شهریار تبریز/آذر کریمزاده: چه از نظر اقتصادی، بهداشتی یا زیست محیطی، آلودگی نوری عامل بسیاری از ناراحتی ها است. به طور خاص، چرخه تولید مثل را در برخی از حیوانات و حشرات مختل می کند و حتی به عنوان یک مختل کننده غدد درون ریز در انسان شناخته می شود.
در تلاش برای اصلاح این سهگانه هزینه-محیط-امنیت، جایگزینهایی در سالهای اخیر ظاهر شدهاند. در وهله اول چراغ های خیابان مجهز به سنسور هستند که فقط در هنگام عبور عابر پیاده یا اتومبیل روشن می شوند. اما شرکت های دیگر نیز به نور ملایم یا طبیعی روی آورده اند. این به ویژه در مورد اولیکروم، یک شرکت فرانسوی که یک رنگ فوتولومینسانس تولید کرده، صادق است.
خط کشی جادهای که تشعشعات خورشیدی را جذب می کند
اولیکروم یک شرکت متخصص در هوشیاری رنگها است. این شرکت با توجه به نیاز بخشهای مختلف (غذا، ساختمان، آرایشی و بهداشتی)، محصولاتی را طراحی میکند که ویژگی آن این است که با تغییر رنگ در تماس با عوامل مخرب مختلف (دما، نور، گاز، فشار) واکنش نشان میدهند. ۴ سال پس از ایجاد آن، این شرکت با اتخاذ یک رویکرد زیست محیطی با راه اندازی محصول خود لومینوکروم در سال ۲۰۱۸، چرخش دیگری را در پیش گرفت. این محصولی است که با مشارکت شرکت ایفاش به عنوان بخشی از برنامه آژانس محیط زیست و مدیریت انرژی در جاده های آینده توسعه یافته است.
این دو شرکت با هم فناوری ای را توسعه داده اند که از نورتابشی در خط کشی جاده ها در شهر استفاده می کند. به طور مشخص، این یک نقاشی روی زمین است که به محض فرا رسیدن شب روشن می شود. ژان فرانسوا لتارد، بنیانگذار اولیکروم، تصریح می کند: " بیش از ۴ سال به طول انجامید تا نقاشی جاده ای را بسازیم که بتواند نور را در تمام طول شب نگه دارد و ساطع کند و البته احترام گذاشتن به تمام محدودیت های اعمال شده توسط استفاده از خط کشی های جاده، یعنی پیوند خوب و بازتاب خوب هم از اصول اولیه ما بود".
شدت ۱۰۰۰۰ برابر کمتر از لامپ های خیابانی
فناوری لومینوکروم طوری طراحی شده است که در مسافت کافی برای کاربران مختلف جاده قابل مشاهده باشد. بر اساس اندازه گیری های انجام شده توسط دانشگاه گوستاو ایفل، این نقاشی تا ۸۰ متر قابل مشاهده است. مزیت دیگر، بر خلاف لامپ های خیابانی معمولی که شعاع روشنایی گسترده تر و شدیدتری دارند، نور ساطع شده ۱۰۰۰۰ برابر ضعیف تر از لامپ های خیابانی است.
رنگ لومینوکروم برای اولین بار در فرانسه در سال ۲۰۱۸، در Gironde، در یک مسیر دوچرخه سواری ۲ کیلومتری، به منظور ترویج توسعه تحرک نرم، آزمایش شد. محصولی که هدف اصلی آن هدایت دوچرخه سواران و عابران پیاده در تاریکی است، اما به تدریج می توان آن را به کاربردهای دیگر نیز تعمیم داد. بنیانگذار آن می افزاید: "ما در حال به کارگیری فناوری خود برای ایمن سازی مناطق حادثه خیز مانند دوربرگردان ها یا گذرگاه پر پیچ و خم هستیم. " بنابراین، نقاشی توسعه یافته توسط لومینوکروم می تواند به مدت ۱۰ ساعت تا سپیده دم روشن شود و بدون محدودیت کار کند. چه در زیر درختان، چه در هوای بارانی یا مه آلود، همیشه قادر است با ذخیره اشعه های خورشید، خود را شارژ کند.
بدین ترتیب، اکنون ۳ سال پس از شروع آزمایش در مسیر دوچرخهسواری و پیادهروی در جاده ملی در نیو آکیتن، رنگ فوتولومینسنت هنوز هم دست نخورده باقی مانده است و نوری به همان شدت زمانی که اعمال میشد از خود ساطع میکند. هم اکنون حدود چهل شهر در فرانسه و همچنین شهر دیگری در بلژیک به این دستگاه مجهز شده اند. در سمت لومینوکروم، چندین پروژه نیز در دست توسعه است، به ویژه در زمینه تولید محصولات جدید با استفاده از هوش رنگی. بخشهایی که شرکت قصد دارد در آنها در مسائل مربوط به جزایر گرمایی یا فناوریهایی که قادر به تشخیص نشت گاز هستند مداخله کند.
از این رو، لومینوکروم به عنوان یک خط کشی جاده ای که با نور خورشید در طول روز شارژ می شود می تواند در تاریکی، بدون الکتریسیته یا انتشار دی اکسیدکربن، روشن شود.
این امر به مسئولان محلی امکان میدهد تا با اجتناب از اجرای سیستمهای روشنایی پرهزینه و کاهش آلودگی نوری، ایمنی شبانه کاربران را در مناطق خاص، بهویژه مناطق حفاظتشده، بدون سرمایه گذاری یا نگهداری خاص، بهبود بخشند. از نظر زیست محیطی نیز به آسانی به عنوان رنگ معمولی روی مسیرها اعمال می شود که این نور ساطع شده بسیار پراکنده است و کمترین تاثیر را بر آلودگی نوری دارد.
نظرات