رسوخ ریزگردها به ۲۰ استان کشور

http://www.bananews.ir/معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر مشکل ریزگردها از ۱۷ استان به ۲۰ استان سرایت کرده و کانون آن کشور عراق است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی اوسط منتظری صبح امروز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: امروز متأسفانه بیابان و گرد و غبار مشکل جدی برای بعضی کشورها است به طوریکه چندی پیش ۱۷ استان ما تحت تأثیر این جریان بودند و متأسفانه اکنون این تعداد به بالای ۲۰ رسیده است و کانون آن در عراق، عربستان و تا حدودی در اردن و سوریه است ولی یک میلیون هکتار آن در کشور عراق است که کشور ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تفاهماتی را در این راستا با کشور عراق داشتیم که بتوانیم در خصوص یک میلیون هکتار کمک کرده و این شن‌های روان را تثبیت کنیم یادآور شد: در بحث ریزگردها مشکلاتی در حوزه امنیت زیستی و در حوزه مربوط به جنگل و مرتع داشتیم که امیدواریم با طرح ضربتی دیده شده دراین خصوص زودتر اقدام کرده و مشکلات را کاهش دهیم.

معاون امورجنگل سازمان جنگلها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه سطح پوشش جنگلهای کشور در حال حاضر۸ درصد عرصه های طبیعی است، گفت: کاشت سالانه ۵۰۰ میلیون اصله نهال ازتکالیف دولت به سازمان جنگلها است.

وی به نقش جنگل در کنترل آلاینده ها اشاره کرد و گفت : در شرایط کنونی که ریزگردها معضلی برای کشور محسوب می شود ، با افزایش سطح جنگلها می توان گام مثبتی در کنترل اثرات این عوامل آلاینده برداشت.

دکتر منتظری در ادامه با اشاره به برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: برنامه پنجم توسعه از موثرترین موضوعاتی است که پس از قانونی اساسی مورد عمل دستگاه‌هاست و از ۲۳۵ ماده قانونی برنامه پنجم توسعه ۱۰۸ ماده مربوط به بخش اقتصادی است که از این تعداد ۱۱ تکلیف بر عهده سازمان جنگل‌هاست.

وی بابیان اینکه این۱۱تکلیف باید دو پیامد الگوی بهره‌برداری از منابع طبیعی و آبخیزداری و دیگری توانمندسازی ساختار منابع طبیعی کشور را داشته باشد، افزود: البته وظایف دیگری نیز وجود دارد که امیدواریم بتوانیم در این راستا گام برداریم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از دستور رئیس جمهور برای کاشت ۵۰۰ میلیون نهال در یکسال آینده برای تقویت بنیه جنگلی کشور خبر داد و گفت: امنیت زیستی یکی از چالشهای دولتها بوده و با برنامه ریزیهای صورت پذیرفته در سطح وزارت جهاد کشاورزی با کاشت سالانه این تعداد نهال در کشور خواهیم توانست در رفع این دغدغه در سطح کشورمان قدم مؤثری برداریم .

دکتر منتظری با اشاره به کم سابقه بودن چنین اقدامی افزود: اولویت کاشت نهال با مناطقی است که پوشش کمی دارند و مناطقی که فرسایش و تخریب در آنجا بالا است.

 

 

    نظرات