بررسی تامین منابع مالی برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز شهرداری

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد: بررسی تامین منابع مالی برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز شهرداری
نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کِرنا، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن تسلیت سالگرد مصیبت‌بار رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، به حوادث اخیر اشاره و تجمعات اعتراضی علیه جمهوری‌اسلامی را محکوم کرد.

علیرضا نادری، ضمن حمایت از نیروی انتظامی، با بیان اینکه هرچند مردم از مشکلات اقتصادی ناراحت هستند، اما تا آخرین قطره خون خود پای سربلندی نظام  ایستاده‌اند، گفت: دشمن با شکست‌های پی‌درپی، چشم ‌دیدن اصلاحات کشور را ندارد؛ بنابراین، بغض فروخفته خود را این‌چنین آشکار می‌کند.

وی ادامه داد: درخصوص اینکه حادثه عمد یا غیرعمد بوده، نمی‌توان قضاوت کرد، اما تعرض به نیروی انتظامی، سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و تخریب اموال عمومی را محکوم می‌کنیم.

در ادامه این نشست، منشی شورای اسلامی شهر کرمان و رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، مصوبات کمیسیون‌های شورای شهر را مطرح کرد و یکی از مصوبات را مربوط به موضوع تقسیط عوارض پارکینگ در کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا دانست.

محمد امینی‌زاده، با بیان اینکه تقسیط عوارض در کسب درآمد شهرداری در پایان سال تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: در تقسیط درازمدت، ارزش پول باید حفظ شود؛ زیرا هشت ماه از آیین‌نامه تقسیط گذشته و ما چیزی را می‌فروشیم و پروانه ساختمانی را به فرد می‌دهیم، اما عوارض آن را دوسال بعد می‌گیریم که اثر خوبی نخواهد داشت.

نادری، رییس شورا نیز تاکید کرد: درصورتی که متقاضیانی درخواست داشته باشند تا بدهی خود را در زمان طولانی پرداخت کنند، نیاز است تا راه برای همه باز باشد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا هم با اشاره به اینکه بعضی از شهروندان برای پرداخت عوارض خود استطاعت مالی ندارند و شورا می‌تواند با صدور مجوز مشکل آن‌ها را حل‌و‌فصل کند، افزود: شورای شهر موظف است برای  پاسخگویی به مشکلات مردم چاره‌اندیشی کند و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، سازِکارهایی برای پرداخت عوارض در نظر بگیرد.

حسین چناریان، با تاکید بر اینکه در تقسیط عوارض در حق شهرداری نباید اجحاف شود، ادامه داد: در این خصوص نرخ مصوب بانک مرکزی باید در نظر گرفته شود.

شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: آیین‌نامه تقسیط هنوز ابلاغ نشده، اما در صورت ابلاغ، بخش زیادی از موضوعات مربوط به تقسیط عوارض با این آیین‌نامه حل‌و‌فصل می‌شود.

سعید شعرباف ادامه داد: در موارد خاص با تقسیط بیش از مهلت کارشناسی موافق هستیم؛ زیرا مواردی هرچند محدود دیده شده که فرد توان پرداخت نداشته، اما به‌دلیل تعیین‌تکلیف‌نشدن، یا کار را رها می‌کند یا به‌صورت غیرقانونی کار خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: اینکه می‌توانیم بیش از زمان کارشناسی تقسیط کنیم، در موارد خاص وجود دارد نه عام و موضوع باید از مسیر شورا و به‌صورت موردی مطرح و مصوب شود.

در ادامه نشست، امینی‌زاده، منشی شورا، به موضوع طلب شرکت «شهر و خدمت» اشاره کرد و گفت: در کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا مصوب شد که مبلغ طلب با درنظر گرفتن نرخ تورم بانک مرکزی پرداخت شود.

در ادامه، چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، مبلغ طلب این شرکت از شهرداری را ۵۸ میلیون تومان ذکر کرد و ادامه داد: این طلب از سال ۸۶ تا الان باقی مانده و موضوع مطالبه کارکنان نیز مطرح شده است؛ بنابراین، لازم است با بررسی جزییات این مطالبه، جوانب مختلف کار در نظر گرفته شود.

نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم با بیان اینکه شرکت، مستقل بوده و مجمع عمومی دارد؛ بنابراین نمی‌توان برای آن تعیین‌تکلیف کرد، گفت: شرکت قانونی است و نباید در کار او دخالت کنیم؛ بنابراین، بهترین مبنا برای پرداخت بدهیِ این شرکت، نرخ تورم بانک مرکزی است که عادلانه‌ترین راه پرداخت محسوب می‌شود.

در ادامه این نشست با هم‌اندیشی اعضای شورای شهر و براساس مصوبه شورا، مصوب شد مطالبه شرکت «شهر و خدمت» تا پایان سال ۱۴۰۰ براساس نرخ تورم بانک مرکزی  محاسبه و پرداخت شود و موضوع مطالبات کارکنان این شرکت، مورد تاکید و توصیه قرار گیرد.

امینی‌زاده، منشی شورای اسلامی شهر کرمان، به نامه شهرداری پیرو انعقاد قرارداد با موضوع مشارکت در پروانه ساخت مرکز نگهداری از دختران بی‌سرپرست مرکز خیریه «مهرپویان کریمان علوی» اشاره کرد و گفت: با توجه به اضافه‌شدن طبقه فوقانی، درخواست اصلاح مساحت در پروانه ساختمانی مطرح شده که نظر به موافقت هیات مدیره بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری، به پیوست، مکمل اصلاح قرارداد با افزایش مساحت به‌منظور گرفتن مجوز به شورای شهر ارسال شده و این موضوع برای افزایش مساحت بنا به نسبت مقرارت اولیه در کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری مورد تصویب قرار گرفته است.

وی در ادامه، به نامه شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری قصد دارد برای خرید ماشین‌آلات‌سنگین با شرایط مطابقت‌شده بازار و مبلغ مشخص در حد سقف اعتبار مصوب در شهرداری، نسبت به فروش ملک با قیمت کارشناسی اقدام کند.

امینی‌زاده، با اشاره به درخواست مطرح‌شده ازسوی شهرداری، خاطرنشان کرد: مقرر شد با قانون شورای شهر این موضوع بررسی و برای آن اظهارنظر شود که بر این اساس طبق مصوبه کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری، دو موضوع  مزایده ملک شهرداری و مناقصه ماشین‌آلات مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: طبق مصوبه کمیسیون، شورا با مزایده ملک با شرط واگذاری سند از موسسه ملل به شهرداری و قبول تعهدات موافقت کرده است.

نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با تاکید بر اینکه سند ملک‌ هنوز به نام شهرداری نیست و با برگزاری مزایده، شهرداری ممکن است دچار مشکل شود، افزود: توصیه می‌شود تا زمان انتقال سند، اقدامی برای مزایده انجام نشود.

وی ضمن تاکید بر مشخص‌شدن نوع و قیمت ماشین‌آلات مدنظر شهرداری و رفع ابهام در این زمینه، گفت: مزایده و مناقصه باید به‌صورت جداگانه انجام شود و به یک‌دیگر ارتباط داده نشود.

شهردار کرمان در این خصوص گفت: برای خرید ماشین‌آلات ابهامی در منبع نیست، اما به درخواست شورای شهر، مقرر شد میزان تسهیلات و منابعی چون منبع فروش ملک برآورد و مشخص شود مبلغ به‌دست‌آمده از فروش ملک، به غیر از خرید ماشین‌آلات، صَرف چه موارد دیگری می‌شود.

سعید شعرباف با اشاره به وجود ردیف بودجه برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز افزود: در صورتی که مشخصات ماشین‌آلات و فرایند مناقصه را اعلام کنیم، منعی برای این کار نمی‌بینم.

وی همچنین ادامه داد: انتقال سند ملک‌ مدنظر از موسسه ملل به شهرداری در حال طی‌شدن مراحل انتهایی است، اما به‌دلیل معلوم‌نبودن وضعیت تسهیلات، تصمیم گرفته شد با نظر کارشناس، از محل فروش ملک، مبلغ تامین شود؛ بنابراین، برای جلوگیری از مشکلات قانونی، تعهدنامه‌ای با مجموعه ملل به‌صورت حقوقی خواهیم نوشت و برای رفع ابهام، برند و مشخصات ماشین‌ها را از وضعیت بازار استعلام خواهیم کرد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز در این خصوص گفت: خرید ماشین‌آلات به مصوبه نیاز ندارد؛ زیرا ردیف بودجه آن در سال‌جاری دیده شده و می‌توان براساس آن مناقصه را برگزار و اقدام کرد.

منصور ایرانمنش، با تاکید بر اینکه مبلغ به‌دست‌آمده از فروش زمین باید صَرف خرید ماشین‌آلات شود نه مورد دیگر، افزود: اینکه مبلغ از فروش زمین یا تسهیلات تامین شود، مهم نیست و شورای شهر با انجام مزایده زمین به شرط رفع مشکلات انتقال سند و قبول تعهدات دوطرف موافق است.

وی همچنین در خصوص درخواست ارجاع  اسناد و مدارک مناقصه‌ها و مزایده‌ها به شورا گفت: این اقدام برای شورای شهر کاری اضافه و پرحجم است؛ زیرا  مناقصه و مزایده براساس مقرارت مالی انجام می‌شود و در این خصوص اعلام گزارش‌های مبتنی بر آن به شورای شهر کافی است.

ایرانمنش افزود: بررسی اسناد و مدارک مناقصه و مزایده، روند طولانی دارد و وظیفه کمیسیون معاملات است که آن‌ها را بررسی کند.

در ادامه، امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا، درخصوص پیشنهاد شورای شهر به شهرداری، تاکید کرد: نیاز است قبل از صدور اسناد مناقصه و مزایده، شرایط، کلیات و اسناد آن‌ها بررسی و شورای شهر بر آن نظارت کافی داشته باشد.

شهردار کرمان نیز درخصوص اینکه جزییات و اسناد مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید قبل از اجرا به شورای شهر فرستاده شود، تصریح کرد: این موضوع سرعت کار را کاهش می‌دهد، اما در صورتی که شورا در موضوعی دغدغه داشته باشد، می‌توان تعدادی از موارد مدنظر را به شورای شهر فرستاد تا در کمیسیون مطرح شود.

سیدمحمد موسوی، نایب‌رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا هم با تاکید بر اینکه از وظایف شورای شهر، نظارت و تسهیل معاملات است، ادامه داد: شورای شهر قصد اطلاع دارد نه دخالت.

در ادامه، براساس اظهار نظر اعضای شورا، مصوب شد به‌منظور بررسی و تایید، اطلاعات بعضی از مناقصه‌ها و مزایده‌ها به‌صورت موردی، به نماینده شورا در کمیسیون معاملات ارجاع داده شود.

در این نشست همچنین به مصوبات سایر کمیسیون‌ها ازجمله کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پرداخته شد که استفاده رایگان سالمندان افراد ۶۰ سال به بالا از حمل‌و‌نقل عمومی در هفته تکریم سالمندان، ازجمله مصوبات بود.

تعیین مشاور برای طرح «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر» و تامین هزینه مشاور نیز ازجمله موارد مورد گفت‌وگوی مربوط به کمیسیون گردشگری بود که شهردار کرمان اجرای طرح تفصیلی موضعی را ازجمله وظایف شهرداری در این خصوص دانست و اعلام کرد طرح قلاع تاریخی، مشاور مخصوص به خود دارد.

در ادامه، رییس کمیسیون گردشگری شورا، به هفته گردشگری از ۵ تا ۱۱ مهرماه اشاره کرد و از شهرداری خواست در این خصوص اقدام کند و نسبت به جابه‌جایی هرچه سریع‌تر شهرداری منطقه پنج به مکان جدید در بافت تاریخی اقدامات لازم را انجام دهد.

محمدامین شمسی همچنین به بسته‌های تشویقی کامل برای احیای بناهای تاریخی ثبت‌شده در بافت قدیم شهر ازسوی شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری استان کرمان اشاره و اعلام کرد: این بسته‌ها به‌زودی در اختیار مالکان قرار می‌گیرد.

وی تعیین‌تکلیف برای سه ملک ازجمله «خانه شهر» «حمام باغ‌لله»» و «مدرسه شهرداری» را  ازجمله موارد مهم و قابل پیگیری دانست.

در ادامه، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست، به نامه سپاه پاسداران به شورای شهر مبنی بر راه‌اندازی کارگاه جمع‌آوری پسماند خُشک برای اشتغال معتادان متجاهر اشاره کرد که شهردار کرمان در این خصوص تاکید کرد: طبق مذاکرات انجام‌شده مقرر شد بخشی از زباله‌های منطقه دو به‌عنوان پایلوت واگذار و تفکیک شود و منظور، تمام پسماند شهر نبوده است.

در ادامه، موضوع افتتاح‌نشدن بازارچه «ابوذر» مطرح شد که شهردار کرمان انجام‌نشدن تعهدات ازسوی شرکت طرف قرارداد را دلیل معطل ماندن افتتاح این مجموعه دانست.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم به برگزاری دو رویداد خوب ازسوی شهرداری کرمان اشاره و از شهرداری و عوامل برگزاری آن تشکر کرد.

محمود بابایی، اجرای نمایش  «از کربلا تا شام» در فرهنگسرای جان جهان و نمایش «شیدایی» در خانه شهر را ازجمله این دو رویداد ذکر کرد و پیشنهاد داد در هفته «وحدت» و ایام عید نوروز نیز رویدادهای فرهنگی مشابه و متناسب با آن برگزار و از حضور هنرمندان استفاده شود.

شهردار کرمان در پایان با اشاره به آشوب‌های اخیر در شهر کرمان، از نیروهای خدمات‌شهری و آتش‌نشانی که به‌صورت آماده‌باش سعی کردند فضای عمومی شهر از تجمعات متاثر نشود، تشکر کرد.

در ادامه، حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به حوادث اخیر و آشوب‌های ایجادشده  اشاره کرد و بر ضرورت صدور بیانیه ازسوی شورای اسلامی شهر کرمان در ارتباط با این اتفاقات و قدردانی از نیروهای انتظامی و امنیتی تاکید کرد.

یکی از موارد مورد تاکید وی، لزوم پیگیری و مطالبه خسارت ازسوی شهرداری کرمان بود که از شهردار کرمان خواسته شد تا نسبت به اموال تخریبی مطالبه خسارت کند.

در این نشست محمدصادق تقوی، رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت  شورا، به‌عنوان نماینده شورای اسلامی شهر کرمان، در حوزه جمعیت، به استانداری کرمان معرفی شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات