درخواست دولت برخلاف اصرار دولت

درخواست دولت برخلاف اصرار دولت

[caption id="attachment_28761" align="alignleft"]www.BanaNews.irمهندس شهرام حلاج [/caption]نه تعجب نکنید. درست خواندید: درخواست «دولت» برخلاف اصرار «دولت».

یادم می‌آید قدیمها که تلویزیون نگاه‌ می‌کردم، گاهی می‌گفت: بینندگان محترم به گیرنده‌های خود دست نزنید، اشکال از فرستنده‌ است. الآن هم همانطور است. خوانندگان محترم به فهم خود شک نفرمایید؛ واقعاً دولت در ضمن لایحه‌ی بودجه‌ی ۱۳۹۱ اصرار بر چیزی داشته‌است که در ضمن لایحه‌ی برنامه‌ی پنجم توسعه در سال ۱۳۸۹، خودش به خلاف و عکس آن اصرار کرده‌ بود.

در قانون برنامه‌ی پنجم توسعه دولت اصرار داشت که اجرای نظام فنی و اجرایی کشور (که دولت در سال ۱۳۸۵ ابلاغ کرده‌‌بود)، تا سال چهارم برنامه به‌تعویق بیافتد تا بلکه در سه سال اول برنامه دولت بتواند آن نظام را اصلاح‌کند. از جمله پیچیده‌ترین تغییرات و اصلاحات این نظام، تغییرات نظام قیمت‌گذاری و نظام پرداخت و نیز تدوین روشهای تشخیص صلاحیت و قراردادی آن است که تمام این موضوعات و موارد، یکجا در جزء ۱۹-۳ لایحه‌ی بودجه‌ی ۱۳۹۱ آمده‌است. با این حال، دولت درخواست کرده‌است که تمام این موارد زمانبر و پیچیده را نه از سال چهارم برنامه بلکه از فردای تصویب لایحه‌‌ی بودجه تا انتهای سال ۱۳۹۱ (با توجه به ماهیت سنواتی و موقت بودن قانون بودجه) اجرا کند. بدین‌ترتیب نماینده‌ی دولت در جلسه‌ی علنی مجلس در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ به این شتاب خود اصرار کرد تا این امر در قانون بودجه‌ی سال ۱۳۹۱ راه یابد.

این کاملاً خلاف آن است که دولت قبلاً و در جلسات بررسی لایحه‌ی برنامه‌ی پنجم، اصلاح و اجرای نظام فنی و اجرایی کشور تا قبل از سال چهارم برنامه را غیر عملی اعلام‌می‌کرد و در واقع این اصرار دولت بر خلاف اصرار دولت بوده‌است.

مهندس شهرام حلاج - مشاور و پژوهشگر نظام فنی اجرایی

    نظرات