احتمال قرارنگرفتن بخشی از اراضی‌ وزارت راه‌وشهرسازی درپهنه مسکونی

احتمال قرارنگرفتن بخشی از اراضی‌ وزارت راه‌وشهرسازی درپهنه مسکونی

http://www.bananews.ir/در حالی که چندی پیش شورای عالی شهرسازی و معماری در قالب مصوبه‌ای به کل اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی پهنه مسکونی و مختط مسکونی و تجاری داده بود، معاون شهرسازی شهردار تهران گفت: احتمال دارد پس از بررسی کارشناسی، بخشی از این اراضی، در پهنه مسکونی و مختلط قرار نگیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا جاوید در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه اعتراض اعضای شورای شهر صرفا به یک بند از مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی بوده است، اظهار کرد: نمایندگان مردم در شورای شهر تنها به بخشی از مصوبه شورای عالی شهرسازی مبنی بر اعطای پهنه مسکونی (R) و مختلط (M ـ تجاری و مسکونی) به کلیه اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی اعتراض کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در متن مصوبه شورای عالی مهلتی برای انجام کار کارشناسی قبل از تغییر کاربری اراضی وزارت راه و شهرسازی ذکر شده است، خاطرنشان کرد: در متن این مصوبه آمده است که کمیسیون ماده پنج با همکاری شهرداری تهران و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ظرف دو ماه انجام کار کارشناسی، تصمیم نهایی درباره این تغییر پهنه‌بندی‌ها را اتخاذ کند.

جاوید با بیان اینکه طی دو ماه آینده کلیه اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی بررسی و در خصوص پهنه آنها تعیین تکلیف خواهد شد، افزود: به این ترتیب بر اساس نظام پهنه‌بندی موجود، درباره اراضی دولتی نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه پس از انجام کار کارشناسی درباره سرنوشت کاربری اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی تصمیم‌گیری خواهد شد، تاکید کرد: به این ترتیب احتمال دارد که برخی زمین‌های متعلق به وزارت راه و شهرسازی پس از طی مراحل کارشناسی، در پهنه مسکونی و مختلط قرار نگیرد.

شورای عالی شهرسازی اخیرا در مصوبه‌ای به تمامی اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی کاربری مسکونی (R) و مختلط مسکونی و تجاری (M) داده بود که به اعتقاد اعضای شورای شهر اعم از بیادی، دانشجو، نجفی و ابتکار، این اقدام غیرمنطقی و فاقد پشتوانه استدلالی بود. هرچند که مهدی چمران ـ رییس شورای شهر تهران ـ اعتقاد داشت شورای عالی شهرسازی اختیار قانونی اعمال تغییرات در طرح تفصیلی را دارد.

آن‌طور که چمران از علت این مصوبه شورای عالی شهرسازی پرده برداشت، ظاهرا از آنجا که بخش عمده زمین‌های متعلق به وزارت راه‌وشهرسازی در پهنه سبز (G) قرار گرفته بود، مسوولان این وزارتخانه اعتراض کرده و گفته بودند که استدلال صحیحی پشت این شیوه پهنه‌بندی وجود ندارد و به کل اراضی این وزارتخانه، بی دلیل پهنه سبز اختصاص یافته است. مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی همچنین با هدف کنترل قیمت مسکن و سیاست‌های کلان وزارتخانه متبوع خود در این حوزه، خواستار تغییر در پهنه‌بندی طرح تفصیلی شده بودند و به همین دلیل شورای عالی با مصوبه‌ای، پهنه‌بندی اراضی این وزارتخانه را تغییر داد.

اما بنا به گفته معاون شهرسازی شهردار تهران، هنوز هیچ تغییری در پهنه‌بندی این اراضی رخ نداده و باید پس از دو ماه کار کارشناسی، درباره هر یک از اراضی متعلق به وزارت راه‌وشهرسازی، تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

 

    نظرات