جریمه بنگاه‌هایی که بیش از نرخ مصوب حق‌الزحمه دریافت می‌کنند

جریمه بنگاه‌هایی که بیش از نرخ مصوب حق‌الزحمه دریافت می‌کنند

http://www.bananews.ir/با توجه به نرخ مصوب حق کمیسیون بنگاه‌های معاملاتی مسکن،‌ بنگاه‌های متخلفی که حق‌الزحمه بیشتری دریافت می‌کنند تا میزان چهار برابر جریمه می‌شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مصطفی قلی‌خسروی –رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک—در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان کمیسیون بنگاه‌های معاملاتی اظهار کرد:‌ از سال ۷۸ تاکنون نرخ کمیسیون بنگاه‌های معاملاتی تغییر نکرده است و ما به‌دنبال افزایش آن هستیم.

وی با تاکید بر این‌که با بنگاه‌دارانی که از نرخ مصوب شده حق کمیسیون بیشتری دریافت می‌کنند، برخورد قانونی می‌شود، اظهار کرد: این تخلف تا میزان چهار برابر جریمه دارد و اگر مشتری رسید خود را به کمیسیون‌های حل اختلاف ارائه کند، تعزیرات بنگاه معاملاتی متخلف را حداقل تا میزان چهار برابر جریمه می‌کند.

در خرید و فروش مسکن حق کمیسیون از صفر تا ۳۰ میلیون تومان نیم درصد، از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان ۰.۷۵ درصد‌،‌از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان منحنی کاهش یافته و به نیم درصد کاهش می‌یابد، از صد میلیون تومان به بالا نیز حق کمیسیون یک چهارم است. در رهن و اجاره نیز حق‌الزحمه بنگاه‌های معاملاتی یک چهارم است.

به این ترتیب اگر اجاره یک واحد مسکونی در ماه ۵۰۰ هزار تومان باشد حق‌الزحمه بنگاه معاملاتی یک چهارم معادل ۱۲۵ هزار تومان است.

البته برخی از مراجعه‌کنندگان به بنگاه‌های معاملات مسکن از دریافت مازاد حق کمیسیون بنگاه‌ها اظهار ناراحتی کرده و خواستار پیگیری این موضوع توسط مسوولان هستند.

 

    نظرات