میزان بارش در مناطق عملیات بارورسازی ابرها تا ۱۵ درصد افزایش داشت

میزان بارش در مناطق عملیات بارورسازی ابرها تا ۱۵ درصد افزایش داشت

http://www.bananews.ir/مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها گفت: میزان بارندگی در مناطقی که عملیات بارور سازی ابرها در آنها انجام شد تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی جوادیان زاده  روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: ایران در زمینه فناوری بارور سازی ابرها جزو کشورهایی است که حرفی برای گفتن دارد و موفقیت های خوبی در این زمینه کسب کرده است.

وی اظهارداشت: کشورهای مختلفی در منطقه از این فناوری استفاده می کنند و ایران به این گروه از کشورها پیوسته است.

وی ادامه داد: پیش از تصویب مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها بین سال های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ ایران از یک شرکت کانادایی درخواست کرده بود تا برای باروری سازی ابرها در ایران اقدام کند اما بعد از انقلاب و تاسیس مرکز باروری ابرها در موسسه تحقیقات آب ، تلاش شد این مهم در کشور خودمان و توسط محققان داخلی انجام شود.

جوادیان زاده افزود: بعد از تاسیس مرکز باروری ، برقراری ارتباط با رصد خانه روسیه میسر شد و بحث انتقال فناوری و آموزش در دستورکار قرار گرفت و در سال ۱۳۸۷ این فناوری وارد کشور شد و در حال حاضر به صورت مستقل دراین زمینه فعالیت می کنیم.

وی گفت: درخواستی از کشور عمان برای بارور سازی ابرها داشتیم که در مرحله نامه نگاری و مذاکرات هستیم .

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها با اشاره به خشکسالی ها پیایی و لزوم بارش افزود: با اجرای طرح بارور سازی ابرها در سال آبی ۹۰ – ۸۹ متوسط افزایش باران در شهرهای مختلف کشور ۱۵ درصد برآورد شده است.

وی اظهارداشت: براساس ارزیابی‌های انجام شده میزان افزایش بارش در استان فارس ۳ درصد، کرمان ۹ درصد، زنجان ۹ درصد و یزد ۲۵ درصد تعیین شد.

جوایان زاده درباره قیمت تمام شده آب استحصالی برای هر مترمکعب از طریق باروری ابرها گفت: برآورد قیمت هر مترمکعب آب استحصالی از طریق بارورسازی ابرها در سال آبی ۹۰ – ۸۹ نشان دهنده به صرفه تر بودن اجرای این روش نسبت به سایر روش‌های موجود است.

وی با اشاره به مجموع پروازهای انجام شده در سال آبی گذشته اظهار داشت: در سال ۸۹، تعداد ۶۰ سورتی پرواز و در سال ۹۰ تعداد ۱۰ سورتی پرواز برای انجام عملیات انجام شد که براین اساس در پایان سال آبی ۹۰ – ۸۹ تعداد ۷۰ پرواز عملیاتی برای بارورسازی ابرها در استان‌های ذکر شده صورت گرفته است.

 

 

    نظرات