جزئیاتی از افزایش تراکم در زمین‌های دولتی

جزئیاتی از افزایش تراکم در زمین‌های دولتی

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان جزئیاتی از افزایش تراکم در زمین‌های دولتی، گفت: این افزایش تراکم در نهایت ۸۰۰ هزار نفر را به حریم شهر اضافه می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) میر محمد غراوی در نشستی خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص انتقاد شورای شهر تهران از شورای عالی شهرسازی برای افزایش تراکم در زمینهای دولتی، گفت: ما در شهر تهران روش تهیه طرح تفصیلی را راهبردی و ساختاری انجام دادیم و برای اولین بار در کشور طرح جامع با روش جدید و نوین تهیه شد.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی افزود: در این روش کل شهر به ۴ پهنه کار و سکونت، حفاظت، کار و فعالیت و فعالیتهای مختلف مسکونی، تجاری و اداری تقسیم شد.

وی با اشاره به پهنه سکونت (R) اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در پهنه R111 در نقشه تفصیلی به R112 تبدیل می شود ؛ به این معنا که حداکثر طبقات از ۲ طبقه به ۳ طبقه و از ۴ به ۵ طبقه افزایش پیدا می کند.

غراوی با بیان اینکه اراضی پهنه R111 ، یکهزار و ده هکتار از ۶۶ هزار هکتار از طرح تفصیلی است، گفت در مصوبه دیگری که شامل پهنه R112 , R121 می شود، زمین‌های مسکونی به R122 تبدیل شد؛ به این معنا که مجوزهای مسکونی ۴ طبقه به ۵ طبقه افزایش یافت.

وی با اشاره به بعد مساحتی این اراضی دولتی که به کاربری مسکونی تغییر یافت، اظهار داشت: ۱۰۱۰ هکتار اراضی دولتی در مقایسه با کل پهنه مسکونی طرح تفصیلی که ۴۸ هزار هکتار است در سطح ناچیزی تاثیر زیادی را در حریم شهر نمی گذارد و فقط با اجرای آن حداکثر در ۱۵ هزار هکتار یک طبقه به واحدهای مسکونی اضافه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه افزایش تراکم در زمین‌های دولتی حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت را افزایش می دهد، گفت: در طرح جامع شهر تهران در سال ۱۴۰۵ باید به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می رسیدیم اما در اصلاحیه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنا ۹٫۱ میلیون نفر قرار گرفت و ظرفیت پذیری سکونت برای ۲۰ درصد مازاد بر جمعیت که به ۱۰٫۵ میلیون نفر می رسد، تامین خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره افزایش یا کاهش تراکم در شمال شهر تهران اظهار داشت: در طرح تفصیلی شهر تهران افزایش تراکم پیش بینی شد؛ به این معنا که حد فاصل خیابان انقلاب به شمال تهران ۱۲۰ درصد و در جنوب محور انقلاب به ۱۸۰ درصد تراکم افزایش پیدا کرد در حالی که قبل از طرح تفصیلی جدید تراکم صد در صد بود.

غراوی با تاکید بر اینکه این اقدام برای تشویق انبوه سازان به ساخت و ساز در جنوب تهران و حفظ تعادل در شهر انجام شده افزود: در بخش‌هایی از شمال تهران که شامل بند G است، محدودیت ساخت و ساز از گذشته هم وجود داشته و هم اکنون هم وجود دارد اما سعی شده است تا محدودیت‌ها به حداقل برسد.

وی در خصوص ساخت و ساز در ارتفاع ۱۸۰۰ متری، گفت: این ارتفاع در حریم شهر است و هرگونه ساخت و سازی در آن ممنوع است، ضمن آنکه اگر در گذشته برای ساخت و ساز در آنها پروانه گرفته شده برای آنها تعیین تکلیف خواهد شد اما اگر ساخت و سازی در آن انجام نشده باشد، پروانه ای هم صادر نخواهد شد.

غراوی در خصوص امکان سوء استفاده دلالان از شایعات طرح تفصیلی برای افزایش قیمت اظهار داشت: تمام تلاش ما این بوده تا این نگاه به طرح تفصیلی تهران حذف شود، زیرا این طرح برای ۱۵ سال آینده شکل گرفته و تمام نیازهای زندگی شهری در آن دیده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای جلوگیری از مهاجرت طرح جامع شهر تهران ۱۰ هزار هکتار کاهش یافته و به ۶۷ هزار هکتار رسید و تمامی نیازهای سکونت در آن دیده شده است.

غراوی افزود: هیچ محدودیتی در طرح تفصیلی شهر تهران ایجاد نشده است تا منجر به افزایش قیمت نشود، ضمن آنکه با افزایش تراکم از سوء استفاده یا افزایش قیمتهای کاذب جلوگیری می شود.

وی در خصوص تاخیر در ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران بیان کرد: قرار بود تا طرح تفصیلی در یک سال ابلاغ شود اما همزمان با طرح جامع بررسی آن شروع شده بود اما مقیاس تهیه طرح یک ده هزارم تهیه شد در صورتی که باید یک ده هزارم تهیه می شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این مقیاس برای طرح تفصیلی کاربردی نبود، بنابراین مدت زمان زیادی طول کشید تا مقیاس را تغییر دادیم؛ بنابراین تا پایان سال گذشته طرح تفصیلی شهر تهران به پایان رسید.

وی با بیان اینکه امکان تغییر و اصلاح در طرح تفصیلی شهر تهران وجود دارد، گفت: در حین اجرا و پس از گذشت یک سال اشکالات بررسی و اصلاحیه جدید به منظور اجرا ابلاغ خواهد شد.

غراوی با بیان اینکه طرح تفصیلی شهر تهران مغایرتی با ساخت و ساز در پلاک‌های ریز دانه ندارد، گفت: در گذشته قطعات زیر ۵۰ متر که امکان تملک شهرداری در آن نبود اجازه ساخت و ساز نداشتند اما در طرح تفصیلی جدید شرایطی برای ساخت آنها به وجود آمده است.

وی در خصوص ساخت مسکن مهر در شهر تهران اظهار داشت: این طرح در اراضی دولتی به اجرا می رسد و در اغب مناطق هم شروع شده است، ضمن آنکه وزارت مسکن سابق قصد نداشت در شهر تهران مسکن بسازد اما به منظور کاهش قیمتها طرح مسکن ویژه در حال اجراست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این اراضی موجب نگرانی شورای شهر تهران هم هست کاربری تجاری داشته اند، گفت: دولت به منظور تامین مسکن متقاضیان شهر تهران این اراضی را به کاربری مسکونی تبدیل کرده است.

 

 

    نظرات