شهردار کرمان تاکید کرد: ضرورت تخصیص اعتبارات استانی برای حل برخی از مشکلات آتشنشانی
به گزارش کرمانآنلاین، شهردار کرمان، در آیین بهرهبرداری از سامانه ثبت گزارشات حریق و حوادث و ارتباط شبکهای ایستگاههای دهگانه آتشنشانی شهرداری کرمان گفت: هنوز در زیرساختهای حوزه آتشنشانی مشکلات جدی داریم.
سعید شعرباف، در این مراسم که با حضور رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا، رییس کمیسیون خدماتشهری، بهداشت و محیطزیست شورا، و برخی از مدیران شهری در محل ایستگاه شماره ۱۰ آتشنشانی برگزار شد، گفت: برخی از این مشکلات باید از طریق شهرداری مرکز و بعضی هم از طریق اعتبارات استانی تعیینتکلیف و حل شود.
وی با بیان اینکه پیگیر تهیه و بهروزرسانی امکانات و برخی تجهیزات فردی و ماشینآلات آتشنشانی هستیم، گفت: البته بخشی از درخواستهای این سازمان نظیر استفاده کامل از ارتباطات بدون سیم برای زمان عملیات، تامین شده، اما این آغاز راه است.
شهردار کرمان، بهرهبرداری از سامانه ثبت گزارشات حریق و حوادث آتشنشانی شهرداری کرمان را اتفاقی قابل توجه دانست و گفت: وقتی از شهر الکترونیک نام میبریم، ذهن بیشتر شهروندان به سمت استفاده از روشهای پیشرفته نرمافزاری در حوزه شهرسازی میرود و کمتر کسی تصور میکند حوزه فناوری و نرمافزاری بتواند در پسماند و آتشنشانی، یا حوزه مدیریت بحران و فضای سبز ورود کند.
شعرباف افزود: یکی از اتفاقات خوب امروز این است که در هر حوزه کاری با هر ساختمان فرضی، یک فرایند ساده، کوچک و کمهزینه نرمافزاری و مبتنی بر IT میتواند راهاندازی شود که موجب کاهش هزینهها و بروکراسی میشود و در عین حال، رضایت مردم را جلب میکند.
وی تاکید کرد: البته باید دقت کرد که نرمافزار مورد نظر، جامع و با موضوع عملیات مرتبط باشد و مسیریابی و سرعت کار را در عملیاتها افزایش دهد.
شهردار کرمان، به همکاران خود در حوزه برنامهریزی سازمان آتشنشانی توصیه کرد بر روی نرمافزارها بهشکل تجربی، کار و مطالعه و نتایج را تحلیل کنند و اضافه کرد: اگر فقط این سامانه جایگزین فرم کاغذی شود، اما نتیجه و آنالیز درستی ندهد، ما را به هدف غایی خود نمیرساند.
شعرباف، از فرمهای کاغذی طراحیشده که در آن، محل حریق، گزارش میشده، بهعنوان یک تجربه خوب نام برد و افزود: از این بهبعد هم باید پردازشها بهصورت آنلاین انجام شود تا درنهایت، بتوانیم نقشه کل را بررسی کنیم و بدانیم که مثلاً در یک ماه، بیشتر عملیاتها، در کدام منطقه و ناحیه از شهر بوده است.
وی افزود: این دادهها باعث میشود آرام آرام پی ببریم کدام یک از مناطق شهر، حادثهخیزی بیشتری دارد که برای احداث یا استقرار ایستگاههای آتشنشانی و موارد مشابه، کمک زیادی میکند.
توانمندی سازمانها اعتماد مردم به سیستم را بالا میبرد
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار و عضو ناظر شورای اسلامی شهر در سازمان آتشنشانی نیز در این آیین گفت: از شهردار و همکاران پرتلاشی که در اجرای این کار زحمت کشیدند، تشکر میکنم.
حسین چناریان افزود: وقتی مردم ببیند سازمانهای خدماترسان مانند آتشنشانی، توانمند هستند، اعتماد آنها به سیستم بالا میرود که خوشبختانه همه اتفاقاتی که در این سازمان دارد رخ میدهد، درجهت ارتقای سطح خدمات و رسیدن به نقطهای است که باعث جلب اعتماد مردم میشود.
وی ادامه داد: اگرچه سازمان آتشنشانی سالها اولویت شهرداران بوده، اما به نظر میرسد در سطحی که باید، به این سازمان توجه نشده و یکسری عقبماندگی در این سازمان وجود دارد که نیازمند پیگیری و توجه ویژه است.
چناریان ادامه داد: افتتاح این سامانه یک حرکت خوب است؛ چون اصولاً در کارهای امداد و نجات، بیشتر به صحنه حادثه توجه میشود و همه درگیر تلاش و کمک و نجات هستند؛ بنابراین، گاهی مسایلی که بعد از آن حادثه برای رعایت انصاف و احقاق حق و حقوق و حتی زحمات خود کارکنان است، مورد کم توجهی قرار میگیرد.
وی بیان کرد: خیلیوقتها اتفاقات بعد از یک حادثه که منجر به احقاق حق و عدالت شود، وجود ندارد و عمدتاً در مجموعههایی که درگیر حوادث و سوانح هستند، بهخاطر درگیری برای نجات و کمک، این اتفاق میافتد و برخی نارضایتیها نیز، در همین مواقع صورت میگیرد؛ بنابراین، تکمیل گزارش در صحنه و ارایه یک گزارش واقعی، بسیار مهم است که امیدواریم با راهاندازی این سامانه، این نواقص برطرف شود.
راهاندازی سامانه به صرفهجویی در وقت و کاغذ بسیار کمک میکند
مدیر عامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان نیز، از انجام ۳۶۶۳ عملیات تخصصی، از مردادماه ۱۴۰۰ تا مردادماه امسال، توسط این سازمان خبر داد و افزود: راهاندازی این سامانه بهشکل موثری برای صرفهجویی در وقت و کاغذ، کمک کرده است؛ بهعنوان مثال، در همین یکسال یادشده، به ازای هر کدام از ۳۶۶۳ عملیاتی که انجام شد، دو برگ کاغذ نوشته و ساعتی صرف آن شد که در مجموع رقم قابل توجهی است.
ابراهیم بابایی افزود: همچنین بیش از ۵۰ درصد عملیاتهایی که در مورد آتشسوزی است، گزارش پیوست علتیابی نیاز دارند که با این سامانه، پیوست علتیابی بهصورت آنلاین انجام میشود.
وی با بیان اینکه با این سامانه، هزینههای حملونقل نیز کاهش مییابد، گفت: اگر یک حادثه آتشسوزی رخ میداد و اربابرجوع گزارش آن را میخواست، باید گزارش حادثه را از ایستگاه شماره ۱۰ که دور از مرکز شهر است، میگرفتیم و به استناد آن، گزارش را به اربابرجوع تحویل میدادیم.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ادامه داد: با راهاندازی این سامانه، ضمن صرفهجویی در هزینههای رفتوآمد، حملونقل و کاغذ، بهسرعت به اربابرجوع گزارش داده میشود.
بابایی، با یادآوری این وظیفه سازمانی که باید برای تکریم اربابرجوع، سرعت پاسخگویی را بالا ببریم، گفت: اساسیترین نکتهای که در گزارشهای این سامانه وجود دارد، سرعت و کیفیت بالای آن نسبت به گزارشهای کاغذی است.
وی افزود: برآورد اجرای این کار ۶۵۰ میلیون تومان بود که با تلاش همکاران فاوا، به ۱۳۵ میلیون تومان کاهش یافت.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ادامه داد: در کنار این سامانه، اتوماسیون اداری نیز به دورترین ایستگاههای ما رسیده و باعث شده در بیش از ۵۰۰۰ برگه کاغذی که در طول سال بین ایستگاهها جابهجا میشد، صرفهجویی شده است.
با توان موجود نتیجه مفید گرفتیم
رییس سازمان فاوا شهرداری کرمان نیز در بخش پایانی این مراسم گفت: اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم، به لحاظ پیچیدگی فنی و سختافزاری، کار خیلی سختی نیست، اما خروجی بسیار خوب و مفیدی دارد.
حیدر هادیزاده افزود: در جلسهای که سال گذشته با شهردار محترم کرمان داشتیم، تاکید ایشان بر این بود که با توجه به شرایط موجود در شهرداری کرمان از لحاظ مالی و سایر موارد، کارهایی را شروع کنیم که در توان مجموعه باشد و در عین حال، خروجیهای قابل توجه و مفید داشته باشد.
وی ادامه داد: خوشحالم که امروز این سامانه، با رویکرد مورد نظر راهاندازی شد و از جنس کارهایی است که با حداقل امکانات و هزینه طراحی و اجرا شده، و نتیجه خوب و خروجی مفید دارد.
هادیزاده بیان کرد: پروژهای که بخش خصوصی هزینه هنگفتی برای آن دریافت میکرد، با تلاش همکارانم با یکچهارم هزینه و همان کیفیت و استاندارد، اجرا شد.
نظرات