ابزار دیجیتال در خدمت افراد ناشنوا

ابزار دیجیتال در خدمت افراد ناشنوا

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: در روز ۱۲ ام آذر ماه سالجاری، شهر لوون بلژیک پیاده‌رویی به زبان اشاره را به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولان راه‌اندازی کرد. گردش شهری از طریق برنامه کاربردی میراث(Erfgoedapp) که نوعی ابزار دیجیتالی است در دسترس خواهد بود تا به افراد ناشنوا در جهت‌یابی اماکن گردشگری و دیدنی شهر کمک کند.

این مسیر پیاده‌روی ۱۵ ایستگاه داشته و هر ایستگاه فیلم کوتاهی را به زبان اشاره فلاندری و زبان اشاره بین‌المللی با زیر نویس هلندی و انگلیسی ارائه می‌دهد. از طرفی دیگر، با توجه به اینکه اکثر راهنمایان گردشگری گوینده داشته و به زبان اشاره تسلط ندارند، این پیشنهاد جدید دسترسی گردشگران ناشنوا را به مناطق مختلف تاریخی و دیدنی شهر نیز به طور فزاینده‌ای افزایش خواهد داد.

این برنامه توسط یکی از اعضای شورا توسعه یافته است. یکی از ویژگیهای منحصر بفرد این پیاده‌رو به زبان اشاره این است که این پروژه با همکاری گری گریتس(Gery Gerits) که خودش هم ناشنوا بوده و عضو کمیته مشاوره‌ای دسترسی شهر است به اجرا در آمده است. وی می‌گوید که افراد ناشنوا  با توجه به اینکه ناتوانایی‌های آنها دیده نمی شوند، اغلب یک اقلیت فراموش شده در شهرها به حساب می آیند.

از سویی دیگر، علاوه بر این اپلیکیشن که توسط مقامات فرهنگی لوون توسعه یافته است، سازمان شهرداری این شهر هم که در پی مدیریت گردشگری دیجیتال است این برنامه را پیشنهاد می کند.

در حال حاضر، گروهی که این پیاده‌رو را با ۱۵ ایستگاه جهت بازدید از اماکن دیدنی سازگار کرده است تاکید می کند که هدف عمده آنها شناساندن ساختمان‌هایی در مرکز شهر از قبیل ساختمان شهرداری، کلیسای سنت‌پیترسرک، م - موزه لوون، کتابخانه دانشگاه و منطقه تاریخی مسکونی گروت بیگیجنف است. اگر چه، گری گریتس در یک بیانیه رسمی اعام کرد که هدف او فراهم کردن امکانات برای در دسترس قراردادن اماکن گردشگری زیادی به ویژه موزه ها برای افراد ناشنوا است.

دنیز واندوورت، عضو دپارتمان فرهنگ و گردشگری شهر در یک بیانیه رسمی گفت:"ما فکر می کنیم که آنچه که مهم است این است که همه افراد از شهر زیبای ما لذت ببرند. بر اساس اطلاعات ما، شهر لوون بلژیک اولین شهر در منطقه فلاندر است که این پیاده روی شهری را برای افراد ناشنوا و کم شنوا فراهم آورده است."

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات