حاشینه نشینی و باز زنده سازی کارون پروژه ملی تعریف شوند

حاشینه نشینی و باز زنده سازی کارون پروژه ملی تعریف شوند



به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی ‌کلانشهر اهواز سیاوش محمودی در دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اهواز با استاندار خوزستان ضمن تبریک انتصاب ایشان اظهار کرد: امیدوارم در مدت باقی مانده از دولت مردمی دکتر رئیسی شاهد تحول و توسعه روزافزون در استان خوزستان باشیم، این امر قطعاً نیازمند وحدت، همدلی، کار جهادی و مضاعف است.

وی افزود: شرایط امروز یک فرصت ویژه برای خوزستان است چرا که در گذشته به دلیل برخی مسائل و عدم ثبات مدیریت بازدهی و بهره‌وری مد نظر برای شهر رخ نداده است؛ یکی از رویکردهای مدیریت شهری در دوره کنونی ثبات در مدیریت است تا از این طریق در راستای توسعه شهر تلاش کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به اینکه شفافیت و هوشمندسازی از جمله دیگر رویکردهای دوره فعلی است، ادامه داد: برنامه محوری یکی از مهمترین رویکردهای این دوره مدیریت شهری است، پیش از این یک برنامه جامع و پنج ساله برای اهواز وجود نداشت که با اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده برنامه ۵ ساله اهواز تدوین و افق پیش رو مشخص شده است.

وی تاکید کرد: مسئله حاشیه نشینی توسعه متوازن شهری به شدت مورد تاکید شورای شهر اهواز است؛ برا اساس آمار، خوزستان از لحاظ جمعیتی با بیش از یک میلیون نفر بیشترین حاشیه نشینی را در کشور دارد، در اهواز نیز حدود ۴۰۰ هزار نفر در حاشیه و سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می کنند.

محمودی اضافه کرد: اگر قرار باشد ظاهر شهر تغییر کند باید مواردی مانند معابر، میادین و ورودی های شهر بهبود یابند، علاوه بر آن مشاغل مزاحم و حاشینه نشینی نیز باید ساماندهی شود، باز زنده سازی ساحل کارون نیز از جمله مواردی است که در تغییر ظاهری شهر اهواز بسیار موثر است.

وی با توضیح به نیازها و مسائل شهری اهواز بیان کرد: در برخی از کلانشهرها بعضی از پروژه‌های بزرگ به عنوان پروژه ملی ثبت شده اند، مجموعه شورای شهر و شهرداری اهواز نیز درخواست دارد با توجه به اینکه ۳۷ کیلومتر از رودخانه کارون در محدوده شهراهواز قرار دارد باز زنده سازی ساحل کارون از شهرستان باوی تا شهرستان کارون به عنوان پروژه ملی تعریف و در بودجه دولت ردیف داشته باشد.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز با تاکید بر نقش کمربند سبز و تکمیل آن بر کنترل حاشیه نشینی ادامه داد: هماهنگونه که امکان رفع مسئله فاضلاب اهواز با بودجه شهری وجود نداشت و با عنایت مقام معظم رهبری و اعتبار ملی پروژه آن آغاز شد، اگر بخواهیم مسئله حاشیه نشینی و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی را در اهواز ساماندهی کنیم باید چنین کاری صورت گیرد، برنامه ملی بازآفرینی کشور در سال ۱۳۹۶ در دولت مصوب و وظایف دستگاه‌های موثر در آن مشخص شد اما متاسفانه این کار در اهواز یا فعال نشده یا اینکه انتظارات لازم را برآورده نکرده است علاوه بر آن باید در این ستاد دستگاه‌ها نسبت به حفظ و حراست از زمین‌های خود که در حاشیه قرار دارند متعهد شوند.

وی توضیح داد: تکمیل پروژه عملیات آسفالت معابر شهری اهواز نیازمند ۵۰ هزار تُن قیر است؛ با این حال در موضوع بازآفرینی تنها ۲ هزارتن قیر به اهواز اختصاص یافت که با این عدد و رقم‌ها نمی توانیم انتظارات را برآورده کنیم.

محمودی در ادامه گفت: طرح تفصیلی اهواز در سال ۱۳۹۷ تصویب شد اما تا کنون اقدام چشمگیری در این خصوص صورت نگرفته است با این حال با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا پروژه محرومیت زدایی با بودجه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان، ۲۵ محله هدف مشخص و اقدامات لازم در حال انجام است با این حال برای اینکه این پروژه به سرانجام برسد نیازمند تامین اعتبار و انعقاد قراردادهای جدیدی هستیم تا باقی محلات محروم را ساماندهی کنیم.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها یکی از موارد مهم در محرومیت زدایی است که نقش موثر و مهمی دارد با این حال مشخص نیست بودجه مسئولیت اجتماعی خود را در کجا هزینه می‌کنند، یکی از گلایه‌های شهروندان این است که با وجود این میزان از صنایع در اهواز چرا اهواز در این وضعیت قرار دارد‌؛ علاوه بر آن انتظار داریم که دستگاه‌ها و شرکت‌ها عوارض خود را پرداخت کنند. لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اهواز

    منبع خبر

    شورای شهر اهواز

    شورای شهر اهواز یک شورای شهر در شهر اهواز می باشد

      نظرات