شهری در مقیاس کودکان

شهری در مقیاس کودکان

شهریار تبریز/ آذر کریم‌زاده: سوالی که در کلان­شهرها بیشتر مطرح می­‌شود این است که آیا شهر برای شهرنشینان جوان، دانشجویان و حومه آن برای زوج‌های جوان دارای فرزند ساخته شده است؟ این چیزی است که وقتی به جریان­‌های جمعیتی مربوط به شهرهای فرانسه نگاه می­‌کنیم نمایان می­‌شود. مطمئناً آنها هر ساله ساکنان زیادی را جذب می‌­کنند. اما مراکز کلان­شهرها نیز هر ساله بخشی از جمعیت خود را به حومه خود "باز می­‌گرداند".

وقتی بچه‌ها وارد زندگی ما می‌­شوند یک شهر نباید باعث شود که بخواهید آن را ترک کنید. مسکن بسیار کوچک و گران قیمت، فضاهای عمومی تهاجمی، طبیعت غایب، زندگی روزمره پیچیده. اغلب اوقات شهر برای زندگی خانوادگی نامناسب به نظر می‌­رسد و حرکت به سمت حاشیه را تسریع می‌­کند. برای مقابله جدی با علل پراکندگی شهرها، ما باید شهری را (دوباره) بسازیم که همه ویژگی‌­ها را برای رشد فرزندانمان در آنجا داشته باشد.

به عنوان مثال، شهر نانت که هر ساله نزدیک به هشت هزار نفر را به مرکز شهر جذب می­‌کند (۷۷٪ از آنها بین ۱۵ تا ۳۴ سال سن دارند). در عین حال، سالانه حدود سه هزار نفر را به نفع حومه‌­های داخلی خود از دست می­‌دهد که بیش از نیمی از آنها زوج‌­های جوان دارای فرزند هستند.

زندگی در حومه شهرهای بزرگ به وضوح برای زندگی خانوادگی مناسب­‌تر به نظر می­‌رسد: مسکن در آنجا به طور کلی مقرون به صرفه­‌تر و بزرگ­تر است، می‌توانید خانه­ باغ پیدا کنید، ترافیک ماشین کمتر است، سر و صدای کمتری وجود دارد و به طور خلاصه، فضای بیشتر و امنیت بیشتری دارد.

اما این مهاجرت به سمت حاشیه خانواده‌های دارای فرزند لزوماً در درازمدت پایدار نیست، زیرا به گسترش شهری، مصنوعی شدن خاک‌ها و همچنین افزایش تردد خودروها در مسیرهای خانه تا کار و در نتیجه به تراکم ترافیک و آلودگی هوا می‌­انجامد.

در این زمینه، اولویت برای جوامع این است که در توسعه شهری خود تجدید نظر کنند تا شهر برای کودکان فراگیرتر و دلپذیرتر شود.

مورد مطالعه: شهر اسلو

شهر اسلو یکی از الگوهای اروپایی از نظر شهرهای پایدار است. به عنوان پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد و به ویژه به دلیل کاهش چشم­گیر خودرو در مرکز شهر خود شهرت یافته است. اما بیشتر از آن، این شهر به لطف اپلیکیشن موبایلی به نام  Trafikkagenten  تصمیم گرفته است تا کودکان را در تمرکز بر توسعه شهری دخیل کند.

این نرم افزار نوعی گنج­یابی را در داخل شهر به کودکان و نوجوانان ارائه می­‌دهد که در آن نقش ماموران مخفی را بر عهده می­گیرند که مسئول نشان دادن خطرات یا مناطق نامناسب که در تردد خود در مسیر بین خانه و مدرسه با آن ها مواجه می­شوند، هستند. سپس شهرداری از این داده‌­ها برای ساخت پیاده‌روهای جدید یا تعدیل سرعت برخی از محورها استفاده می­‌کند.

این یکی از نمونه‌های بی‌شمار است، مشابه آنچه در فرانسه توسط انجمن تفریحات شهری (Récréations Urbaines) ارائه می‌شود، که کارگاه‌ها و آموزش‌هایی را برای ساختن شهر با و برای نوجوانان ارائه می‌دهد. به ویژه برای بازسازی حیاط مدارس، پیاده‌راه جلوی ساختمان­ها یا حتی زمین‌های بازی. چرا که یک شهر فراگیر برای کودکان بیش از هر چیز شهری است که می‌­توانند در آن شکوفا شده و بدون ترس بازی کنند که این امر مستلزم تنظیمات و بازبینی زیادی است.

پیوندهایی با مسائل زیست محیطی

خبر خوب در این واقعیت نهفته است که بیشتر تحولاتی که قرار است انجام شود تا کودکان (و والدین آنها) احساس خوبی در شهر داشته باشند، از همان منطق توسعه‌هایی که برای یک شهر پایدار از نظر اکولوژیکی انجام می‌شود، پیروی می‌کنند.

به ویژه ایجاد فضاهای سبز و وارد کردن طبیعت در شهر جهت مشارکت در آگاهی آنها مطرح است. ما در مورد پارک­ها و باغ­ها صحبت می­کنیم، اما همچنین زمین‌های بازی که پوشش گیاهی دارند و آسفالت نیستند و طبیعت، فراتر از چمنزارهای سبز و بالاتر از همه تنوع زیستی، امکان دویدن یا دوچرخه سواری، کشف انواع گیاهان، گل­ها و میوه ها است. مجموعه "مرسی ریموند"، یکی از چهره‌های برجسته در ایجاد پوشش گیاهی در شهرهای فرانسه، سال‌هاست که کارگاه‌ها و آموزش‌هایی در زمینه طبیعت و کشاورزی شهری برای نوجوانان در شهرهای ایل دوفرانس ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از پیش نیازها، همانطور که تجربه اسلو نشان می­دهد، توانایی شهر جهت آرام کردن خیابان­ها و مراکز شهری در اطراف مدارس است، اما همچنین به طور کلی­تر به منظور تشویق اکثر نوجوانان به تردد مستقل، پیاده یا با دوچرخه، بدون ترس از ترافیک ماشین بوده است.

به ویژه امکان جابجایی بین خانه، مدرسه و همچنین به مناطق بازی، که به شدت کمبود آن احساس می­شود، یا مناطق بازی که برای همه کودکان، از جمله افرادی با مشکلات تحرکی در دسترس است. در مورد این موضوع، می‌توان نمونه‌هایی از شهرهایی مانند گرونوبل یا وان را نیز مثال زد که اخیراً مناطق بازی مناسب برای کودکان دارای معلولیت را افتتاح کرده‌اند.

بنابراین، بیایید در شهرهایمان تجدید نظر کنیم تا این تمایز را دوباره برای آنها و برای فرزندانمان به وضوح ایجاد کنیم. سفرهای دوچرخه‌سواری به مدرسه باید فضای تفریحی بین خانه و مدرسه باشد، نه کاروان‌های اعصاب خردکن دوچرخه‌سواران کوچک با جلیقه‌های زرد که توسط انبوهی از وسایل نقلیه دیزلی تهدید می‌شوند و آنها را به طرز خطرناکی در مسیرهای دوچرخه‌سواری نیمه‌پاک‌ حرکت می‌دهند. کودک باید در خیابان خود بتواند بازی کند و حتی به تنهایی حرکت کند.

در نهایت، با توجه به اینکه شهرها روز به روز متراکم­تر می­شوند، شهر فردا نیز بایستی در ایجاد خدمات به والدین و کودکان تامل کند که یا فراوانتر خواهند بود یا برای جذب رشد جمعیت ادغام می­شوند. این کل مفهوم شهر اشتراکی یا شهر پانزده دقیقه­ای است. آنها به طبیعت در قلب شهر، فضاهای عمومی قابل زندگی، خدمات نزدیک و کاربردی، اقامتگاه راحت و شاد نیاز دارند. پس بیایید شهر را برای فرزندانمان بسازیم، زیرا این نیز به معنای اندیشیدن به شهر برای همه است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات