به راحتی حکم به تخریب میراث فرهنگی ندهید!

به راحتی حکم به تخریب میراث فرهنگی ندهید!

http://www.bananews.ir/معاون میراث فرهنگی کشور خطاب به قضات دیوان عدالت اداری که به تازگی حکم خروج ساختمان نخستین کلانتری ایران را از فهرست میراث فرهنگی داده اند گفت: نباید به راحتی حکم تخریب میراث فرهنگی را صادر کرد زیرا سازمان میراث فرهنگی تنها مرجع کارشناسی است که باید درباره مباحث مربوط به بناهای تاریخی نظر بدهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علویان صدر در همایش قانون و میراث فرهنگی که شامگاه شنبه سی ام اردیبهشت ماه با حضور کارشناسان میراث فرهنگی در کاخ سعدآباد برگزار شد، گفت: نمی توانیم به واسطه تاکید بر منافع یک شخص، منافع عمومی را زیر سوال ببریم. حمایت از میراث فرهنگی وظیفه ماست همچنان که ما برای آموزش، فرهنگ و کارکردهای مختلف شهری ارزش قائل هستیم باید این موضوع را نیز مد نظر قرار دهیم که قرار نیست همه جای شهر مسکونی شود و در فضاهای موجود، آپارتمان بسازیم. اتفاقا در فرانسه، گرانترین قیمت زمین، بافت هایی است که مجوز تراکم ندارند.

وی تصریح کرد: نباید به راحتی حکم تخریب میراث فرهنگی را صادر کنیم آیا غیر از این است که سازمان میراث فرهنگی تنها مرجع کارشناسی است که باید در باره مباحث مربوط به میراث تاریخی نظر بدهد؟

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در جوامع جهانی حقوق میراث فرهنگی در قالب رشته های تخصصی دانشگاهی تدریس می شود، از مراجع دانشگاهی خواست تا رشته های تخصصی حقوق میراث فرهنگی و یا حقوق کنوانسیون های بین المللی را راه اندازی کنند.

علویان صدر بیان کرد: حفاظت از بناهای تاریخی تنها با ثبت آن امکان پذیر نیست شاید در مورد برخی از آثار فرصت ثبت وجود نداشته است اما در هر حال باید آن اثر حفظ شود.

وی با بیان اینکه ارزش بناها و بافت های تاریخی به این است که آنها را با ساکنان آنها حفظ کنیم گفت: خرید آثار تاریخی و خروج مردم از بافت های تاریخی راهکار حفاظت از میراث فرهنگی نیست از سوی دیگر سازمان توان خرید همه بناهای تاریخی را ندارد.

 

 

    نظرات