چگونه یک پروژه بزرگ جاده‌ای در سوئیس به طور کاملا دیجیتالی اجرا شد؟

چگونه یک پروژه بزرگ جاده‌ای در سوئیس به طور کاملا دیجیتالی اجرا شد؟

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: شهرداری مذکور این پروژه را به عنوان یک پروژه آزمایشی طراحی و ساخت تمام دیجیتال تحت مناقصه قرار داد، که شامل همه مراحل عملیاتی مرتبط از نقشه برداری اولیه، و همچنین خدمات زیربنایی تا نقشه برداری نهایی می شد. این کار حتی شامل زهکشی، جاگذاری لوله های گاز و آب و خطوط برق بود. این کار در واقع قدمی برای امکان‌سنجی این کار بود که چگونه می توان فرآیند تعمیر و نگهداری  تمام دیجیتالی و مبتنی بر داده جاده‌ها را در آینده به بهترین نحو پایه‌ریزی کرد.

غول ساخت‌وساز اتریشی "استرابگ "برنده مناقصه شد و یک گردش کار تقریباً کامل بر اساس فناوری" تریمبل" طراحی کرد. در رویکرد ارائه شده این شرکت، زمان به عنوان بعد چهارم و داده‌های فرآیند به عنوان پنجمین بعد به مدل سه‌بعدی استاندارد اضافه می شود. داده‌های فرآیند همچنین شامل داده‌های هزینه و داده‌های چرخه عمر می‌شود تا برنامه‌ریزی و تجسم طولانی‌مدت نگهداری و کنترل و تضمین کیفیت را امکان‌پذیر کند.

یک سیستم پنج‌بعدی با استفاده از یک محیط داده مشترک مبتنی بر ابر (CDE) بر اساس تریمبل کانکت، به عنوان ابزار همکاری باز برای دریافت داده‌ها به/از سیستم‌های دیگر، فعال شد. در تمام مراحل پروژه، مرجع GIS  مبنای همه چیز از تخمین، محاسبه و برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز و ساعات کار تا تسویه نهایی را تشکیل می‌داد.

مرکز تجاری تریمبل داده‌های طراحی را برای عملکرد ماشین آماده کرد، اما اسناد ساخته شده را نیز مدیریت کرد. در عین حال به عنوان مرکز داده عمل کرده و سیستم‌ها را در این زمینه برای اطلاعات دقیق پیشرفت زمان واقعی در مورد مکان‌های ماشین‌ها و به‌روزرسانی‌های طراحی به هم متصل کرد.

در نمایشگرهای پلتفرم کنترل درجه بندی در ماشین‌ها، اپراتورها می‌توانند جدیدترین مدل سه‌بعدی را روی سطح ببینند و اطلاعات برش/پرکردن، داده‌های شیب و سایر نقاط نیمکت و نقاط مرجع را در زمینه مشاهده کنند. این کار اطمینان حاصل می‌کند که نیازی به کار مجدد نیست.

در مورد آسفالت سطح جاده جدید هم رویکرد همینطوربود: هم سنگفرش‌ها و هم غلتکها اطلاعات خود را در مورد طراحی مورد نیاز به دست آوردند. این امر اجازه می‌دهد تا جاده‌ای صاف با قابلیت سواری بالا و تراکم بهینه ساخته شود. پیگیری تعداد حرکت غلتک‌ها، اندازه تراکم و همچنین دمای سطح به غلتک ها در مورد اینکه کار مطابق با مشخصات است و داده‌های مناسب وارد مدل نهایی ساخته شده می شود اطمینان می دهد. علاوه بر این، پیشرفت و کیفیت کاردر این زمینه به طور مداوم توسط نقشه‌برداران با استفاده از گیرنده‌های GNSS تریمبل توسط تبلت‌ها در یک ایستگاه کل بررسی می‌شد.

برای پایان دادن به این پروژه، شرکت استرابگ از سیستم نقشه‌برداری موبایل تریمبل  MX۹ خود استفاده کرد تا موقعیت جاده شیلدهالدستیگ را که ساخته شده بود، نشان دهد. با پوشاندن این لایه نهایی بر روی مدل، شهرداری کسناخت یک دوقلوی دیجیتالی ۱۰۰٪ دقیق از این بخش جاده دارد که از آن برای عملیات و نگهداری استفاده خواهد کرد.

لیوبیچیک، مدیر این پروژه، می‌گوید: «برای همه طرف‌های درگیر، این یک تجربه یادگیری عالی بود. برای اپراتورهای بیل مکانیکی که به جای بیرون آمدن از کابین برای اندازه‌گیری تغییرات باید کاملاً به فناوری تکیه می‌کردند، برای کارگران شرکت آب و برق که در ابتدا از نداشتن نقشه‌های کاغذی نگران بودند و برای مسئولان شهرداری، که از نزدیک پروژه را از طریق مدل‌های ساخته شده هفتگی دنبال کردند.

وی افزود: «مشارکت و شفافیت در واقع کلیدواژه این پروژه بود. همه افراد درگیر همیشه به تمام داده‌های مربوطه در طول فرآیند ساخت دسترسی داشتند. و حتی ساکنان محلی می‌توانستند گزارش وضعیت به‌روز آثار را از یک وب‌سایت اختصاصی که از طریق کدهای QR قابل دسترسی بود، دریافت کنند تا درک روشنی از آنچه باید از نظر ناملایمتی‌های موقتی ناشی از کار انجام شده در خیابان خود انتظار داشته باشند، دریافت کنند. این رویکرد پنج بعدی واقعاً دید ۳۶۰ درجه از روند کار ارائه می‌دهد.

لازم به اشاره است که کمپانی تریمبل یکی از معروف‌ترین تولید کنندگان بزرگ تجهیزات نقشه‌برداری و صاحب تکنولوژی‌های پایه در علوم مهندسی است. این شرکت با ارائه محصولات و خدماتی که دنیای فیزیکی و دیجیتال را به هم متصل می‌کند، در حال تغییر شکل کار در جهان است. فن آوری های اصلی در موقعیت‌یابی نقشه‌برداری، مدل‌سازی، اتصال و تجزیه و تحلیل داده‌ها، مهندسان را قادر می سازد بهره‌وری، کیفیت، ایمنی و پایداری را بهبود بخشند.

از محصولات ساخته شده برای اهداف مختلف تا راه حل های چرخه عمر شرکت تریمبل، نرم افزارهای نقشه برداری، سخت‌افزارهای نقشه‌برداری و خدمات تریمبل در حال دگرگونی صنایع از جمله کشاورزی، ساخت و ساز، حمل و نقل و تدارکات هستند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات