تقویم فرهنگی تبریز تدوین می‌شود/ برگزاری لیگ استعدادیابی در حوزه‌های ورزشی و هنری طی سال آینده

تقویم فرهنگی تبریز تدوین می‌شود/ برگزاری لیگ استعدادیابی در حوزه‌های ورزشی و هنری طی سال آینده

به گزارش شهریار ، امیر نصیربیگی در سومین نشست از سلسله نشست‌های خبری مدیران شهرداری تبریز اظهار کرد: برای اولین بار تقویم فرهنگی تبریز در قالب دفترچه‌ای تدوین و در اختیار مدیران و مسئولان فرهنگی شهرداری تبریز قرار می‌گیرد.

وی افزود: در تدوین این دفترچه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه همچون حوزه‌های قرآنی، ورزشی و فرهنگی و همچنین آسیب‌های اجتماعی موجود در مناطق لحاظ شده است.

نصیربیگی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی فرهنگی به صورت جزیره‌ای بوده و در تلاش هستیم با تجمیع برنامه‌ها عدالت توزیع را رعایت کنیم.

وی اضافه کرد: برنامه‌های مختلفی در راستای مدیریت صحیح و اصولی منابع و تاثیرگذاری آنها تدوین شده است که مدیران مناطق در حال دفاع از این برنامه‌ها و ارائه پیامدها و دستاوردهای احتمالی آن هستند.

ظرفیت‌های بومی، فرصتی ویژه برای فعالیت‌های فرهنگی

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز ظرفیت‌های فرهنگ بومی را فرصتی ویژه برای تولید و اجرای برنامه‌های فرهنگی معرفی کرد و گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز به عنوان یکی از متولیان اصلی فرهنگ و هنر شهر، باید در حوزه حقوق و فرهنگ شهروندی و آموزش مفاهیم شهروندی نقش خود را به درستی ایفا کند.

وی افزود: اتخاذ راهکار مناسب در ایمن‌سازی و صیانت از حریم خانواده‌ها از طریق حوزه فرهنگ و هنر یکی از رئوس برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز است.

نصیربیگی خاطرنشان کرد: مباحث عمرانی و خدماتی شهر جزو مسائل اساسی شهر هستند، ولی فرهنگ و هنر از تمام حوزه‌های ترافیکی، عمرانی، پسماند و خدمات اساسی‌تر است.

وی اضافه کرد: تلاش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز ارائه برنامه‌های جامع در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و هنری در سطح شهر و متناسب با وضعیت و پتانسیل‌های موجود در مناطق دهگانه است.

اطلس اجتماعی و فرهنگی مناطق تبریز تهیه می‌شود

نصیربیگی همچنین از تهیه اطلس اجتماعی و فرهنگی مناطق تبریز تا پایان سال جاری خبر داد .

وی افزود: اطلاعات فعلی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف تبریز کارآمد نبوده و اطلاعات جامعی همچون سرانه موسیقی، مطالعه، ورزش مناطق در دسترس نیست.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: باید ضریب نفوذ برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز احصا و نیازهای مناطق در این حوزه‌ها تامین شود.

نصیربیگی مشارکت مردم را مهمترین هدف برنامه‌های فرهنگی اعلام کرده و گفت: هدف شهرداری تبریز تنها اجرای برنامه و تحمیل آن به شهروندان نیست و مشارکت مردم به عنوان رکن اساسی این برنامه‌ها در حصول دستاوردهایی همچون شناسایی افراد مستعد مهم است.

وی اضافه کرد: برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز باید مشارکت‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در بین آحاد جامعه را نهادینه کند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز با اعلام برگزاری جشنواره زمستانه این سازمان تاکید کرد: تلاش داریم در حوزه توزیع عادلانه خدمات فرهنگی، حضور بیشتری در مناطق کم‌برخوردار شهر داشته باشیم.

وی یادآور شد: در اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی از تشکل‌های مردم‌نهاد نیز دعوت به عمل آورده و از برنامه‌های فرهنگی آنها حمایت می‌کنیم.

تشکیل دبیرخانه آموزش‌های شهروندی

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز همچنین با اشاره به تهیه پیش‌نویس آموزش‌های شهروندی گفت: پیش‌نویس آموزش‌های شهروندی در دو بخش عمومی و اختصاصی در دست تدوین است که علاوه بر مسائل عمومی و آموزشی، پیوست مسائل تخصصی نیز دارد .

وی افزود: دبیرخانه آموزش‌های شهروندی به منظور تدوین محتوای آموزش عمومی و اختصاصی مسائل شهری در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز تشکیل شده است.

نصیربیگی یادآور شد: نمایندگان سازمان‌های مختلف همچون ترافیک، آتش‌نشانی و دیگر سازمان‌ها برای ارائه نظرات تخصصی در حوزه آموزش شهروندی در این دبیرخانه حضور یافته و نظرات تخصصی آنها برای تولید محتوای آموزشی به کار گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت هنر نمایشی برای آموزش شهروندی خاطرنشان کرد: هنر ابزار مناسبی برای آموزش شهروندی است و در این راستا می‌توانیم از زبان هنر نیز بهره‌مند شویم.

نصیربیگی اضافه کرد: مسائل مهم شهری می‌تواند از طریق انیمیشن و کاراکترهای شخصیتی خاص مورد پذیرش و اقبال جامعه بیان شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز تاکید کرد: تا یک ماه آینده تلاش داریم به یک جمع‌بندی در حوزه آموزش‌های شهروندی برسیم.

برگزاری لیگ استعدادیابی در حوزه‌های ورزشی و هنری طی سال آینده

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز از اجرای لیگ استعدادیابی ورزشی و هنری در تبریز خبر داد.

نصیربیگی افزود: شهر تبریز دارای غنای فرهنگی و قدمتی کهن بوده که پتانسیل‌های ورزشی و هنری متعددی دارد. بر همین اساس سال آینده برنامه استعدادیابی در حوزه‌های هنری و ورزشی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: این مسابقات صرفا رقابت محور نیست بلکه نقطه تمرکز سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز شناسایی و پرورش نخبه‌های شهر در ذیل این لیگ هنری و ورزشی است. فرایند این مسابقات از سطح محلات آغاز شده و سپس در قالب تیم های مناطق دهگانه ادامه می‌یابد. همچنین مناطق دهگانه ملزم به استفاده از استعدادهای موجود در سطح منتطقه در برنامه‌های فرهنگی و هنری ورزشی خود هستند و در نهایت این لیگ در سطح شهر به کار خود پایان می‌دهد.

نصربیگی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این برنامه شناسایی نخبگان شهر تبریز و بهره‌مندی از ظرفیت های موجود است چرا که در مقوله‌های فرهنگی و ورزشی معتقدیم مشارکت شهروندی در برنامه‌ها باعث پویایی و نشاط می‌شود.

رویکرد برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی سال آینده منطقه محور خواهد بود

نصیربیگی رویکرد برنامه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز را محله محور معرفی کرده و گفت: گستره کاری و رسالت محوله سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری متعدد است. فرهنگ بستر رشد و زیربنای توسعه شهر در دنیای کنونی بوده و عواقب کم کاری در این حوزه زیان‌بار و حتی جبران ناپذیر است.

وی افزود: تنها با احصاء نقطه قوت و شناخت آسیب‌های اجتماعی یک منطقه شهری می‌توان اقدامی با خروجی فرهنگی مناسب انجام داد و بر همین اساس رویکرد برنامه‌های ما در سال آتی، متکی به سرانه‌ها و علایق فرهنگی منطقه برنامه ریزی شده است.

نصیربیگی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بومی و قومیت‌های متنوع ایرانی اسلامی طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) فرصت مغتنمی برای توسعه فرهنگی است و ما هم تا حد امکان از این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

هفته‌های فرهنگی تبریز سال آینده احیا می‌شود

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز از احیای هفته‌های فرهنگی در سطح ملی و بین المللی خبر داد و گفت: با احیای برنامه‌ هفته‌های فرهنگی تبریز می‌توان ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری تبریز را هر چه بهتر معرفی کرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته حضور فعال در نمایشگاه‌ها و اجرای برنامه‌ هفته‌های فرهنگی تبریز با اینکه تاثیرگذاری مطلوبی داشت، تعطیل شده بود و این در حالی است که تبریز در حوزه های مختلف ظرفیت‌های خوبی دارد.

نصیربیگی خاطرنشان کرد: برای معرفی شهر در شان تبریز باید از ظرفیت شهرهای خواهر خوانده نیز استفاده کرده و مبادلات فرهنگی با آنها را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه شهردار تبریز توجه ویژه‌ای به حوزه فرهنگی هنری دارد، تصریح کرد: توسعه مبادلات فرهنگی و معرفی پتانسیل‌های تبریز می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش حجم سرمایه‌گذاری در شهر و ارزآوری برای توسعه همه‌جانبه شهر داشته باشد که در این راستا اولویت اجرای برنامه فرهنگی با شهرها و خواهرخوانده‌هایی که اشتراکات فرهنگی و پیشینه تاریخی متعددی با تبریز دارند، خواهد بود.

آغاز ثبت نام المپیاد فرهنگی-ورزشی جام پرچم

نصیربیگی همچنین از آغاز ثبت‌نام المپیاد فرهنگی-ورزشی جام پرچم در هفته جاری خبر داد و گفت: تا زمانی که حوزه ورزش از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز تفکیک نشده است، موظف به اجرای تمام اقدامات ورزشی هستیم.

وی با اشاره به اقدامات اجرایی المپیاد فرهنگی-ورزشی جام پرچم افزود: این المپیاد طرحی ابتکاری از تبریز بود که به سرعت تسری یافته و همزمان با تبریز در دیگر استان‌ها و نزدیک به ۱۴۰۰ شهر دیگر برگزار می‌شود.

نصیربیگی خاطرنشان کرد: دبیرخانه کشوری المپیاد فرهنگی-ورزشی جام پرچم برای اولین بار در تبریز استقرار یافته و آقای هوشیار شهردار تبریز به عنوان دبیر این المپیاد معرفی شده است.

پیوست نگاری فرهنگی در پروژه‌های بزرگ شهری

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز از پیوست نگاری فرهنگی در پروژه های بزرگ شهری طی سال آینده خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته اقداماتی در رابطه با پیوست نگاری فرهنگی در شهر تبریز انجام نگرفته است این در حالی بوده که این مقوله یکی از موضوعاتی است که رهبرمعظم انقلاب (مد ظله العالی) در فرمایشات خویش همواره توصیه کرده اند و از طرفی این مسئله مورد تاکید شهردار تبریز است.

وی با تشریح برنامه‌های سال آینده این سازمان، افزود: پروژه‌های بزرگ عمرانی در سال آینده پیوست‌نگاری خواهند داشت چرا که این موضوع یکی از ضروریت‌های مغفول مانده از ایام گذشته بوده و مطالعاتی برای این مورد انجام نشده است.

نصربیگی خاطرنشان کرد: پیوست نگاری فرهنگی باعث انسجام و رفع مشکلات پس از بهره‌برداری پروژه‌ها می‌شود و دیگر کلانشهرهای کشور نیز در حوزه پیوست نگاری فعالیت‌های عملی انجام داده‌اند.

جشنواره عکس «فیروزه» به تقویم فرهنگی تبریز باز می‌گردد

نصیربیگی از بازآفرینی جشنواره‌های فرهنگی تبریز با هدف کارکرد محوری خبر داد و اظهار کرد: برای سال‌ آینده برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی تدوین شده که احیای جشنواره‌های فرهنگی تبریز یکی از این برنامه‌ها است.

وی افزود: یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های فرهنگی تبریز طی سال‌های گذشته «جشنواره عکس فیروزه» بود که پس از تعطیلی و وقفه‌ای چند ساله، با نگاه متفاوت و کارکرد محوری طی سال آینده بازآفرینی می‌شود.

نصیربیگی ادامه داد: جشنوارهای فرهنگی باید بر اساس نیاز واقعی شهر احصا شوند چراکه کارکرد اصلی کار فرهنگی شناسایی فرصت‌ها و گوشزد کردن آسیب‌های پیش رو در جامعه است. حفظ برندهای جشنواره‌های فرهنگی تبریز مهم است ولی کارکرد محوری هدف اصلی بازآفرینی است که «جشنواره عکس فیروزه» نیز در همین قالب سال آینده با رویکرد متفاوت آغاز به کار می‌کند.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی و شناسایی اهداف برای برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، تصریح کرد: یکی از پیش نیازهای احیای جشنواره جایزه کتاب تبریز حمایت از تولید آثار فرهنگی است چراکه وقتی میزان اثر از لحاظ کمیت پایین باشد، اهمیت برگزاری جشنواره نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: سال آینده محوریت اجرای برنامه‌های فرهنگی در فرهنگسراهای تبریز خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات