مديركل مديريت انرژي و امور مشتريان توانير تاكيد ...

به گزارش پايگاه خبري توانير گزارش دفتر مديريت انرژي و امور مشتريان توانير كه با تحليل مصرف برق مشتركان خانگي به تفكيك شركتهاي توزيع برق انجام شد، از تحقق 3 ميليارد و 89 ميليون كيلوواتساعت صرفه جويي بخش خانگي در تابستان امسال حكايت دارد كه اقدامات آگاهسازي و فرهنگسازي روابط عمومي ها در كنار اصلاح تعرفه و پاداش صرفه جويي ،نقش تعيين كننده اي در اين موفقيت داشته است.
دكتر عبدالامير ياقوتي در گفت و گو با پايگاه خبري توانير از بررسي صرفه جويي بخش خانگي به تفكيك شركتهاي توزيع طي تابستان جاري خبر داد كه بر اساس آن 3 ميليارد و 89 ميليون كيلوواتساعت صرفه جويي از ابتداي خرداد تا پايان شهريور امسال از سوي بخش خانگي انجام شد و با پرداخت حدود هزار و 200 ميليارد تومان پاداش به مشتركاني كه الگوي مصرف را رعايت و نسبت به مدت مشابه پارسال برق كمتري مصرف كردند ،همراه بود.
مديركل دفتر مديريت انرژي و برنامه ريزي امور مشتريان توانير افزود: تابستان امسال حدود 40 درصد مشتركان خانگي مشمول تخفيف شدند و رشد سرانه مصرف برق خانگي طي 6 ماه نخست امسال 2 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل كاهش نشان مي دهد.

نقش رسانه در كاهش معنادار مصرف برق خانگي


دكتر ياقوتي متوسط رشد مصرف برق خانگي طي سالهاي 1398 تا 1400 را بين 5 تا 6.5 درصد عنوان كرد كه مقايسه انرژي فروخته شده 6 ماه نخست امسال با سال گذشته نشان مي دهد رشد مصرف اين بخش به طور متوسط حدود 2 درصد كاهش يافته است.
وي تصريح كرد: امسال از مجموع 58 ميليون قبض برق صادر شده در بخش خانگي حدود 23 ميليون و 200 هزار مشترك مشمول پاداش صرفه جويي مصرف شدند.
دكتر ياقوتي با تاكيد بر اينكه فرهنگسازي و اطلاع رساني در كنار استفاده از نظام تعرفه بندي صحيح و پاداش صرفه جويي نقش مهمي در كسب اين موفقيت داشته، خاطرنشان كرد: در كنار اين اقدامات برنامه هاي مختلف تلويزيوني به ويژه از مركز پايش صنعت برق پخش شد و به طور روزانه و در چند نوبت هشدارهايي به مردم ارايه و تغييرات مصرف برق را مشاهده كرديم.
وي با اشاره به پخش برنامه هاي متعدد آگاهسازي و اطلاع رساني كه از طريق رسانه ها در دوره گرم امسال پخش شد، اظهارداشت: برخي از اين برنامه ها تاثيرات مستقيم و آني در اصلاح الگوي مصرف داشتند و تاثير برخي نيز در دوره زماني بيشتري اتفاق افتاد و در مجموع امسال كاهش معناداري در مصرف برق خانگي را مشاهده كرديم كه نقش موثري در تامين برق پايدار در طول فصل تابستان داشت.
دكتر ياقوتي تعرفه هاي برق و پاداش صرفه جويي مصرف را با تاثير آني همراه دانست كه مشترك را ترغيب مي كند متناسب با تغييرات تعرفه و پاداش، نسبت به اصلاح الگو، برنامه ريزي و اقدام كند و در عين حال رشد تورم مي تواند از اثربخشي آن بكاهد، اما اقدامات فرهنگسازي با تاثير گذاري بلند مدت، از ماندگاري بيشتري برخوردار است و در رفتار مردم نهادينه مي شود.
يافته هاي گزارش صرفه جويي بخش خانگي طي تابستان امسال كه به تفكيك شركتهاي توزيع برق از سوي دفتر مديريت انرژي و برنامه ريزي امور مشتريان توانير انجام شد نشان مي دهد، فعاليتهاي اطلاع رساني و آگاهسازي در كنار استفاده از نظام تعرفه بندي صحيح قيمت برق و ايجاد مشوقهاي لازم براي همكاري مشتركان در اصلاح الگوي مصرف برق ،از مهمترين ابزارهاي مديريتي براي تامين برق اقتصادي است.
اين تحليل كه مصارف برق خانگي و جا به جايي مشتركان در پله هاي مختلف مصرف در بازه ابتداي خرداد تا پايان شهريور طي سالهاي 1400 و 1401 را مورد بررسي قرار داده ،نشان مي دهد امسال سهم مشتركاني كه الگوي مصرف را رعايت كردند نسبت به سال قبل افزايش يافته همچنين تعداد مشتركان در پله هاي با مصرف بيش از 5 برابر الگو، كاهش داشته و بيشترين جا به جايي و اصلاح الگو در بازه تا 1.5 برابر الگو اتفاق افتاده است.
اين گزارش مي افزايد: با اصلاح تعرفه هاي برق در بهمن 1400 نرخ برق مشتركان پرمصرف نسبت به قبل افزايش چشمگير داشته و در عين حال مشتركاني كه تا سقف الگو مصرف داشتند ،نرخ برق آنها تغيير چنداني نداشته و حتي پاداش صرفه جويي به آنها تعلق گرفته است.
همچنين در طرح 1=5 نيز با هدف تشويق مشتركان خانگي به كاهش مصرف و رعايت الگوي مصرف برق ،به ازاي كاهش هر كيلوواتساعت مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال قبل 500 تومان پاداش صرفه جويي مصرف پيش بيني شد.
در اين گزارش آمده: با اقدامات فرهنگسازي و اطلاع رساني گسترده به مشتركان پرمصرف مبني بر افزايش نرخ برق آنها و هشدارهاي محدودسازي مصرف در كنار اقبال مشتركان به كاهش مصرف و استفاده از تشويقهاي در نظر گرفته شده در بخش خانگي، شاهد كاهش سرانه مصرف برق خانگي نسبت به سنوات قبل بوديم.
نتايج اين گزارش كه سرانه مصرف برق، تغييرات آن و ميزان كاهش مصرف را به تفكيك شركتهاي توزيع و بر اساس مقدار مصرف و تعداد روز قبضهاي صادر شده مورد بررسي قرار داده حاكي است سرانه مصرف برق در اكثر شركتهاي توزيع كاهش داشته و سبب شده سرانه ماهانه مصرف برق خانگي طي ماههاي گرم از 353 كيلوواتساعت در سال 1400 به 323 كيلوواتساعت در سال جاري كاهش يابد و در نتيجه حدود 3089 گيگاواتساعت صرفه جويي در دوره مورد مطالعه به ثبت رسيده است.


پيشتازي 4 استان و كلانشهر در صرفه جويي مصرف برق
يافته هاي مطالعاتي دفتر مديريت انرژي و امور مشتريان توانير بيانگر پيشتازي 4 استان و كلانشهر شامل تهران بزرگ (منطقه عادي)، مازندران (گرم 4) ،خوزستان (گرم 1) و اهواز (گرم 1) در صرفه جويي مصرف برق طي ايام اوج بار امسال است.
بر اين اساس مشتركان خانگي توزيع برق تهران بزرگ، تابستان امسال با 492 گيگاواتساعت صرفه جويي نسبت به مدت مشابه سال قبل ،ركورد بيشترين ميزان صرفه جويي ايام اوج بار 1401 را به خود اختصاص دادند و مشتركان خانگي شركتهاي توزيع برق مازندران با 359 گيگاواتساعت ،خوزستان با 358 گيگاواتساعت و اهواز با 232 گيگاواتساعت كاهش ، رتبه هاي بعدي بيشترين ميزان صرفه جويي برق كشور را احراز كردند.
در اين گزارش از منظر كاهش سرانه مصرف ماهانه برق خانگي ،مشتركان شركتهاي توزيع برق اهواز با 149 كيلوواتساعت كاهش ،خوزستان با 110 كيلوواتساعت كاهش ،مازندران با 64 كيلوواتساعت كاهش ،گلستان و بوشهر هر يك با 42 كيلوواتساعت كاهش، لرستان با 39 كيلوواتساعت كاهش ،تهران بزرگ با 38 كيلوواتساعت كاهش ،ايلام با 32 كيلوواتساعت كاهش ،غرب مازندران با 24 كيلوواتساعت كاهش ،يزد با 16 كيلوواتساعت كاهش ،قزوين با 15 كيلوواتساعت كاهش ،قم با 14 كيلوواتساعت كاهش و استانهاي خراسان رضوي و البرز هريك با 10 كيلوواتساعت كاهش به ترتيب بيشترين كاهش سرانه مصرف برق خانگي در اوج بار امسال را داشتند.

عملكرد روابط عمومي هاي صنعت برق در نيمه نخست امسال


گزارش روابط عمومي و امور بين الملل توانير ازانجام بيش از 180 هزار فعاليت متنوع اطلاع رساني و آگاهسازي مديريت مصرف برق از سوي روابط عمومي هاي صنعت برق در 6 ماه نخست امسال حكايت دارد كه از طريق رسانه ملي ،خبرگزاريها ،سايتهاي خبري و مطبوعات، شبكه هاي اجتماعي ،تبليغات محيطي و مراكز آموزشي و ترويجي انعكاس داشته است.
ارسال بيش از 100 هزار پيامك اطلاع رساني براي بخشي از مشتركان بر اساس الگوي مصرف ،توليد و نشر 32870 محتواي مديريت مصرف در كانالهاي پرمخاطب اجتماعي ،بيش از 15800 مورد زيرنويس آموزشي و اطلاع رساني ،ساخت تيزر و توليد موشن گرافي ،اينفوگراف و آرم آگهي و پخش از شبكه هاي تلويزيوني ملي و استاني ،استفاده از مبلمان شهري ، پاركها و پايانه هاي مسافربري هوايي و زميني و قطارها در انتشار و ترويج فرهنگ مصرف بهينه برق ، 3876 مورد توليد محتواي چند رسانه اي ،2760 برنامه آموزشي و ترويجي ،نزديك به 2 هزار پوشش خبري مستمر صنعت برق در شبكه هاي استاني ، 2389 مورد هماهنگي با شهرداريهاي مراكز استانها و استفاده از بنر ،پوستر و بيلبوردهاي تبليغات شهري جهت پيامهاي مديريت مصرف و 1198 مورد فرهنگسازي از طريق تلويزيونهاي شهري تنها بخشي از اقدامات گسترده روابط عمومي هاي صنعت برق در 6 ماه نخست امسال محسوب مي شود كه نمايانگر نقش ارزنده نيروهاي فرهنگي صنعت برق در هم افزايي ملي و گذار بي دغدغه از تابستان امسال است.
علاوه بر آن 986 مورد حضور كارشناسان مديريت مصرف برق در برنامه هاي پر مخاطب و خانواده محور سيما ، نصب 830 بنر در بيلبوردهاي سازماني شركتهاي زيرمجموعه صنعت برق، 750 مورد پاسخگويي سريع و رفع شبهات خبري در رسانه ها، 689 مورد استفاده از ظرفيتهاي اطلاع رساني ساير سازمانها و مراكز ، تهيه 530 كليپ مفهومي منطبق با مولفه هاي فرهنگي استانها ،430 مورد همكاري با آموزش و پرورش براي ارتقاي سواد رسانه اي دانش آموزان ،423 مورد استفاده از ظرفيت هنرمندان در پويشهاي مديريت مصرف ،انتشار 421 مقاله و يادداشت خبري با موضوع مديريت مصرف ،409 مورد بهره گيري از ظرفيتهاي ترويجي و آموزشي تشكلهاي مردم نهاد و 60 مورد پژوهش و افكار سنجي با مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي به مرحله اجرا درآمده است.
همچنين اجراي دهها مورد فعاليت در زمينه هايي چون ايجاد كانال ويژه اطلاع رساني به نمايندگان مجلس و ائمه جماعات، استفاده از ظرفيت اينفلوئنسرها ،برگزاري مسابقه در شبكه هاي اجتماعي ،ارسال محتوا به پايگاه اطلاع رساني دولت ،مصاحبه با اساتيد و نخبه گان صنعت برق ،برگزاري تورهاي رسانه اي و نشستهاي خبري با مديران ارشد صنعت برق ،توليد و پخش مستند پروژه هاي صنعت برق در شبكه هاي ملي و استاني ،مشاركت در توليد برنامه هاي سرگرمي ،طنز و مسابقات كودك در حوزه مديريت مصرف برق و غيره بخش ديگري از اقدامات فرهنگسازي روابط عمومي هاي صنعت برق در نيمه نخست امسال است كه هماهنگ با اقدامات فني صنعت برق تابستان بدون خاموشي را براي مردم و بخشهاي توليدي كشور به ارمغان آورد.



لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات