شهریار تبریز/آذر کریمزاده: بوگوتا، پایتخت کلمبیا، در حال حاضر بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت دارد. در سال ۲۰۱۷، این شهر ۱۱۴۲۱۷۲۴ تن معادل دی اکسیدکربن منتشر کرد. ۴۸ درصد از این انتشارات مربوط به بخش حمل و نقل، در مقایسه با ۱۹ درصد مصرف انرژی یا ۱۵ درصد در بخش صنعت و ساخت و ساز بوده است. با توجه به این مشاهدات، پایتخت کلمبیا تصمیم گرفته است که این موضوع را به طور جدی دنبال کند.
به خصوص که این وضعیت فوری است زیرا بوگوتا با صرف ۱۳۳ ساعت سالانه در پشت فرمان و میانگین سرعت ۱۷ کیلومتر در ساعت در آخرین کیلومتر، به عنوان شلوغ ترین شهر جهان شناخته می شود. برای مقابله با این چالش مضاعف، شهر استراتژیهایی را برای محدود کردن استفاده از خودروهای شخصی در نظر گرفته است.
در میان ابتکارات دیگر، به عنوان مثال اخیراً محدودیت سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت را در شهر وضع کرده است. استفاده از کاهش سرعت به عنوان اهرمی برای کاهش ترافیک محسوب می شود. در فرانسه هم همین منطق با شهرها با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت اعمال شد. حتی اخیراً، در آوریل ۲۰۲۱، شهرداری بوگوتا یک برنامه اقدام آب و هوایی را اجرا کرد که اهداف آن در ۳۰ سال آینده گسترش می یابد و هدف آن دستیابی به کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ است.
هدف این طرح راهبردی تجهیز بوگوتا به ابزارها و مکانیسم های لازم برای مقابله با بحران آب و هوا است. برای این منظور، برنامه اقدام اقلیمی نقشه راه را با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۱۵ درصد در اختیار شهر قرار می دهد. ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰؛ تا اینکه بلاخره بتواند تا سال ۲۰۵۰ نهایتاً به کربن خنثی دست یابد. اجرای برنامه اقدام آب و هوایی باید به بوگوتا به این امکان را بدهد تا به اهداف پیشنهادی در استراتژی توافقنامه پاریس ۲۰۱۵ دست یابد که هدف آن به ویژه جلوگیری از افزایش بیش از ۲ درجه سانتی گراد دما در میانگین جهانی در مقایسه با سطوح پیش از صنعتی شدن است.
این سند شامل ۳۰ اقدام است که توسط بخش دولتی و با حمایت و تعهد شرکت های خصوصی، سازمان های محیط زیست، اتحادیه های کارگری و حتی دانشگاه ها هماهنگ می شود. از نظر حمل و نقل، شهر هدف خود را توسعه استراتژی هایی برای تشویق حمل و نقل پایدار و ترویج دوچرخه سواری، حمل و نقل عمومی و حتی پیاده روی قرار داده است.
برنامه اقدام آب و هوایی (PAC) همچنین نیاز به جایگزینی سوخت های فسیلی با سایر سوخت های با کربن اندک یا حتی کربن خنثی را در حمل و نقل عمومی شهر ایجاد می کند. خانم کلودیا لوپز، شهردار شهر از حزب اتحاد سبز، همچنین اعلام کرد که "بهترین سرمایه گذاری این است که سیستم حمل و نقل انبوه خود را بر پایه یک شبکه برق رایگان، تمیز، پایدار، نه تنها شهری بلکه منطقه ای، پایه گذاری کنیم".
شبکه قابل توجهی از اتوبوس ها و مسیرهای دوچرخه سواری
در حال حاضر، سیاست حمل و نقل شهر به ۲ محور اصلی تقسیم می شود : محور اول مبتنی بر TransMilenio، بزرگترین شبکه اتوبوس با خدمات سطح بالا در جهان است. تا به حال، این شبکه از زمان راه اندازی در سال ۲۰۰۰ با مشکلات خدماتی و آلودگی مواجه بوده است. برای حل این مشکل، شهر به تدریج شبکه TransMilenio را برق رسانی می کند تا به تبدیل ۱۰۰ درصدی اتوبوس های ناوگان به مبدل الکتریکی تا سال ۲۰۵۰ برسد. در همین زمان، اولین خط مترو پیش بینی می شود که کارهای اجرایی آن در سال ۲۰۲۰ آغاز شد.
در حال حاضر، حمل و نقل عمومی با ۳۷ درصد، در مقایسه با ۲۴ درصد عابران پیاده و ۲۰ درصد خودرو، بیشترین سهم را در شهر دارد. دوچرخه، رابطه ضعیف سیاست جابجایی شهر تاکنون، ۷ درصد از این سهم را تشکیل می دهد. بنابراین، محور دوم برنامه اقدام آب و هوایی (PAC) از نظر حمل و نقل مبتنی بر توسعه یک سیاست مبتنی بر دوچرخه سواری است.
این شهر در حال حاضر ۶۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و ابتکارات جالبی دارد. به عنوان مثال، از سال ۱۹۷۴، هر یکشنبه، یک روز بدون خودرو تعیین کرده است. به طور مشابه، شهر بیش از ۸۰ کیلومتر مسیر موقت دوچرخه را در طول قرنطینه باز کرد که طی آن دوچرخه سواری بیش از ۱۶ درصد از سهم ترانسپورت چندوجهی شهر را به خود اختصاص داد.
سرانجام، شهر بوگوتا مایل به ایجاد مشارکت با تسهیلات مالی شهری و همچنین برخی شهرهای دیگر کلمبیا مانند مدلین، کالی یا مونتریا بود تا سیستمی از دوچرخههای مشترک راهاندازی کند. متعاقباً، این شهر امیدوار است از طریق پروژه "Bicicarga" خود که در سال ۲۰۲۰ توسط دبیرخانه جابجایی راه اندازی شد، ازدحام، تصادفات و آلودگی هوا را کاهش دهد. این پروژه با حمایت بانک جهانی با هدف ارائه سه چرخه برقی به شرکت های کالا و اپراتورهای لجستیکی برای رفع تراکم آخرین کیلومترهای تحویل کالا انجام می شود.
نظرات