تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز در هفته‌ی میراث فرهنگی

تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز در هفته‌ی میراث فرهنگی

http://www.bananews.ir/رییس بخش دکتری معماری دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: بخش مهمی از بافت تاریخی شیراز که حتا بیش از هزار سال عمر دارد، واقع در کنار مسجد نو، همزمان با هفته‌ی میراث فرهنگی تخریب شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) غلامحسین معماریان در این‌باره به ایسنا گفت: این بخش در محدوده‌ی جنوب مسجد نو قرار دارد که تخریب شده است و اکنون کار تسطیح نقاط تخریب‌شده انجام می‌شود.

او ادامه داد: بافت‌های تاریخی یک مجموعه‌ی به هم پیوسته‌اند که اگر قسمتی از آن‌ها نابود شود، زندگی در آن بافت به‌طور کامل نابود می‌شود. از این رو لازم است قدر این میراث گران‌بها را بدانیم و با تیشه از تخریب آن‌ها حمایت نکنیم.

این استاد دانشگاه درباره‌ی بی‌توجهی به بافت اطراف مسجد نو، توضیح داد: یکی از مسائلی که در بافت تاریخی شیراز به آن توجه نمی‌شود، مسجد نو است که حدود ۸۰۰ سال قدمت تاریخی دارد و براساس مشاهدات انجام‌شده، تخریب خانه‌های محدوده‌ی اطراف مسجد نو سبب تک افتادن این بنا در مجموعه‌ی بافت تاریخی شیراز شده است.

معماریان با اظهار نگرانی از ادامه‌ی روند تخریب بافت تاریخی شیراز، بیان کرد: در صورت ادامه یافتن روند تخریب بافت تاریخی شیراز، پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده، این بافت به بناهایی تک و جزیی محدود شود. در این شرایط، لزوم مستندسازی بافت تاریخی در راستای ثبت و حراست از آن، بیش از پیش احساس می‌شود.

 

    نظرات