آبگرفتگی متروی تهران به دلیل کم توجهی به آبخیزداری شهری رخ داد

آبگرفتگی متروی تهران به دلیل کم توجهی به آبخیزداری شهری رخ داد

http://www.bananews.ir/رئیس انجمن آبخیزداری ایران گفت: آبگرفتگی متروی تهران به دلیل کم توجهی به آبخیزداری شهری رخ داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی سلاجقه ظهر چهارشنبه در هشتمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه لرستان اظهار داشت: بر اهمیت آبخیزداری شهری از سالها قبل تاکید کرده بودیم؛ با این حال آبگرفتگی متروی تهران با بی اهمیتی نسبت به آبخیزداری شهری روی داد.

وی افزود: یکی از دانشجویان ارشد که روی پایان نامه ای با موضوع سیل برگردان غرب تهران کار می کند، دنبال چنین واقعه ای بود که بتواند آن را صحت سنجی کند که این اتفاق افتاد و سریع داده های آن را جمع آوری کرد.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران ادامه داد: خدا را شاکریم که صدای مظلومیت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را گاهی مواقع در قالب یک واقعه طبیعی نشان می دهد و سیلابی که در تهران اتفاق افتاد و وارد متروی تهران شد بسیار واقعه خوبی بود چون بسیار به نفع آبخیزداری کشور بود.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با تاکید بر اینکه آبخیزداری باید استراتژی کلان جمهوری اسلامی در تمام حوزه‌ها باشد، افزود: گلایه ای که در حوزه اجرا وجود دارد، این است که دوستان آبخیزداری را فقط بحث مدیریت جامع منابع طبیعی در حوزه آبخیز ذکر می کنند که این از لحاظ علمی غلط است؛ چرا که مدیریت حوزه آبخیز فقط مدیریت جامع منابع طبیعی نیست.

سلاجقه با اشاره به اینکه هرگونه ورود به طبیعت باید قانونمند شود، تصریح کرد: در بحث منابع طبیعی ضعف قانونی داریم و امیدواریم که مجلس با تصویب قانون جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور این مشکل را برطرف کند.

وی گفت: طرح جامع مدیریت حوزه آبریز کشور به عنوان یک طرح پژوهشی کلان مطرح است و دولت به این امر توجه جدی دارد که امیدواریم این طرح با اجرای یک کنسرسیوم موفق از اجرا، آموزش و تحقیقات یک طرح موفق باشد.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران یادآور شد: آبخیزداری توان بسیار بالایی دارد و در مهار سیلاب های کشور و ریزگردها و مباحثی که در کشور میلیاردها تومان هزینه در بردارند می تواند با حداقل هزینه ها اثرگذار باشد.

سلاجقه از برگزاری نهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با عنوان مدیریت جامع آبخیزداری در اکوسیستمهای خشک و نیمه خشک در دانشگاه یزد خبر داد و تصریح کرد: موضوع این همایش موضوع بسیار مهمی است و امیدواریم مقالاتی که به این همایش می شود راهکارهای لازم را ارائه دهند.

بنابر این گزارش ایرج عبدی منتخب مردم خرم آباد در مجلس نهم نیز در این همایش اظهار داشت: آبخیزداری که در لرستان انجام می شود به هیچ‌وجه پاسخگوی مشکلات ایجاد شده در این حوزه نخواهد بود و اثر گذار نیست؛ با این وجود اعتبارات آبخیزداری زیادی به خوزستان که در پایین دست قرار دارد، اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آبخیزداری در پایین دست مورد توجه قرار گرفته است، افزود: فقط نباید به خاک در حوزه آبخیزداری توجه کرد؛ بلکه باید منابع طبیعی را با هم ببینیم و در جهت احیاء فرآیندهای طبیعی کار کنیم.

منتخب مردم خرم آباد در مجلس نهم گفت: اقلیم لرستان در حال به هم خوردن است و از گونه های گیاهی استان خبری نیست.

عبدی با تاکید بر اینکه لرستان به طور جدی نیازمند آبخیزداری و احیاء مراتع است، ادامه داد: امروز در لرستان آبهای زیرزمینی با مشکل مواجه و چشمه ها خشک شده اند که با فراگیر شدن این پدیده امروز شاهد پدیده گرد و غبار در کشور هستیم.

وی بر ضرورت بومی شدن دانش کشاورزی در لرستان تاکید کرد و گفت: دانشگاهیان باید یک روند درست در حوزه آبخیزداری را به این حوزه تزریق کنند.

 

 

    نظرات