسد .

به گزارش «پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه، قاب دوربین برنامه تلویزیونی «نیم قرن حفاظت» را ندای محیط زیست کشور دانست و ضمن تقدیر از افرادی که با آینده نگری و افق دید وسیع در زمینه محیط زیست کشور تلاش کرده و بنیان ها و ساختارهایی را در این زمینه ایجاد کردند، گفت: محیط زیست باید به جایگاه اول خود برسد و این موضوع با مدیریت درست و اقدامات محیط زیستی تمامی دستگاه‌ها امکان پذیر است .

وی با اشاره به سال شکل‌گیری سازمان محیط زیست و دانش بومی غنی محیط زیست در ایران، دانش کشور در زمینه محیط زیست را فوق‌العاده و به‌روز دانست و یادآور شد: مناطقی که دارای پتانسیل های خوبی هستند را باید سریعا ثبت کنیم. تغییرات اقلیمی باعث شده بسیاری از مناطق ظرفیت گذشته خود را نداشته باشند، لذا ظرفیت‌های تنوع زیستی کشور را ابتدا باید شناسایی کرده و سپس تدوین و ثبت کنیم و اهمیت آن ها را برای مردم و مسئولان توضیح دهیم، چراکه این مناطق سرمایه‌های گرانبهایی هستند که با برخورد نامناسبی که داشتیم، اگر اصلاح نکنیم، از بین می روند .

وی در این زمینه به شرایط فعلی اروپا اشاره کرد و گفت: اروپا در حال بازگشت به روزهای اول خود است. آنها خسارات وارد شده از صنعتی که آسیب های بسیاری به جامعه آن ها وارد کرد را جبران می کنند .

سلاجقه با توجه به موضوعات «دانش بنیان» افزود: زمانی که دانش وارد کار، زندگی، فکر و اندیشه مردم شود، قطعا محیط زیست نفس راحتی می کشد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره واژه «محیط بان شهید»، «تنوع زیستی» و «زاگرس» گفت: محیط بان شهید یعنی احساس مسئولیت؛ شهید محیط بانی که از آب و خاک خود دفاع کرده مانند شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم است که برای من احساس سنگینی مسئولیت را به وجود می آورد. تنوع زیستی نعمت خداوند است، تنوع، اختلاف و تکثر نعمت های فوق العاده ارزشمند و عجیبی هستند. زاگرس نماد مقاومت، استقامت و تنوع زیستی ایران است، از لحاظ زمین شناسی بسیاری از مسائل زمین ساختاری ایران در زاگرس اتفاق افتاده است و باعث تنوع سنگی در این مجموعه شده است .

وی تأکید کرد: زاگرس حال و روز خوشی از نظر پوشش گیاهی ندارد. اصلی‌ترین عامل، مسئله تغییر اقلیم است. کمبود بارشی که در منطقه اتفاق افتاده باعث ضعیف شدن بنیه گیاه شده و آماده پذیرش هر نوع بیماری و آفتی است اما موضوع تشدید کننده برای این موضوع، نحوه برخود انسان ها با زاگرس است. زاگرس توان دیم کاری در زیرمجوعه خود را ندارد، باید به زاگرس کمک کنیم و معیشت جایگزین و پایدار را برای مردم منطقه ایجاد کنیم. به عنوان نمونه درخت بلوط که خود فرآورده هایی دارد که قابل فراوری به صور مختلف هستند می توان با استفاده از آن معیشت های جایگزین ایجاد کرد که افراد به کشاورزی و هدررفت منابع آب و خاک منطقه نروند .

سلاجقه افزود: پیکر غالب زاگرس آهک و دولومیت است. عکس العمل هیدرولوژیکی آهک بسیار بالاست، یعنی بارشی که انجام می شود سریع به زیر زمین می رود. به این دلیل اگر بارش کم باشد سریع از دسترسی ریشه خارج می شود و ریشه نمی تواند از آن استفاده کند .

وی به منابع آب کارست زاگرس اشاره کرد و گفت: منابع آب زاگرس منابع وسیعی هستند که باید روی آن برنامه ریزی کنیم، اما دفتر منابع آب کارست در زاگرس از نظر تحقیقات دانشگاهی و پژوهشی بر روی این منابع کم کار کرده است . به گفته سلاجقه یکی از منابع عظیم ما در زاگرس، خود جنگل زاگرس و منابع آب کارست آن است که باید به آن پرداخته شود .

وی در ادامه به معضل ریزگردها در زاگرس اشاره کرد و گفت: روزنه های فتوسنتز را ریزگردها در زاگرس از بین برده‌اند و این مشکلی جدی است. این در حالیست که زاگرس سپر بلای ما انسان ها در این زمینه شده است .

سلاجقه باتوجه به بحث «ایمنی زیستی» افزود: بسیاری از گونه ها را مانند کهور پاکستانی به کشور وارد می‌کنیم که بعدا مشکل ایجاد خواهند کرد. این در حالیست که با استفاده از گونه های بومی که سازگار با منطقه هستند حتی هزینه های کمتری برای استقرار آن ها باید بپردازیم، می توانیم تنوع زیستی خوبی را ایجاد کنیم .

رئیس سازمان محیط زیست با توجه به تاکید خود به قدرتمند شدن جایگاه محیط زیست در بدو ورود به سازمان محیط زیست، به آرزویی محقق شدنی برای محیط زیست اشاره کرد و گفت: محیط زیست باید به جایگاه اول کشور در تمامی مسائل تصمیم گیری برسد .

وی افزود: فکر می‌کنم این آرزو و اول شدن جایگاه محیط زیست در کشور محقق شود چرا که در دولت سیزدهم این اصل پذیرفته شده است که هیچ طرح عمرانی بدون مجوز محیط زیست شروع به کار نمی کند و این موضوع را تمامی وزرا پذیرفته اند .

سلاجقه تأکید کرد: بنابر گفته رئیس جمهور، توسعه فرع بر محیط زیست است. به عبارتی جایگاه محیط زیست باید اول باشد. شرایط این موضوع در حال فراهم شدن است البته اندازه محیط زیست در کشور ما از ابتدا کوچک در نظر گرفته شده است. در حال حاضر هر دولتی این اندازه را حتی اگر 5 برابر کند محیط زیست باز هم به جایگاه واقعی خود نمی رسد اما توسعه پایدار نیز زمانی اتفاق می افتد که یک محیط زیست کاملا تکامل یافته داشته باشیم .

رئیس سازمان محیط زیست مدیریت را بیشتر از اعتبار دارای اهمیت دانست و گفت: یک مدیر قوی می‌تواند زوایای پنهان اعتبار را برای محیط زیست کشور جلب و جذب کند و تمامی دستگاه های کشور را به سمت اقدامات محیط زیستی بسیج کند .

سلاجقه در پایان در پاسخ به درخواست یک فعال محیط زیست درباره بازچرخانی آب های زائل و فاضلاب جهت بهره برداری بیشتر و ساماندهی هر چه زودتر برای حفظ ذخایر آب زیرزمینی در تمام ایران گفت: به این درخواست پاسخ مثبت می دهیم و حتما وزارت نیرو و سایر دستگاه ها را بسیج می کنیم که باتوجه به شرایط آبی کشور از این آب های نامتعارف به صورت مطلوب استفاده کنیم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات