ضرورت پایدارسازی درآمد شهرداری‌ مبتنی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

شهردار کرمان تاکید کرد: ضرورت پایدارسازی درآمد شهرداری‌ مبتنی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
شهردار کرمان گفت: شهرداری‌ها باید به روش‌هایی برای پایدارسازی درآمد مبتنی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برسند و برنامه جامعی برای حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران تهیه و به‌عنوان یک منبع درآمدی ضروری به آن نگاه کنیم.

به گزارش کِرنا، سعید شعرباف، در نشست هماهنگی برگزاری «همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌های استان کرمان» که با حضور شهرداران شهرداری‌های منطقه یک استان، برگزار شد، اشاره‌ای به وضعیت سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها در کشور و آنچه قرار است اتفاق بیفتد، داشت و افزود: در حوزه اعتبارات شهرداری‌ها با وجود همه تلاش‌ها در مجلس برای تعریف لایحه درآمدهای پایدار، اگر این روند ادامه پیدا کند، درآمد حاصل از ارزش افزوده که تنها منبعی است که می‌شود به‌صورت پایدار روی آن حساب کنیم، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر، حدود ۴۰ درصد و در شهرهای بین ۳۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر، حدود ۲۵ درصد کاهش خواهد داشت و این محاسبات براساس پیشنهاداتی که در مجلس مطرح است، بیان می‌شود .

وی تصریح کرد: لایحه‌ای که برای کمیسیون ماده ۱۰۰ در حال تدوین است و از طرف دیگر، سخت‌تر شدن فرایندهای ریالی کردن، اثر معکوس خواهد داشت و متعرض بخشی از این درآمدهاست .

شهردار کرمان ادامه داد: در آیین‌نامه‌ای که وزارت کشور ذیل لایحه درآمدهای پایدار در حال تدوین آن است، در حوزه عوارض، به حذف تراکم اشاره شده که در کلان‌شهرها بالای ۴۰ درصد درآمد جاری و در کرمان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد درآمد شهرداری‌ها را شامل می‌شود .

شعرباف افزود: روند درآمدی شهرداری‌ها در حوزه درآمدهای پایدار را روند مناسبی نمی‌بینیم؛ درواقع این روند رو به رشد نیست و سال آینده در بهترین حالت در وضعیت سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ باقی خواهد ماند .

وی با بیان اینکه مابه‌ازای میزان مسئولیت‌های واگذارشده به شهرداری‌ها، منابع موردنیاز در بودجه شهرداری‌ها دیده نمی‌شود، یادآور شد: برای مثال، براساس ماده ۲۳ جرایم راهنمایی و رانندگی، قانون‌گذار، تامین دوربین‌های پایش تصویری را به شهرداری‌ها سپرده، اما در کنار آن، ۶۰ درصد درآمدهای حاصل از این محل باید به حساب شهرداری‌ها واریز شود .

شهردار کرمان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۰ تاکنون، یا چیزی پرداخت نشده یا رقم پرداختی بسیار ناچیز بوده است، ادامه داد: فقط از محل ماده ۲۳ و از موارد تخصیصی و واریزی به خزانه، دولت، ۲۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها بدهکار است .

شعرباف تصریح کرد: در بازه هشت ماهه سال گذشته، از جریمه‌هایی که توسط ۱۰ سامانه متصل ثبت شده، ۳۰ میلیارد تومان اخذ شده که ۱۸ میلیارد تومان سهم شهرداری کرمان است، اما هنوز یک ریال واریز نشده است .

شهردار کرمان با بیان اینکه این مسئله در حوزه‌های دیگر هم وجود دارد، افزود: در زمینه روشنایی معابر که براساس قانون، بر عهده شرکت توزیع نیروی برق است؛ چون در شهر دچار مشکل هستیم و وضعیت روشنایی در برخی نقاط نامناسب است، برای تامین روشنایی رینگ شهر کرمان و جلوگیری از حوادث، توافقاتی با شرکت برق داشتیم که بر این اساس، شهرداری ۱۵ میلیارد تومان در این زمینه هزینه می‌کند؛ در حالی‌که اصلاً وظیفه‌ای ندارد .

شعرباف با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید به روش‌هایی برای پایدارسازی درآمد مبتنی بر سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی برسند و ما چاره‌ای جز این نداریم، خاطرنشان کرد: در شهرداری، زمین داریم، مجوزها دست ماست و امکان تسهیل‌گری تعامل بخش خصوصی و دولت را داریم که می‌توانیم در این زمینه‌ها ورود کنیم .

وی ادامه داد: در تمام این موضوعات، باید برنامه جامعی برای حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران تهیه و به‌عنوان یک منبع درآمدی ضروری به آن نگاه کنیم .

شهردار کرمان بیان کرد: امسال باید در کنار آلبوم بودجه رسمی، یک آلبوم بودجه سرمایه‌گذاری هم در شورا مصوب شود که مشخص کند هر یک از مناطق شهرداری، چه رویکرد و وظیفه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری دارد و ما هم به این امور نظارت کنیم .

شعرباف با تاکید بر اینکه باید براساس دارایی‌های خودمان ارزش افزوده ایجاد کنیم، افزود: تاکیدمان بر این است که دیگر زمین نفروشیم؛ در سال نخست این دوره، فروش زمین از حوزه درآمدهای جاری خارج شد و در سال‌جاری، درصد وابستگی به فروش زمین را ۱۵ درصد کاهش دادیم .

وی ادامه داد: تلاش داریم تا حد ممکن از دیگر منابع استفاده کنیم و این رویکرد باید در همه شهرداری‌های استان جا بیفتد .

شعرباف بیان کرد: حوزه سرمایه‌گذاری، چیزی کنار حوزه‌های دیگر نیست؛ بلکه باید یکی از منابع اصلی درآمدی ما باشد .

وی یادآور شد: با وجود این مشکلات، در سال‌های اخیر، روش‌های جدید تامین مالی در کشور تجربه شده که زمینه ورود آنها به شهرداری‌ها فراهم می‌شود و لایحه خوبی هم در دولت در حال تدوین است که دست شهرداری‌ها را در حوزه سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی باز می‌کند و قانون بسیار فاخری است که به ما کمک می‌کند .

شهردار کرمان با بیان اینکه براساس این قانون، شهرداری‌ها می‌توانند در بازار بورس و سرمایه وارد شده و در زمینه تشکیل صندوق‌های املاک و مستغلات ورود کنند، ادامه داد: در این ساختار، ما تامین‌کننده زمین هستیم و صندوق و سرمایه‌گذاران، تامین‌کننده مالی خواهند بود .

شعرباف خاطرنشان کرد: سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمان، اغلب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر را احصا کرده و دفترچه خوب و متنوعی در این زمینه فراهم و محاسبات اولیه انجام شده که می‌توانیم به مراجعه‌کنندگان پیشنهاد اولیه بدهیم .

وی بیان کرد: مجوزی از شورا گرفتیم که به‌طور عمومی اجازه فراخوانِ باز را به شهرداری می‌دهد و اجازه می‌دهد انواع پیشنهادات را برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری از افراد بگیریم .

شهردار کرمان یادآور شد: بررسی برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به شرکت‌های خصوصی سپردیم که با جزییات محاسبه کنند و طرح توجیهی فاخری نوشته شود .

شعرباف بیان کرد: کمک دوستان در حوزه مدیریت امور شهری و شوراها و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری بسیار مهم است تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها در یک بسته کلان دیده شود که سرمایه‌گذاران هم استقبال خواهند کرد .

وی خاطرنشان کرد: مجموعه کرمان را از سایر شهرداری‌های استان جدا نمی‌بینیم و باید یک بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری تدارک ببینیم و در نمایشگاه‌های خارجی به‌صورت مشترک با سایر شهرداری‌های استان شرکت کنیم .

معاون مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کرمان نیز در این نشست، بیان کرد: همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌های استان کرمان، با هدف مشارکت بخش خصوصی در شهرداری‌ها در حال برنامه‌ریزی است .

رضا ایرانمنش خاطرنشان کرد: مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در ستاد مرکزی برگزاری همایش حضور دارند و امیدواریم این همایش با حضور حداکثری شهرداری‌ها و عوامل تاثیرگذار دستگاه‌های اجرایی برگزار شود .

وی یادآور شد: اقدامات شهرداری کرمان در حوزه سرمایه‌گذاری می‌تواند الگوی سایر شهرداری‌های استان قرار گیرد .

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمان هم با تاکید بر اهمیت برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها در حوزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها، بیان کرد: در خردادماه سال‌جاری در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری تهران حضور پیدا کردیم که موجب شد فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را برای ارائه در این نمایشگاه گردآوری کنیم، بروشور و کتابچه تهیه کردیم و تجربیات همکاران، مجدداً بررسی شد .

رضا خیاط‌زاده افزود: با حضور سالانه یک یا دو بار در چنین رویدادهایی، می‌توانیم خودمان را در مقایسه با سازمان‌های سرمایه‌گذاری سایر شهرداری‌ها ارزیابی کنیم و با نحوه ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری سایر شهرداری‌ها، چالش‌های آنها و نحوه حل این چالش‌ها آشنا شویم که از تکرار خطاها جلوگیری می‌کند .

وی خاطرنشان کرد: انتقال تجربیات خیلی کمک می‌کند و این انتقال تجربه در سطح استان، ضروری بود تا بتوانیم ظرفیت همدیگر را ارزیابی کنیم .

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمان بیان کرد: در تلاش هستیم که سایت سازمان سرمایه‌گذاری را به‌روز کنیم و تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری که مجوز شورا را دریافت کرده‌اند، در سایت بارگزاری کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات