راه نجات و تداوم سیمان سیستان افزایش صادرات است

راه نجات و تداوم سیمان سیستان افزایش صادرات است

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سیستان گفت: راه نجات و تداوم سیمان این کارخانه افزایش صادرات است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد رضا احسانفر چهارشنبه در نخستین همایش صادرات سیمان سیستان، موانع و راه حل ها که با حضور تجار و بازرگانان کشور افغانستان و ایران و مسئولان حوزه اقتصادی سیستان و بلوچستان در دانشگاه زابل برگزار شد، اظهار داشت: کارخانه سیمان سیستان تاکنون موفقیت‌ های بسیار زیادی کسب کرده که برای تداوم این توفیقات، نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری و استانی است.

وی گفت: مصرف سالانه سیمان افغانستان بیش از چهار میلیون تن است و ظرفیت مطلوبی در بازارهای این کشور برای صادرات سیمان سیستان و بلوچستان وجود دارد که مستلزم توسعه پایانه‌ های صادراتی، تسهیل تردد در مرزها، تسهیل صدور ویزا برای رانندگان و افزایش ناوگان‌ های حمل و نقل است.

وی افزود: به دلیل نبود گاز در این استان و استفاده از سوخت مایع و مازوت این کارخانه متحمل هزینه های زیادی شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سیستان بیان داشت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت مازوت و سایر حامل های انرژی این کارخانه با مشکلات جدی مواجه شده است که از آن جمله قطع برق به دلیل بدهی چهار میلیاردی به برق منطقه ای بوده است.

وی گفت: بهره های بانکی نیز بسیار بالا بوده و تولید را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: تسریع در دسترسی به اهداف کارخانه سیمان سیستان، مدیران اجرایی را بر آن داشت تا با مشارکت سرمایه‌ گذار خارجی در افغانستان، کارخانه بسته‌ بندی پاکتی سیمان را احداث کنند تا ۲۰۰ هزار تن از ۶۰۰ هزار تن سیمان صادراتی به صورت فله توسط بنکر از استان حمل و در خود کشور افغانستان بسته‌ بندی شود.

احسانفر اظهار داشت: کل صادرات سیمان کشور به افغانستان ۷۶۵ هزار تن است که طبق آمار اعلام شده از گمرکات استان، ۳۴۸ هزار تن از رقم فوق از سیستان ‌و بلوچستان صادر می‌ شود و ۳۳۲ هزار تن آن توسط کارخانه سیمان سیستان پوشش داده می‌ شود.

وی گفت: میزان مصرف سیمان در کشور بیش از ۵۵ میلیون تن در سال است.

وی افزود: چنانچه زیرساخت‌های لازم برای رشد صنعت سیمان طبق برنامه هدف ‌گذاری شده پیش رود، صادرات ۴۰ میلیون تنی برای سال آینده خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سیستان بیان داشت: این استان ظرفیت فراهم‌ کردن فرصت ارزی و اقتصادی خوبی دارد که باید آن را غنیمت شمرد و از آن استفاده کرد.

وی گفت: ایجاد پل روی رودخانه هیرمند در مرز میلک برای تسهیل در حمل و تخلیه بار و کوتاه شدن فاصله زمانی برای تجار این صنعت، یک ضرورت بسیار مهم است.

وی افزود: امکان ۹۰ درصد ظرفیت اسمی تولید کلینکر اکنون در کارخانه وجود دارد و از آنجایی که سیمان قابلیت نگهداری طولانی مدت را ندارد لذا متناسب با نیاز بازار، کلینکر به سیمان تبدیل و سپس به بازارهای داخلی و خارج عرضه می‌ شود.

احسانفر اظهار داشت: تولید سیمان پوزولانی استان از مرغوب ‌ترین نوع سیمان‌ در سطح کشور است، که بعد از تولید سیمان تیپ دو که از مقاومت بالا و زمان بتن‌ ریزی کوتاه برخوردار است، سیمان پوزولانی مورد استقبال بازارهای داخلی و خارجی قرار گرفته است.

 

 

    نظرات