فقط یک ایستگاه تا پایان خط ۱ مترو تبریز

شهریار تبریز/مهدیه فرج‌زاده: حمل‌ونقل پاک و پایدار زیربنای توسعه شهر است. یکی از مهمترین ارکان این نوع حمل‌ونقل، گسترش و توسعه خطوط حمل‌ونقل همگانی و البته استاندارد است، در حالی که طی سال های قبل سرمایه‌گذاری اصلی در کلانشهرهای کشور علی الخصوص تبریز بر گسترش راه‌ها و مسیرهای تردد خودروها بوده است طی سال های اخیر عزمی جدی در گسترش خطوط شبکه مترو تبریز دیده می شود و امسال نیز طرح توسعه مترو تبریز در مقایسه با سال های قبل به مراتب دقیق تر و طبق وعده های داده شده و تابلو روزشمار پروژه، محقق شده است.

پازل خط ۱ متر تبریز در حال تکمیل شدن است

طرح اولیه شبکه مترو تبریز دارای پنج خط است که از این تعداد، خط ۱ در حال تکمیل شدن بوده و حفاری تونل خط ۲ در حال انجام است. خط یک با ۲/۱۷ کیلومتر شامل ۱۸ ایستگاه است که از ایستگاه ائل گولی (مقابل هتل پارس) شروع شده و در ادامه از طریق راهنمایی، استاد شهریار، فلکه دانشگاه سپس در طول مسیر خیابان امام تا میدان ساعت و از میدان ساعت به سمت میدان کهن(سه راه امین) ادامه دارد بعد از میدان کهن، قونقا، گازران، چهارراه لاله، میدان امام حسین، شهید باکری و نهایتا ایستگاه نور شهرک نور لاله به عنوان ایستگاه پایانی در نظر گرفته شده است.

با افتتاح ایستگاه شماره ۱۴ واقع در گازران طبق روزشمار نصب شده بر پروژه در ۲ آذرماه سال جاری، تعداد ایستگاه های افتتاح شده خط یک از ۱۸ عدد به ۱۷ عدد رسد و به جز ایستگاه قونقا که طبق روزشمار این پروژه نیز تا پایان سال جاری به افتتاح می رسد، تکمیل خواهد شد و پرونده خط یک بسته می شود.

این خط دارای دو دپوی در ایستگاه های ایل گولی و نور است که به عنوان توقفگاه اصلی و محل تعمیرات اساسی به حساب می آید.

حفاری خط ۲ مترو تبریز بیش از پیش سرعت گرفته است

خط ۲ مترو تبریز با ۴/۲۲ کیلومتر شامل ۲۰ ایستگاه بوده که غرب تبریز را به شرق تبریز متصل می کند این خط از زمین های قراملک شروع شده و از طریق شهرک امام، آخونی، قره آغاج، گجیل و سپس میدان کهن که نقطه تلاقی خط یک و دو می باشد ادامه دارد و بعد از میدان کهن از طریق دانشسرا وارد خیابان عباسی شده و حین عبور از میدان شهید فهمیده به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی تبریز و نهایتا در میدان بسیج خاتمه می یابد و در طرح توسعه این خط گذر از منطقه خاوران و اتصال به راه آهن تبریز – میانه در نظر گرفته شده است.

آخرین وضعیت خط ۲ مترو تبریز پیشرفت فیزیکی ۷۱/۲۰ درصدی دارد و پیشرفت کلی حفاری تونل ۵/۵۲ درصد بوده است.

اختصاص ۴۲۰ میلیون یورو از طرف بانک فایننشال چین برای پروژه خط ۲ قطار شهری تبریز که منتظر ابلاغ  معاون اول رییس جمهور است، مهر تاییدی بر همت مسئولین شهری با همکاری نماینده معزز ولی فقیه، استاندار و نمایندگان مجلس در راستای تکمیل هر چه سریعتر مترو تبریز و خدمت به شهروندان فهیم است.

داشتن شهری سالم و به دور از آلودگی هوا با بسترسازی حمل و نقل پاک

سالیان دراز است که حمل و نقل پاک یا حمل‌ونقل سبز در اولویت برنامه‌های شهرداری‌های جهان قرار دارد. استفاده از خودروهای شخصی و حتی اتوبوس و مینی بوس های که استاندارد کافی را ندارند، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند و موجب افزایش آلودگی هوا می‌شوند. از این رو اینگونه وسایل نقلیه موتوری برای محیط زیست مخرب هستند.

افزایش تعداد خودروهای برقی و تقویت آن‌ها، ساخت بزرگراه‌های سبز، پل‌های عابر پیاده، اهمیت دادن به مصالح ساختمانی بازیافتی، مسیرهای سبز و درختکاری، تشویق به استفاده بیشتر از دوچرخه و ایجاد زیرساخت‌های لازم،   ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه سواری برای حمل و نقل پاک، افزایش و بهبود خطوط اتوبوسرانی و استفاده از اتوبوس های استاندارد و گسترش شبکه خطی مترو از اهم راه کارهایی است که جوامع توسعه یافته جهت داشتن شهری با هوای سالم و سازگار با محیط زیست انجام می دهند.

امروزه با توجه به اقتضای اجتماعی و اقتصادی جامعه شاید انجام تمامی این عوامل در کنار هم به طور کامل برای شهرداری های کشور ممکن نباشد و در این راستا تمرکز مدیریت شهری تبریز در این دوره بیشتر بر توسعه و گسترش شبکه حمل و نقل ریلی تبریز است.

به‌طورکلی مترو عامل اصلی مبارزه با بیماری‌های تنفسی ناشی از آلودگی است. از این رو بسیاری از شهرهای بزرگ که رتبه‌های اول جهانی را در آلودگی هوا دارند، بیشترین هزینه را برای حمل‌ونقل عمومی صرف می‌کنند. استفاده از مترو تولید میزان قابل توجهی از اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن‌ها و دی‌اکسید کربن را کاهش می‌دهد. علی الخصوص با توجه به موقعیت خاص اکولوژیکی شهر تبریز و اتفاق پدیده وارونگی هوا در فصول سرد میزان روزهای ناسالم در تبریز نسبت به دیگر شهرها بسیار بالاست و تبریز دومین شهر آلوده کشور به حساب می آید به همین علت توسعه هر چه سریعتر شبکه مترو تبریز جزو حیاتی ترین اقدامات است که باید تسریع یابد.

علاوه بر آلودگی هوا، گسترش روز افزون جمعیت تبریز و موضوعاتی نظیر ناهنجاری‌های بصری و زیست‌محیطی، ترافیک معابر، مدیریت شهری را در مسیر توسعه حمل و نقل شهری علی الخصوص مترو مصمم تر می کند. در بین شیوه‌های حمل‌ونقلی، مترو عادلانه ترین سامانه حمل‌ونقل شهری به شمار می‌آید. به‌طور کلی و در شرایط عادی، مترو یکی از پرکاربردترین وسایل حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود؛ شبکه‌ای که علاوه‌بر جابه‌جایی مسافر، پیش شرط توسعه پایدار در کلان‌شهرها نیز محسوب می‌شود.

توسعه پایدار به این معنا که رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی طوری صورت گیرد که سرمایه‌های زیست‌محیطی و نیازهای توسعه را برای نسل بعد دچار نقصان نسازد، بهترین شکل توسعه است که برای تحقق آن لازم است مباحث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست‌محیطی به‌طور همزمان مورد توجه قرار گیرد. به این ترتیب توسعه پایدار برنامه‌هایی را بر می‌گزیند که از نظر زیست‌محیطی و اجتماعی، نسبت به سایر الگوها برتری داشته باشد و در عین حال نباید مانعی در برابر رشد و توسعه ایجاد شود.

کاهش آلودگی هوا، سرعت در انتقال مسافران، کاهش هزینه های رفت و آمد، کمک به کاهش ترافیک از مزایای اصلی استفاده از مترو است در کنار این مزایا متناسب نبودن واگن ها با تعداد مسافران، عدم مدیریت مناسب در استفاده از امکانات موجود، عدم امکان استفاده از مترو برای برخی از مناطق شهری،   ازدحام جمعیت و کمبود فضای مناسب در کلانشهرها مواردی هستند که برخی شهروندان با مشاهده این موارد رغبتی به استفاده از مترو از خود نشان نمی دهند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات