نيروگاه خورشيدي بزرگ و كوچك مقياس در استان خراسان ...

به گزارش پايگاه خبري توانير به نقل از روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق استان خراسان جنوبي؛ مهدي دادگر استان خراسان جنوبي را با داشتن 300 روز آفتابي در سال و اقليم خاص، منطقه اي مستعد در زمينه احداث نيروگاه هاي خورشيدي عنوان كرد و اظهار داشت: در حال حاضر در استان خراسان جنوبي تعداد 586 نيروگاه خورشيدي بزرگ و كوچك مقياس به ظرفيت 25.45 مگاوات فعال هستند.
مدير عامل شركت توزيع نيروي برق استان خراسان جنوبي ميزان انرژي توليد شده توسط اين نيروگاه ها از ابتداي آغاز طرح را 29 هزار مگاوات ساعت اعلام كرد و افزود: با انرژي توليد شده توسط نيروگاه هاي خورشيدي استان، 6.39 ميليون ليتر در مصرف آب، 8.3 ميليون مترمكعب در مصرف سوخت صرفه جويي شده و از انتشار 18.7 هزارتن co2 در محيط زيست جلوگيري شده است.
وي همچنين انرژي توليدي توسط نيروگاه هاي خورشيدي در سال 1401 را 6.1 هزار مگاوات ساعت عنوان كرد و گفت: اين ميزان توليد انرژي منجر به صرفه جويي در 1.4 ميليون ليتر آب، 1.7 ميليون مترمكعب سوخت و جلوگيري از انتشار 4 هزارتن co2 شده است.
دادگر نيروگاه هاي خورشيدي را در توليد انرژي پاك و كمك به گذر از پيك بار در ايام فصل گرم و سرد سال بسيار موثر دانست و ادامه داد: از ابتداي آغاز طرح تاكنون مبلغ 52.25 ميليارد تومان به صاحبان نيروگاه هاي خورشيدي استان پرداخت شده كه 13.47 ميليارد تومان آن مربوط به سال 1401 مي باشد.
مدير عامل شركت توزيع نيروي برق استان از آمادگي شركت برق براي خريد تضميني برق نيروگاه خورشيدي در راستاي ماده 61 قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي مصوب هئيت وزيران خبر داد و گفت: به منظور خريد برق صاحبان نيروگاه هاي خورشيدي قرارداد 20 ساله به نمايندگي از شركت انرژي هاي تجديد پذير(ساتبا)با مشتركين منعقد مي شود.
وي از اجراي طرح احداث نيروگاه خورشيدي طي تفاهم نامه 5 جانبه با معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم نهاد رياست جمهوري، كميته امداد امام خميني(ره)، سازمان بهزيستي و بسيج سازندگي با اولويت توسعه و رشد مناطق كمتر برخوردار در استان خبر داد و اظهارداشت: 4 هزار نيروگاه خورشيدي كوچك مقياس در مجموع به ظرفيت 23 هزار كيلووات با همكاري سازمان ها و نهادهاي مربوطه تا پايان سال در استان به بهره برداري خواهد رسيد.
دادگر در ادامه گفت: شركت توزيع نيروي برق استان آماده است كه مطابق تفاهم نامه فوق همكاري لازم درخصوص احداث نيروگاه هاي خورشيدي با متقاضيان را داشته باشد.
وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه با همكاري و تلاش هاي همه دستگاه هاي همكار در اين طرح، 4 هزار نيروگاه مصوب در استان زودتر از موعد به پايان رسيده و نيروگاه هاي خورشيدي بيشتري به منظور رونق اقتصادي در استان احداث شود.
مدير عامل شركت توزيع برق استان همچنين از تجهيز فاز اول نيروگاه بادي شهرستان درح تا پايان سال خبر داد و تصريح كرد: با پيگيري هاي صورت گرفته و تلاش سرمايه گذار4 دستگاه توربين به ظرفيت 2.5 مگاوات در نيروگاه بادي به عنوان فاز اول از نيروگاه پنجاه مگاواتي درح سربيشه راه اندازي مي شود كه در فاز اول به ظرفيت ده مگاوات فعال و به شبكه متصل خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات