فاز جدید پایش تصویری شهر کرمان توسط شهرداری اجرا می‌شود

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بیان شد: فاز جدید پایش تصویری شهر کرمان توسط شهرداری اجرا می‌شود
در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد: خرید، نصب و راه‌اندازی دوربین‌های فاز جدید پایش تصویری در مدت ۹۰ روز، با مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان توسط شهرداری کرمان ازطریق مناقصه اجرا می‌شود.

به گزارش کرنا، در ابتدای این نشست، علیرضا نادری، رییس شورا، شانزدهم آذرماه را یادآور قیام دانشجویان علیه استکبار جهانی دانست و ضمن گرامی‌داشت این روز، گفت: در شانزدهم آذرماه ۱۳۳۲، نیکسون، برای ارزیابی کودتای ۲۸ مرداد به ایران آمد، دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به این سفر قیام کردند و سه نفر در دانشکده فنی دانشگاه تهران توسط عوامل شاه به شهادت رسیدند .

وی افزود: آنها شهدای مقابله دانشجویان با استکبار جهانی بودند و این روز بر همه شهدای استکبارستیز و بیگانه‌ستیر مبارک باد .

سپس، محمد امینی‌زاده، منشی شورا به تشریح مصوبات کمیسیون‌ها پرداخت و گفت: موسسه بلدالامین، درخواست تقسیط بدهی خود به شهرداری بدون اخذ پیش‌پرداخت و کارمزد را داشته که مقرر شد بدهی این موسسه مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ بدون پیش‌پرداخت و در بازه زمانی ۳۰ ماهه تقسیط شود .

وی خاطرنشان کرد: شهرداری، درخواست برگزاری مناقصه جهت خرید سنگ مرمرین برای جدول‌های بلوار «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی»، به مبلغ هشت میلیارد و ۵۰ میلیون تومان را داشته که در کمیسیون موافقت شد .

امینی‌زاده با اشاره به نامه یکی از رانندگان شهرداری که در سال ۱۳۸۵ با اتوبوس سازمان تصادفی داشته و به‌علت بیمه نبودن اتوبوس، دچار زیان مالی شده است، افزود: البته بعد از دوسال، خسارت دیه توسط شهرداری پرداخت شده و اکنون، ایشان درخواست کرده مبلغ ۲۰ میلیون تومان جهت جبران خسارت و هزینه‌های وکالت و پیگیری‌های حقوقی توسط شهرداری پرداخت شود که پیشنهاد من این بود که موضوع به لحاظ حقوقی بررسی شود .

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، در این رابطه بیان کرد: اتوبوس‌ها آن زمان بیمه نبودند و سازمان اتوبوسرانی موظف بوده آنها را بیمه کند .

نادری هم گفت: مسئله این است که وکیل، هزینه‌های خسارت را برعهده شهرداری انداخته است؛ بنابراین، نباید هزینه وکالت به‌عهده شهرداری باشد .

امینی‌زاده یادآور شد: از آنجاکه ذکر شده حادثه به‌علت بی‌احتیاطی راننده رخ داده، درست است که اگر ماشین بیمه بود، میزان خسارت کمتر می‌شد، اما خود راننده مقصر بوده است .

شهردار کرمان در این رابطه بیان کرد: اگر اتوبوس بیمه بود، با فرض اینکه راننده تخطی کرده، بخشی از خسارت به راننده برمی‌گشت و بخشی به شهرداری؛ اما اگر اتوبوس بیمه بود، راننده خسارت کمتری باید پرداخت می‌کرد؛ بنابراین، بخشی را که به‌دلیل بیمه‌نبودن اتوبوس به عهده شهرداری است، باید محاسبه کنیم .

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز خاطرنشان کرد: اگر سازمان نقص و اشکالی داشته باشد، تبعات آن گریبان‌گیر افراد هم می‌شود که از این موارد زیاد داشته‌ایم .

حسین چناریان، ادامه داد: وقتی زیرساخت‌ها فراهم باشد، اگر اتفاقی هم بیفتد، قابل رسیدگی است؛ اما اگر نقص از سازمان بوده، شخص باید حمایت شود .

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز با بیان اینکه رانندگان، قشر ضعیفی در جامعه هستند و با این ماشین‌ها و وضعیت اقتصادی امروز، باید حمایت شوند، تصریح کرد: تاکنون، ده‌ها مورد مشابه داشته‌ایم و حمایت شده؛ ضمن اینکه وقتی شهرداری نامه‌ای می‌دهد، قطعاً موضوع بررسی شده و این مبلغ به‌عنوان کمک به یکی از نیروهای شهرداری، در کنار سایر مبالغی که در شهرداری هزینه می‌شود، مبلغی نیست .

درنهایت در این خصوص، با پرداخت ۲۰ میلیون تومان به‌عنوان کمک موافقت شد .

سپس، امینی‌زاده، به درخواست شهرداری برای تخصیص مبلغ ۱۸ میلیون تومان جهت جایزه مسابقات کتابخوانی، اشاره کرد که با موافقت اعضا تصویب شد .

وی بیان کرد: درخصوص نرخ اجاره‌بهای جایگاه‌های ده‌گانه سوخت CNG مقرر شد براساس نرخ اجاره‌بهای تعیین‌شده توسط کارشناسان رسمی دادگستری مطابق سال ۱۴۰۰ نسبت به انتشار فراخوان اقدام شود که به تصویب رسید .

سپس، منشی شورا به نامه شهرداری در پاسخ به درخواست مدیر گلزار شهدا مبنی بر اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان برای امور جاری و فرهنگی گلزار شهدا و موافقت شهرداری با این درخواست اشاره کرد .

امینی‌زاده افزود: شهرداری همچنین درخواست اختصاص مبلغ ۵۹ میلیون تومان برای هدایا و پرداخت‌های تشویقی مربوط به جشن «به اضافه ۸۰ ساله‌ها» و جشن روز آتش‌نشانی که برگزار شده است، داشته که با نامه شهرداری موافقت شد، اما تاکید شد از این به بعد، قبل از صرف چنین هزینه‌هایی، از شورا مجوز گرفته شود .

وی با اشاره به نامه شهرداری درخصوص پیشنهاد دریافت وجه از مراجعان پارکینگ «صاروج پارس»، بنا به درخواست مدیرعامل این شرکت، مبنی بر دریافت ۵۶۲۵ تومان برای ورودی و ۲۵۰۰ تومان برای هر ساعت اضافه، افزود: پیشنهاد کمیسیون این بود که نیم ساعت اول، رایگان باشد و بیش از آن، تا یک ساعت، ۳۰۰۰ تومان و به‌ازای هر ساعت بیشتر، ۱۵۰۰ تومان دریافت شود .

شهردار کرمان در این رابطه بیان کرد: نکته این است که نرخ پیشنهادی «صاروج پارس»، براساس استعلام از کمیته نظارت بوده و چون یک قرارداد مشارکتی است، شهرداری نمی‌تواند در سهم‌الشرکه سرمایه‌گذار دخالت کند و فقط می‌تواند سهم خود را نگیرد .

چناریان نیز بیان کرد: سهم‌الشرکه شهرداری بیشتر و حدود ۸۵ درصد است و شهرداری می‌تواند پیشنهاد خود را اعلام کند .

شعرباف خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اعلام کرده‌اند از نرخ رسمی که ابلاغی است، پایین نمی‌آیند، می‌توانیم بگوییم نرخ شما در سیستم ثبت شود، اما نهایتاً بخشی از هزینه ازسوی شهرداری کسر شود .

نادری در این رابطه بیان کرد: هدف این است که مردم استقبال کنند، خود شرکت هم وقتی ببیند مردم استفاده نمی‌کنند، با کاهش نرخ موافقت خواهد کرد .

درنهایت مقرر شد شهرداری در این خصوص با شرکت «صاروج پارس» مذاکره کند .

در ادامه این نشست، امینی‌زاده به درخواست بنیاد شهید برای دیدار شهردار و اعضای شورا با خانواده شهدا، اشاره و خاطرنشان کرد: در کمیسیون فرهنگی با این درخواست، موافقت و مقرر شد بنیاد شهید لیستی از خانواده شهدا بدهد و شش کارت هدیه یک میلیون تومانی تهیه شود .

امینی‌زاده درخصوص مصوبات کمیسیون شهرسازی و عمران شورا به مصوبه خرید دستگاه خط‌کشی دوجزیی، در کمیسیون ازطریق تهاتر به مبلغ حدود ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اشاره کرد .

شهردار کرمان در این رابطه بیان کرد: شرایط خرید تهاتری به این صورت است که ۷۵ درصد تهاتر با پروانه ساختمانی و ۲۵ درصد پرداخت نقدی را شامل می‌شود؛ ضمن اینکه ۲۵ درصد به قیمت دستگاه اضافه می‌شود که به همین دلیل نیاز به مصوبه شورا داشت .

سید محمدصادق تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا در این مورد یادآور شد: در حوزه رنگ‌آمیزی معابر طبق صحبتی که با یک فرد متخصص داشتیم، بیان شد که در زمینه رنگ‌آمیزی، ۳۰ تا ۴۰ درصد دستگاه موثر است، اما نوع رنگ و کیفیت آن مهم‌تر از ماشین‌آلات است .

محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورا هم بیان کرد: یکی از ایرادات این است که ماشین‌آلات کافی نداریم .

چناریان در این خصوص یادآور شد: ضرورت خرید دستگاه با توجه به سطح و حجم معابر کرمان وجود دارد و هرچه دستگاه جدیدتر باشد، در کیفیت رنگ‌آمیزی تاثیر دارد؛ اما یک مشکل دیگر که در کرمان داریم، ریزگردهاست که در این زمینه اثر دارد .

وی ادامه داد: در مورد ۲۵ درصد خرید تهاتری دستگاه، آنچه در تفاوت خرید نقدی و تهاتر با پروانه ساختمانی متدوال است، ۱۰ درصد تفاوت با قیمت روز است و ۲۵ درصد، خیلی بالاتر از حد عرف است و باید درصد کاهش پیدا کند .

کمساری هم خاطرنشان کرد: خرید نقدی به نفع شهرداری است .

درنهایت مقرر شد شهرداری درخصوص کاهش درصد افزایش قیمت در صورت خرید تهاتری مذاکره کند و پروانه ساختمانی صرفاً تا یک سال اعتبار داشته باشد .

در ادامه این نشست، امینی‌زاده پیشنهاد طراحی نرم‌افزاری توسط سازمان فاوا را مطرح کرد که شهروندان بتوانند از طریق آن، هزینه حمل‌ونقل سرویس مدارس را با وارد کردن آدرس مبدا و مقصد، محاسبه و بر این موضوع نظارت کنند .

وی، همچنین بیان کرد: درخصوص نظارت شورای شهر بر کمیسیون ماده پنج شهرداری، در کمیسیون مصوب شد که جهت اطلاع مردم از مواردی که برای تغییر کاربری‌های عمومی از قبیل آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی، فضای سبز، تجهیزات و تاسیسات شهری و معابر و سایر کاربری‌ها مطرح است، شهرداری ملزم باشد ۱۴ روز پیش از هر پیشنهاد جهت طرح موضوع در کمیسیون ماده پنج و تصویب آن، داده‌های مربوط به این موارد، توجیهات و ضرورت تغییر در طرح تفصیلی شهر را در سامانه شفافیت شهرداری، بارگذاری و منتشر کند .

شهردار کرمان در این خصوص گفت: وقتی هنوز مصوب نشده، نمی‌توان اعلام کرد؛ ممکن است در کمیسیون مخالفت شود و اصلاً آن اتفاق نیفتد؛ با بارگذاری مصوبات موافقیم، اما پیش از مصوبه لازم نیست .

شعرباف تصریح کرد: پیش‌فرض شما این است که هرگونه تغییر کاربری نامطلوب است، درحالی‌که اینگونه نیست .

وی ادامه داد: قانوناً در تغییر کاربری، شورا عضو ناظر است و در فرایند تصویب حضور ندارد؛ اما با تصویب این پیشنهاد، درواقع داریم در تغییر کاربری املاک یک مرحله‌ای را اضافه می‌کنیم، آن هم با این نگاه که حتماً مصوبه شورای شهر را می‌خواهد؛ این اقدام، مسیر قانونی کمیسیون ماده پنج را زیر سوال می‌برد .

مویدی هم در این رابطه بیان کرد: صحبت شهردار کاملاً درست است؛ ما نمی‌توانیم حق قانونی شهرداری را نقض کنیم .

ایرانمنش نیز یادآور شد: این موارد می‌تواند جهت اطلاع به شورا ارسال شود، نه اینکه مصوبه شورا نیاز باشد .

امینی‌زاده بیان کرد: بنابراین، شهرداری کرمان مکلف است قبل از ارائه درخواست ازسوی شهرداری در کمیسیون ماده پنج، موارد را جهت اطلاع به شورای شهر ارائه کند و ملزم است بعد از تصویب پیشنهادات در کمیسیون ماده پنج، مصوبات را در سایت شفافیت شهرداری بارگذاری کند .

در ادامه این نشست، امینی‌زاده به موضوع عقد قرارداد شهرداری درخصوص اجرای فاز جدید پایش تصویری شهر کرمان، اشاره کرد و افزود: شهرداری کرمان باید نسبت به عقد قرارداد درخصوص خرید، نصب و راه‌اندازی دوربین‌های فاز جدید پایش تصویری در مدت ۹۰ روز، با مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان ازطریق ترک تشریفات مناقصه اقدام کند .

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: ماه گذشته مناقصه که سه شرکت‌کننده داشت، برگزار و برنده اعلام شد، اما بعد از تغییری که اتفاق افتاد، هر سه شرکت، فاکتورها را به‌روز کردند؛ شرکتی که برنده شده بود، قیمت بالاتری اعلام کرد و درنتیجه برنده دوم در مناقصه قبلی که در مناقصه جدید، قیمت پایین‌تری اعلام کرد، برنده اعلام شد؛ جزییات اعلامی را بررسی کردیم از نظر کیفیت کار تفاوتی ندارد .

سپس، مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا، تصاویری در رابطه با سد معبر در بازار پخش کرد .

محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورا در این رابطه بیان کرد: سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری یک راهکار تعاملی در این رابطه داشته به این صورت که فعلاً به مدت یک تا دو ماه، تا ساعت ۱۳ ظهر، اجازه پهن کردن وسایل داده نشود و از ساعت ۱۳ تا ۱۵ که خلوت‌تر است، دست‌فروش‌ها بتوانند فعالیت کنند و از ساعت ۱۵ تا ۲۱ شب مجدداً بساط‌شان را جمع کنند و پس از آن اجازه داده شود .

نایب‌رییس شورا افزود: این طرح اگر گام‌به‌گام جلو برود، در بازه زمانی شش‌ماه تا یک‌سال وضعیت دست‌فروشان بازار ساماندهی می‌شود .

مویدی خاطرنشان کرد: یک‌سال است با این معضل مواجهیم؛ بعضی مغازه‌داران حتی فضای جلوی مغازه خود را اجاره می‌دهند؛ در سطح شهر که وضع بسیار بدتر است .

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، بیان کرد: براساس گزارشی که معاونت خدمات‌شهری شهرداری به شورا ارائه داد، کارهای خوبی توسط این معاونت در حال انجام است که جای تشکر و قدردانی دارد .

سپس، چناریان بیان کرد: راجع به اقدامات مشترک برخی معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری به نظر می‌آید نیاز به هم‌افزایی و هماهنگی وجود دارد .

وی افزود: برای مثال، درخصوص سد معبر، در حوزه اجراییات تلاش‌هایی می‌شود، از آن طرف، سازمان ساماندهی مشاغل، مجوزهایی برای اشغال پیاده‌روها می‌دهد که این اقدامات با هم تناقض دارند .

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا یادآور شد: در زمینه فروش و اجاره فضاهای شهری واقعاً مشکل داریم و نیاز به همکاری و هم‌افزایی جدی‌تر سازمان سیما و منظر و سازمان ساماندهی مشاغل وجود دارد .

چناریان همچنین بیان کرد: تدوین لوایح درآمدی سال ۱۴۰۲ باید از اکنون آغاز شود که در این رابطه قرار است فردا کمیسیون فوق‌العاده برای طرح لوایح حوزه خدماتی و صنفی تشکیل شود .

وی با اشاره به عملکرد متفاوت شهرداری‌های مناطق در رابطه با خدمات‌شهری و عوارض در حریم شهر، تصریح کرد: براساس بند دو قانون درآمدهای پایدار، از سال آینده موظفیم به تناسب خدماتی که در حریم ارائه می‌دهیم، عوارض هم بگیریم، اما همین الآن شهرداری‌های برخی مناطق بدون اینکه خدمات بدهند، عوارض می‌گیرند .

شهردار کرمان در پاسخ گفت: به هیچ‌وجه نباید از حریم شهر عوارض پسماند بگیریم، چون امکان ارائه خدمات به این محدوده را نداریم، تخلف است .

شعرباف ادامه داد: یکی از مواردی که در آیین‌نامه باید مشخص شود، همین است‌؛ اینکه اصلاً به صلاح شهرداری‌هاست که محدوده خدماتی خود را در حد حریم ببرند؟

وی خاطرنشان کرد: برای مثال، در «شرف‌آباد»، حتی اگر بخواهیم خدمات بدهیم باید با بخشداری تعیین‌تکلیف شود و ببینیم با توجه به افزایش هزینه‌ای که برای شهرداری در بر دارد، خدمت‌دهی به این مناطق به‌صرفه هست یا خیر .

شهردار کرمان بیان کرد: در حال حاضر، خدمت‌دهی شهرداری در حریم شهر محدود به مواردی است که با همکاری فرمانداری مجبور شویم اقداماتی انجام دهیم؛ برای مثال، درخصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد و معضل آلایندگی در شهرک «سیدی»، از محدوده شهر تا این محل، تنظیف انجام می‌شود، با اینکه وظیفه قانونی ما نیست .

سپس، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: در پروژه پل «شهدای خلبان» کار در حال انجام است و قرار است ابتدای سال آینده، فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد و فاز دوم هم شروع شود .

ایرانمنش خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه شهرسازی و نحوه محاسبه عوارض، وحدت رویه‌ای در مناطق وجود ندارد .

وی، همچنین بر استفاده از رنگ‌ها در شهر به‌ویژه برای جدول‌ها براساس روانشناسی رنگ‌ها و تناسب با فضا تاکید کرد .

در ادامه، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا بیان کرد: تملک‌ها در طرح «قلعه‌دختر» در حال انجام است؛ میراث فرهنگی برای احیای «قلعه‌دختر»، قول‌هایی داده بود، اما کاری نکرده و درخواست داریم شهرداری این موضوع را پیگیری کند .

محمدامین شمسی، خاطرنشان کرد: کارهای زیرساختی میدان «توحید»(ارگ) تمام شده و باید تا قبل از عید نوروز به پایان برسد و رویدادهای موردنظر معاونت فرهنگی در این میدان برگزار شود .

وی یادآور شد: مدیرکل میراث فرهنگی، اعلام کرده بود که اگر شهرداری، «باغ‌موزه هرندی» را احیا کند، این مجموعه می‌تواند به‌عنوان یک فضای عمومی در اختیار مردم قرار گیرد که در کمیسیون تصویب شده شهرداری این کار را انجام دهد و تفاهم‌نامه موردنیاز با میراث فرهنگی امضا شود .

شهردار کرمان نیز در این رابطه بیان کرد: در مورد «باغ‌موزه هرندی»، با میراث مذاکره کردیم و پیگیر موضوع هستیم؛ همچنین در مورد سه ملک مشابه دیگر، باید کتباً اظهارنظر کنند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات