معرفی کتاب "اخلاق زیست محیطی در عصر ظهور" همزمان با پنجمین روز از هفته دولت

معرفی کتاب "اخلاق زیست محیطی در عصر ظهور" همزمان با پنجمین روز از هفته دولت

کتاب "اخلاق زیست محیطی در عصر ظهور"؛

همزمان با پنجمین روز از هفته دولت 1401 با شعار اخلاق و معنویت، معرفی و بازنشر شد .

در چکیده این نوشتار آمده است :

در این نوشتار، با توجه به آموزه های مهدوی به یکی از دغدغه های انسان معاصر که حفظ وحراست از محیط زیست است پرداخته شده است؛ زیرا معتقدیم بر اساس آموزه های دینی در عصر ظهور، طبیعت ومحیط زیست در شرایط مطلوبی قرار دارد؛ به طوری که به اوج شکوفایی وبهره وری وکمال مادی ومعنوی خود می رسد. در آن عصر به سبب برکت وجود حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) طبیعت، همة استعداد خود را بر جهانیان عرضه می کند. آن حضرت با برپایی عدل وقسط در جهان وایجاد مودت ودوستی در گسترة انسانی وگیاهی وجانوری، باعث از بین رفتن صفات بد اخلاقی در میان جهانیان می شود وسبب تطهیر ونورانیت زمین وجهان می گردد؛ آن چنان که بر اثر گسترش علم واحیای عدل در آن عصر، حتی در جنگ حضرت با کفار از طرف یارانش، هیچ صدمه ای به محیط زیست نمی رسد .

در این راستا طبیعت وجهان، احیا وآباد می شود وزمین نیز تمام برکات وثروت ها وگنج های پنهان خود را بیرون می ریزد. به دلیل آنکه مردم هم از جهت معنوی رشد می کنند وگرد معصیت خدا نمی گردند، محیط زیست را امانت الهی در دست بشر می دانند ودر استفاده از منابع، زیاده روی نخواهند کرد؛ در نتیجه از محیط زیست به بهترین شیوة ممکن استفاده خواهد شد. حال چگونه است که برخی دانشمندان غربی که راه افراط وتفریط را پیموده اند، دین را عامل تخریب محیط زیست معرفی می کنند وبرخی دیگر، ارزش واعتباری برای طبیعت قائل نیستند؟ آنچه در این مقاله می آید، تلاشی است که ضمن نقد این دیدگاه ها، به کمک روایات، توصیفی از جامعة آرمانی مهدوی ارائه می دهد.

در سرفصل های این نوشتار نیز از موارد زیر آگاه می شویم :

طرح مسأله:

- یک؛ لین وایت ومحیط زیست

- دو؛ کانت ومحیط زیست

- سه؛ وضعیت طبیعت ومحیط زیست پیش از ظهور

حقوق زیست محیطی در عصر ظهور موعود

1. رشد وتوسعه علمی در جهت بسط وگسترش وحفظ محیط زیست،

2. پاک شدن زمین از هر نوع آلودگی، حتی آلودگی های زیست محیطی،

3. ایجاد امنیت و صلح در گستره گیاهی، حیوانی و انسانی،

4. اوج و تعالی و کمال معنوی محیط زیست،

5. حفظ محیط زیست درجنگ زمان ظهور حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)،

6. آشکار شدن برکات زمین و ثروت های پنهان آن، به سبب وجود حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)،

7. تولید زیاد محصولات کشاورزی در اثر حفظ محیط زیست،

8. رضایت مندی همه موجودات در سایه حکومت مهدوی،

9. بسط وگسترش فضائل اخلاقی در حکومت مهدوی؛ عامل مهم در حفظ وحراست از محیط زیست.

در بخش نتیجه این نوشتار جنین می خوانیم :

با توجه به مطالب گفته شده، نتیجه گیری می شود که اولاً برخلاف نظر لین وایت یا کانت یا هر اندیشوری که مثل آنان فکر می کنند، محیط زیست در آموزه های دینی، از ارزش واعتبار خاص برخوردار است وانسان نه تنها حق ندارد در نابودی آن دخالت کند؛ بلکه مکلف است در حفظ و حراست از محیط پیرامون خود کوشا باشد. ثانیاً محیط زیست وطبیعت در عصر ظهور، در سایة حاکمیت ارزش های اصیل دینی حفظ می شود وحقوق آن توسط حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و کارگزارانش و همة انسان های مؤمن در عصر ظهور رعایت می گردد .

انسان ها هم با توجه به اینکه در کمال وفعلیت تامّ انسانی خویش می باشند، محیط زیست را آلوده وتخریب نمی کنند و از آن محافظت می نمایند. رحمت الهی نیز شامل همة موجودات زمین حتی محیط زیست خواهد شد وحضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، محبت خود را از آن ها دریغ نمی نماید. محیط زیست از شکوفایی ورشد و تعالی برخوردار خواهد شد و در بهترین وضعیت ممکن خود از زمان ظهور حضرت آدم (علیه السلام) تا آن زمان خواهد بود. در این راستا، طبیعت نیز تمام نعمت های الهی نهفته در خویش را در اختیار آن حضرت قرار خواهد داد، تا اینکه هم انسان و هم جهان و محیط زیست پیرامون او به سر منزل مقصود الهی خویش نائل شوند .

لذا نمی توان گفت طبیعت ارزش ذاتی ندارد یا معتقد شد که انسان هرگونه که خواست می تواند با طبیعت رفتار کند. همان گونه که در این مقاله مشاهده شد، طبیعت ومحیط زیست، امانتی در دست انسان است وچون امانت الهی است، در عصر تجلی حاکمیت انوار الهی در گسترة زمین، طبیعتاً همة استعدادهای طبیعت باید به نهایت شکوفایی خود برسند، تا انسان های الهی در کمال انصاف ومراعات حقوق، از آن بهره مند شوند .

برای دستیابی به این نوشتار، لطفا به سایت مرکز پژوهش های تخصصی امام مهدی (عج) به نشانی الکترونیکی زیر مراجعه کنید:

https://www.m-mahdi.com/persian/articles- 439

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات