پايان دغدغه محدوديت برق با مديريت مصرف در زمستان

مصرف گاز در زمستان شايد به زعم برخي از مردم ربطي به برق نداشته باشد اما درست برعكس اين موضوع است و هرچه مصرف گاز بيشتر شود با احتمال محدوديت برق روبرو هستيم.
حالا شايد براي تعدادي اين سوال پيش آيد مصرف گاز چه ارتباطي با  برق دارد و بايد در پاسخ اين نكته را يادآور شد كه تعدادي بالايي از نيروگاههاي توليد برق كشور حرارتي هستند و مصرف سوخت آن را گاز طبيعي تشكيل مي دهد به همين منظور اگر در مصرف گاز همانند برق صرفه جويي صورت نگيرد نيروگاهها با كاهش انتقال سوخت گاز روبرو مي شوند.

از آنجا كه نيروگاه ها عمدتا در بيرون از شهرها هستند، نبايد از خاطر برد كه دليل اصلي آلايندگي هواي شهرها، وسائل حمل و نقل عمومي ، موتورخانه هاي مركزي ساختمانها و فعاليت واحدهاي صنعتي نزديك به شهرها و ... هستند.

مديريت مصرف از خصيصه هايي است كه سالهاست در اصلاح الگوي زندگي ما قرار گرفته و اين مساله نبايد فراموش شود رعايت اصولي مصرف محدود به ماه يا فصل خاصي نمي شود.
در فصول سرد سال همزمان با كاهش دما در نقاط مختلف كشور اولويت تامين گاز با مشتركان خانگي و تجاري است؛ به همين منظور در اين بازه زماني براي تامين مصارف مشتركان

اين بخش ميزان گاز تحويلي به نيروگاه هاي حرارتي به عنوان اصلي ترين واحدهاي توليدكننده برق كشور دچار محدوديت مي شود.

مصرف حامل هاي انرژي و افزايش كارايي آندر دنياي حاضر فعاليتهاي اقتصادي را تحت تاثير خود قرار مي دهد؛ به طوري كه مي توان گفت روند شتابان توسعه اقتصادي و صنعتي در دهه هاي اخير تا حدود زيادي متاثر از اين امر است.

از خصوصيات بارز كاهش مصرف انرژي و مديريت مصرف آن مي توان به كاهش آلايندگي محيط زيست اشاره كرد كه دغدغه بيشتر مردم است و هر كس مي تواند با صرفه جويي و مديريت مصرف انرژي در كاهش آلايندگي سهيم باشد.

تحقيقات نشان مي دهد ارتقاء استانداردهاي زندگي در جوامع در حال توسعه، در دهه هاي اخير باعث افزايش تقاضاي حامل هاي انرژي در جهت دسترسي به امكانات و رفاه بيشتر را به دنبال داشته است به همين منظور متاسفانه مصرف بي رويه حامل هاي انرژي نه تنها بر محيط زيست تاثير منفي مي گذارد بلكه باعث مي شود پايداري گاز در مناطق سردسير كشور بخصوص شمال ايران به خطر بيافتد و باعث كاهش يا قطع گاز در اين مناطق شود.

سيد مجتبي باطني مدير دفتر روابط عمومي شركت توزيع برق اصفهان بيان كرد : عدم مديريت مصرف انرژي بخصوص برق در فصل زمستان از چند سال اخير تا كنون باعث شده تا محدوديت در تامين گاز نيروگاه ها و كسري مخازن سوخت مايع اين واحدها در فصول سرد سال ايجاد شود به همين دليل باعث شد تعدادي از واحدهاي نيروگاهي به دليل كمبود سوخت در زمستان از مدار خارج شوند و احتمال محدوديت برق در برخي از مناطق كشور باشيم البته اين مهم در سال جاري هنوز به اوج مصرف خود نرسيده است و شاهد افزايش بار در بيشتر مناطق براي مصرف انرژي نبوديم.

در توضيحاتي كه عضو گروه پژوهش و آموزش و مدرس دانشگاه اصفهان در هفته نامه هشت بهشت در خصوص استفاده نيروگاهها در برخي مواقع از مازوت ، تاكيد كرد مازوت با درصد بالايي از گوگرد و ديگر آلاينده ها از جمله نيترات ، سولفات و ديگر ذرات معلق و ديگر گازهاي سمي بر عدم سلامت ساكنان شهرها موثر است.

اما از آنجا كه نيروگاه ها عمدتا در بيرون از شهرها هستند، نبايد از خاطر برد كه دليل اصلي  آلايندگي هواي شهرها، وسائل حمل و نقل عمومي ، موتورخانه هاي مركزي ساختمانها و فعاليت واحدهاي صنعتي نزديك به شهرها و ... هستند.

حسين احمدي كيا با اشاره به اين كه مازوت يك سوخت سنگين و بسيار آلاينده است خاطر نشان كرد : رسوبات مازوت حتي مي تواند به تاسيسات نيروگاهها مثل ديگ بخار نيز خسارت وارد مي كند ولي اگر كه شهروندان در مصرف گاز صرفه جويي نكنند به دليل كمبود گاز چاره اي به جز صرف مازوت در نيروگاهها وجود ندارد.
وي گفت : مردم دقت لازم را در مصرف گاز بايد داشته باشند چرا كه در مناطق سرما و بارندگي در مناطق سردسير هموطنان اولويت بيشتري براي مصرف گاز خواهند داشت.

لینک اصل خبر در سایت سایت خبری شرکت توانیر

    منبع خبر

    سایت خبری شرکت توانیر

    سایت خبری روابط عمومی شرکت توانیر

      نظرات