شهریار تبریز/رضا عالشزاده : تکنولوژی ساخت این نوع از قطارهای پرسرعت مبتنی بر رشته جدیدی از فیزیک است که به نام "شار پوششی" شناخته میشود. این فناوری همچنین دارای "انتقال قدرت بدون تماس" و سیستمهای آیرودینامیکی و پیشرانه برای کاهش اصطکاک است. اساساً یک لوله خلاء راهاندازی میشود که در آن غلافهای معلق مغناطیسی با سرعت بیشتری نسبت به قطارها، اتومبیلها و جتها حرکت میکنند.
علاوه بر این، فلاکسجت میتواند تا ۵۴ مسافر و دو ویلچر را حمل کند. همچنین دارای قفسههای چمدانی برای چمدانهای مسافری است که تا ۱۰ تن بار را در یک زمان حمل میکند. از آنجایی که قطار در داخل یک لوله خلاء مانند حرکت میکند، از مسیر اختصاصی که قبلاً توسط شرکت راه اندازی شده است استفاده خواهد کرد. این لوله منحصربهفرد که به عنوان ترانسپاد شناخته می شود، ازدحامی را که می توان در جادهها و ایستگاههای قطار تجربه کرد، کاهش میدهد.
علاوه بر این، فلاکسجت در زمانی عرضه میشود که دنیا قطارهای سریعالسیر گلولهای را پشت سر هم راهاندازی میکند. به ویژه، راهاندازی قطارهای سریع گلولهای در چین در سرفصل اخبار بوده است و که مدرنترین آنها قطاری است که شانگهای و پکن را تنها در ۴ ساعت به هم متصل میکند.
با این حال، حتی قطارهای سریع السیر چینی هنوز کیلومترها از سرعت فلاکسنت عقب هستند. تنها مدل دیگری که به این سرعت نزدیک میشود، هایپرلوپ پیشنهادی ویرجین است. هایپرلوپ با سرعت ۹۶۵ کیلومتردر ساعت حرکت خواهد کرد، البته تا سال ۲۰۳۰ حالت عملیاتی به خود نخواهند گرفت.
علاوه بر سرعتهای مثالزدنی، فلاکسنت همچنین دارای انتشار کربن صفر و ایجاد ۱۴۰ هزار شغل است. این قطار سریعالسیر در کانادا شروع به کار خواهد کرد و انتظار میرود هزینههای حملونقل افراد را تا ۴۴ درصد در مقایسه با بلیط هواپیما کاهش دهد.
سباستین گندرون، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت ترانسپاد در بیانیهای گفت: تمام کار سخت در چند سال گذشته منجر به این نقطه عطف در صنعت حملونقل شده است. این فناوری به اثبات رسیده است و ما به سرمایهگذاران، دولتها و شرکا اعتماد داریم تا به تلاش برای بازتعریف موثر حمل و نقل ادامه دهیم.
نظرات