واکنش صریح وزیر نیرو به انتقادات درباره طرح انتقال آب خزر

واکنش صریح وزیر نیرو به انتقادات درباره طرح انتقال آب خزر

http://www.bananews.ir/در حالی که پروژه انتقال آب خزر به مرکز ایران از زمان مطرح شدن با حاشیه‌های مختلفی دست‌‌وپنجه نرم می‌کند، وزیر نیرو با رد همه انتقادات به این پروژه گفت: انتقال آب از خزر به مرکز ایران توجیه اقتصادی دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید نامجو با تاکید بر این‌جمله که باید تاسف خورد که راجع به یک طرح فنی این گونه بحث می‌شود، ادامه داد: نباید از این نکته غافل شد که در حال حاضر شرایط با ۳۰ سال پیش خیلی فرق می‌کند و شاید تاکنون ظرفیت اجرای پروژه‌ای در این ابعاد در کشور وجود نداشت، ولی در حال حاضر پیمانکارانی در کشور تربیت شده‌اند که می‌توانند چنین پروژه‌هایی را با سرعت تحویل دهند و با توانمندسازی که در اختیار کشور قرار گرفته، از سوی دیگر نیز سازندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات داخلی در شرایط متفاوتی با سال‌های گذشته قرار دارند که اجرای چنین پروژه‌هایی را برای کشور توجیه پذیر و قابل اجرا کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در این موضوع شکی نیست که اجرای چنین پروژه‌ای باید توجیه اقتصادی داشته باشد. مهمترین موضوع این است که در کشور به سمت خشکی بیشتر پیش می‌رویم و مطالعات نشان می‌دهد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دمای هوا تا ۵۰ سال آینده سه درجه گرمتر می‌شود. این موضوع در کنار سایر عوامل باعث می‌شود که منابع کنونی آب نیز به سرعت کاهش پیدا کند و عواملی مانند افزایش شهرنشینی، رشد جمعیت، رشد صنعت و افزایش آلودگی منابع کنونی باعث می‌شود ما به فکر این باشیم که آب را از دوردست‌ها تامین کنیم.

به طرح‌های فرامرزی هم فکر می‌کنیم

وزیر نیرو در بخش دیگری از دفاعیه خود از اجرای پروژه انتقال آب خزر، از برنامه‌های جدید تامین آب کشور نیز پرده برداشت. به گفته نامجو نه‌ تنها انتقال آب به مرکز ایران از سه‌ مسیر تعیین شده با تاکیدات رییس‌جمهور پیگیری‌ خواهد شد؛ بلکه دولت برنامه تامین آب از کشورهای همسایه را هم در دستور کار دارد.

نامجو به این موضوع اشاره کرد که ما دو دریا مانند خزر و دریای جنوب داریم که باید از آن استفاده کنیم و گفت: یکی از بهترین روش ها برای انتقال آب از دوردست‌ها انتقال آب از دریا بود که درحال حاضر خیلی از کشورها از آن استفاده می‌کنند، اما ما در ایران تاکنون به دلیل عدم نیاز و اقتصادی نبودن به سراغش نرفته‌ایم، اما درحال حاضر علاوه بر پروژه‌های انتقال آب به راهکارهای فراکشوری هم فکر می‌کنیم و ما حتی با حضور در تاجیکستان طرح‌هایی را برای تامین آب بررسی می‌کنیم.

هزینه شیرین‌سازی آب پایین آمده است

وزیر نیرو همچنین سعی کرد در صحبت‌های خود هزینه‌های تامین آب از دریا را تشریح کند. نامجو در این زمینه به این موضوع اشاره کرد که با رشد تکنولوژی، هزینه‌های شیرین سازی آب دریا پایین‌تر آمده و درحالی که این فرایند زمانی ۲ دلار برای شیرین سازی هر متر مکعب آب دریا هزینه داشت، اکنون این هزینه به زیر یک دلار رسیده و این امکان را داریم که در آینده با رشد تکنولوژی آب شیرین کن های بیشتری را وارد مدار کنیم.

این درحالی است که به گفته وزیر نیرو، شوری آب خزر کمتر از دیگر دریاهاست و با اجرای این پروژه، علاوه بر آب خود دریا، می‌توانیم آب های دیگری که به خزر می‌ریزد را هم مورد استفاده قرار دهیم.

این عضو کابینه دولت دهم در پایان با اشاره به این‌که درحال حاضر برای این که طرح‌های انتقال آب دریا در سه محور مورد نظر با کمترین هزینه اجرا شود، تیم های مشاوره قوی با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند، افزود: از طرفی دولت سرمایه کافی برای اجرای این طرح را در اختیار ما خواهد گذاشت که بخش‌های صنعت، کشاورزی صنعتی و آب شرب بتوانند از اجرای این طرح استفاده کنند؛ بعد از ظرفیت سازی خوبی که با اجرای این پروژه ایجاد شود، زمینه برای جذب سرمایه گذاری مناسب در مناطق هدف بیش از پیش محقق خواهد شد، چراکه یکی از مهم ترین مباحث در جذب سرمایه گذاران، تامین زیرساخت هاست.

 

    نظرات