شهریار تبریز/مهراب محرابینیا: این طرح آزمایشی در حال حاضرو به مدت شش ماه در ایستگاه مترو سانسوسی (Sans Souci) شهر لیون به اجرا در خواهد آمد و به مسافرانی که در سکوها ایستادهاند این اجازه را خواهد داد تا به سرعت میزان شلوغی واگنها را متوجه شوند و این کار باعث خواهد شد که آنها سریع جهتگیری کرده و از قسمتهایی که شلوغتر نیستند سوار مترو شوند.
سانسوسی شلوغترین ایستگاه مترو در شبکه متروی لیون بوده که روزانه میزبان بیش از ۳۰۰۰۰۰ مسافر است. البته با توجه به اینکه معنی سانسوسی در فرانسه " بدون دردسر" میباشد، این نام شاید تا حدودی طعنهآمیز باشد اما فنآوری جدیدی توسط شرکت حمل و نقل استریال SYTRAL)) اجرایی شده است و هدف آن بازگرداندن معنای واقعی نام آن است.
نشانگرهای تشخیص آنی شلوغی
شرکتهای کئولیس لیون و استریال لیون دو شرکت معروف در شهر لیون هستند که شبکه حمل و نقل عمومی شهرهای فرانسه و مناطق اطراف آنها را مدیریت میکنند. دو دوربینی که در ایستگاههای قبلی گرانژ بلانش ( ( Grange Blanche و مون پلزیر لومییر (Monplaisir Lumière) نصب شدهاند، داخل قطار را اسکن کرده و میزان ترافیک هر واگن را از طریق یک چراغ نشانگر که در بالای هر درب واگن تعبیه شده است اطلاع رسانی میکند.
- چراغ سبز به معنای دسترسی آسان، نبود مسافر و یا تعداد کمی از مسافران در آن واگن و وجود صندلیهای خالی در آن است.
- چراغ نارنجی به این معنا است که تعداد مسافران در درب مورد نظر کم بوده و تعدادی صندلی خالی نیز وجو دارد.
- چراغ قرمز بدین معنی است که مسافران زیادی در نزدیک درب مورد نظر وجود دارند و هیچ صندلی خالی نیز وجود ندارد.
برونو برنارد (Bruno Bernard)، شهردار لیون در این رابطه گفت :"این سیستم جدید اطلاعات مسافر، تردد را برای مسافران روانتر خواهد کرد و راحتی آنها را فراهم خواهد آورد. این سیستم در شرایطی بکار گرفته شده است که وضعیت بهداشت عمومی هنوز نامطمئن و نامشخص است. از این رو، این ابتکار موثرترین راهکار برای آسیب پذیرترین افراد جامعه به حساب میآید". او در ادامه گفت که بسته به بازخورد و تغییرات مشاهده شده در طول اجرای این فاز آزمایشی، این سیستم میتواند در تمامی ایستگاهها بکار گرفته شود.
نظرات