ضرورت تعامل با مراکز خدمات فوریتی و حمایت اجتماعی

مدیر امور بانوان و خانواده شهرداری کرمان تاکید کرد: ضرورت تعامل با مراکز خدمات فوریتی و حمایت اجتماعی
مدیر امور بانوان و خانواده شهرداری کرمان، بر لزوم هماهنگی بیشتر و تعامل با مراکز خدمات فوریتی و حمایتی اجتماعی در راستای کمک به زنان آسیب‌دیده و کودکان خیابانی تاکید کرد.

به گزارش کِرنا، سارا کارگر جهرمی، در جلسه‌ای که با حضور معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان کرمان، نماینده فرمانداری، اورژانس اجتماعی و مراکز حمایتی تحت نظر بهزیستی، معاونان خدمات‌شهری مناطق پنج‌گانه، مسئول سامانه ۱۳۷ و نماینده بازرسی شهرداری کرمان برگزار شد، بر اهمیت تعامل، هماهنگی و همکاری بین نهادهای اجتماعی مسئول تاکید کرد.

وی، با بیان اینکه بر حسب وظیفه، با مواردی از معضلات اجتماعی روبه‌رو هستیم که باید به ۱۱۰ و ۱۱۵ و اورژانس‌های اجتماعی ۱۲۳ ارجاع داده شود، گفت: این جلسه به‌منظور آشنایی با شرح وظایف گروه‌های فوریتی و خدمت‌رسان، برگزار شده است.

مدیر امور بانوان و خانواده شهرداری کرمان، از برگزاری جلسه‌ای با هدف دستیابی به  اطلاعات مربوط به مراکز حمایتی خبر داد و افزود: درخصوص اینکه چه مواردی به کدام ارگان حمایت‌کننده ارجاع داده شود و چه دستگاهی در این خصوص مسئول است، پیگیری زیادی کردیم و در این خصوص، به تعامل بیشتری نیاز داریم.

کارگر، ادامه داد: در راستای شهر دوستدار کودک، درخصوص نحوه ارجاع کودکان خیابانی و نوع پذیرش آن‌ها، بر شناخت و نحوه عملکرد دستگاه‌های خدمت‌رسان و حمایتی تاکید داریم.

وی با بیان اینکه درخصوص کودکان خیابانی و خشونت علیه زنان، با موارد مختلفی در شهر روبه‌رو هستیم که صحنه خوشایندی برای جامعه شهری نیست، ادامه داد: به همین دلیل نیاز است برای خدمات ارایه‌شده به این قشر و هماهنگی بیشتر برای رسیدگی به این افراد، همکاری بیشتری داشته باشیم.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان کرمان نیز، ضمن تشکر از مدیر امور بانوان و خانواده شهرداری کرمان، گفت: مشکل اول در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی، عدم شناخت نهادهای حمایت‌کننده، نسبت به شرح وظایف یکدیگر است.

علی ابراهیمی، به تغییر شیوه آسیب‌ها و عدم هماهنگی بین نهادهای مسئول برای رفع این آسیب‌ها اشاره کرد و افزود: بعضی از نهادها به وظایف قانونی خود نسبت به رسیدگی به معضلات اجتماعی، اشراف ندارند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها سابقه خوبی در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی داشته‌اند، ادامه داد: تاکنون، هماهنگی خوبی بین اداره‌کل بهزیستی و شهرداری کرمان وجود داشته است.

ابراهیمی، خاطرنشان کرد: هرچند توقعات به‌جا و نا‌به‌جا از شهرداری وجود دارد، اما انتظار  داریم برای انجام خدمات بهتر، همراهی بیشتری وجود داشته باشد.

وی به مشترک‌بودن بعضی از فعالیت‌های بهزیستی با نهادهای دیگر اشاره و بیان کرد: زمانی موفق می‌شویم که با یکدیگر همکاری و همراهی خوبی داشته باشیم.

در این جلسه، سرپرست مدیریت بهزیستی شهرستان کرمان هم، توضیحاتی درخصوص چگونگی ارجاع موارد به اورژانس اجتماعی ارائه کرد و گفت: اورژانس اجتماعی، سابقه ۱۵ ساله دارد و مردم می‌توانند از طریق خط ۱۲۳ درخصوص این آسیب‌ها، به کارشناسان اطلاع دهند.

مرجان سلطانی، عدم همکاری بین نهادهای مسئول درخصوص آسیب‌های اجتماعی را مانعی برای انجام کار دانست و افزود: لازم است وظایف به‌خوبی تعریف شود تا مقابل یکدیگر قرار نگیریم.

وی به مراکز حمایتی ازجمله خانه امن، خانه مداخله و خانه سلامت برای ارایه خدمات بهزیستی اشاره کرد و ادامه داد: کودکان خیابانی به چهار گروه تقسیم می‌شوند؛ تعدادی با وجود داشتن خانواده، شغل تکدی‌گری دارند و تعدادی متعلق به خانواده‌های آسیب‌دیده،  بخشی کودکان فرار و تعدادی عضو خانواده‌های بی‌خانمان هستند.

سلطانی، با بیان اینکه جمع‌کردن کودکان خیابانی چاره‌ساز نیست، افزود: ساماندهی، حرفه‌آموزی و استفاده از رویکردهای سیستمی، در رفع آسیب، تاثیرگذار است.

معاون خدمات‌شهری شهرداری منطقه سه نیز، به بی‌نظمی در ساماندهی متکدیان و کودکان خیابانی اشاره کرد و گفت: در راستای جمع‌آوری کودکان خیابانی و متکدیان، شهرداری به وظایف خود عمل می‌کند، اما به‌دلیل بی‌نتیجه‌بودن این اقدام، تنها انرژی و وقت شهرداری گرفته می‌شود.

ذکریا شریفیان، توضیح داد: این افراد را جمع‌آوری می‌کنیم، اما نمی‌دانیم کجا تحویل دهیم؛ بنابراین، مجدد به خیابان برمی‌گردند.

وی ادامه داد: گاهی با مواردی مواجه می‌شویم که هیچ نهادی زیر بار آن نمی‌رود و در اغلب بلوارهای شهر با معتادان و افراد بی‌خانمانی مواجه می‌شویم که نمی‌دانیم در صورت جمع‌آوری، آن‌ها را کجا تحویل دهیم.

رییس اورژانس کرمان نیز گفت: اینکه هر دستگاهی چه وظایفی دارد، همه با موارد و شرح وظایف خود آشنا هستند؛ بنابراین، نباید عملکرد سایر دستگاه‌های دیگر زیر سوال برود.

سیدمحمد صابری، بر برگزاری همایشی برای ارایه گزارش عملکرد نهادهای خدمت‌رسان حمایت‌کننده تاکید کرد و افزود: از این طریق تعامل بهتری بین دستگاه‌های اجتماعی برقرار می‌شود.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه، درخصوص برگزاری جلسات هم‌اندیشی بیشتر به‌منظور چگونگی بررسی معضلات اجتماعی، تبادل نظر و گفت‌و‌گو شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات