کنترل هوشمند ترافیک: نمونه موردی شهر پیتسبورگ

کنترل هوشمند ترافیک: نمونه موردی شهر پیتسبورگ

شهریار تبریز / مهراب محرابی‌نیا: مدیریت ترافیک شهری با بررسی جامع اهمیت چراغ‌های راهنمایی در مدیریت ترافیک شهری به این نکته پی برده‌اند که حتی جدیدترین نمونه‌های چراغ‌های راهنمایی در فواصل چند ساله مدیریت می‌شوند و این در حالی است که الگوهای ترافیکی با سرعت بیشتر تغییر می‌کنند. در اینجاست که فناوری هوشمند واقعاً می‌تواند زندگی ما را تسهیل کند. شهر پیتسبورگ پنسیلوانیا در آمریکا پیشگام استفاده از فناوری هوشمند ترافیک در کنار بهره‌جستن از هوش مصنوعی می‌باشد.

با نصب سیستم آزمایشی مدیریت هوشمند چراغ‌های راهنمایی در شهر پیتسبورگ، با استفاده از سنسور و دوربین، زمان سفر تا ۱۵ دقیقه و ترافیک ۴۰ درصد در هر چراغ راهنمایی کاهش یافته است. اطلاعات حاصله از سنسورها توسط هوش مصنوعی بدست می‌آید تا ترافیک را به روش کاملاً بهینه و هوشمند روان کنند.

سیستم استفاده‌شده سورتاک ( ( Surtrac نامیده می‌شود. سورتاک استارت‌آپی است که توسط استاد دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) تاسیس شده است. از سال ۲۰۱۶، این استارت‌آپ در ۵۰ تقاطع در پیتسبورگ نصب شده است که در حال حاضر مدیران شهری در حال برنامه‌ریزی برای ارتقا آن می‌باشند.

فناوری سورتاک

این فن‌آوری چه ویژگیهای منحصر بفردی دارد؟ فن‌آوری سورتاک مفاهیم را از فیلدهای هوش مصنوعی و تئوری ترافیک ترکیب کرده و بطور ویژه برای بهینه‌سازی جریان ترافیک در شبکه‌های جاده‌ای طراحی می‌شوند.

در مقایسه با سیستم‌های کنترل ترافیک تطبیقی، سورتاک از رویکرد کاملاً غیرمتمرکز استفاده می کند تا ترافیک را در شبکه جاده‌ای کنترل کند: هر تقاطع زمان چراغ سبز را بطور مستقل بر اساس تعداد وسایل نقلیه وارد شونده اختصاص می‌دهد و تعداد ماشین‌های خروجی به تقاطع‌های بعدی نشان داده می‌شوند تا میزان دید آنها را از ترافیک احتمالی افزایش دهد.

اعتماد به کنترل غیرمتمرکز تقاطع حساسیت به موقع را به شرایط ترافیک واقعی تضمین می‌کند، علاوه براین، ارتباط با تقاطع‌های بعدی جهت نمایش میزان وسایل نقلیه ورودی منجر به اقدام هماهنگ و ایجاد کریدورهای سبز می شود.این سیستم با توجه به اینکه هیچ مانع محاسباتی متمرکز ندارد بطور ذاتی با شبکه های جاده ای سازگار است.

ترافیک هوشمند، تعامل با ماشین‌های هوشمند

علاوه بر کاهش انتشارت کربنی، این برنامه همچنین به تقاضای پایین پارکینگ خیابانی و گسترش جاده ها منتهی‌ می‌شود. پیتسبورگ همچنین محل تست خودروهای خودران اوبر(( Uber بوده و علائم ترافیکی هوشمند با خودروهای خودران برای روان‌سازی ترافیک در ارتباط خواهند بود.

گام بعدی تجهیز خودروها برای صحبت با علایم ترافیکی است. تست سورتاک در پیتسبورگ شامل رادیوهای کوتاه برد در ۲۴ تقاطع در سطح شهر می‌باشد. پیش بینی می شود به زودی ماشینهای مجهز به رادیو در بازار وجود داشته باشند و قطعات یدکی آن با خودروهای موجود در بازار قابل دسترس شوند.

با گسترش موارد استفاده برای خودروهای متصل از طریق اپلیکیشن‌های رزرو جای پارک و ارتباط خودرو با زیرساخت، شهرهای هوشمند مدل جدیدی را برای خودروسازان، برنامه‌ریزان شهری و شهروندان در مناطق شهری فراهم می آورند.

از آنجا که ترافیک مشکل عمده شهرهای بزرگ جهان به حساب می‌آید، این فن‌آوری به راحتی می‌تواند در سایر شهرهای جهان نیز مورد استفاده قرار گیرد. نمونه آزمایشی این فن‌آوری در شهر روتردام هلند در حال اجراست. این شهر در حال اجرای تستی است که درآن وقتی چراغهای راهنمایی ورود بیش از یک دوچرخه سوار را حس کنند به طور خودکار فعال می‌شوند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات