هشدار؛ خطر يخ زدگي تاسيسات و شبكه آب در فصل سرما

هشدار؛ خطر يخ زدگي تاسيسات و شبكه آب در فصل سرما


هشدار؛ خطر يخ زدگي تاسيسات و شبكه آب در فصل سرما

هشدار؛ خطر يخ زدگي تاسيسات و شبكه آب در فصل سرما

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: با توجه به برودت و سرمای هوا، مشترکین از کنتور و اتصالات آب شرب در برابر یخ زدگی محافظت کنند.

به گزارش دفتر روابط عمومي و آموزش همگاني شركت آب و فاضلاب گيلان؛ مازیار غلام پور با اشاره به کاهش دما و بارش برف در مناطق کوهستانی و احتمال یخ زدگی کنتورهای آب گفت: برای آن دسته از کنتورهای آب که در محیط بیرون و هوای آزاد نصب شده است، باید از پوشش عایق مناسب استفاده شود.

وی؛ با بیان اینکه در مواقعي كه سرما و يخبندان براي مدت طولانی ادامه مي يابد، يخ بندان در عمق زمين پيش روي كرده و انشعابات آب اولين اجزايي خواهند بود كه در معرض يخ بندان قرار خواهند گرفت، افزود: در هنگام يخ زدن و انبساط حجم آب داخل كنتور، يك فشار بسيار زياد در داخل كنتور توليد می شود كه پوسته و قطعات و مكانيزم كنتور قادر به تحمل آن نمي باشند، در مقابل اين افزايش فشار قطعات داخل كنتور شكسته و يا تغيير شكل می دهند و كنتور از وضعيت نرمال و كاليبره خارج شده قادر به كاركرد صحيح نخواهد بود، حتي اگر كنتوري بطور جزيي دچار يخ زدگي شود و پس از باز شدن بدنه آن سالم باشد، آن كنتور از نظر استاندارد مردود بوده و بايد با كنتور نو تعويض شود.

غلام پور گفت: برای حفاظت از این کنتورها در برابر سرما می توان از پوشال كولرهاي آبي، پشم شیشه، گونی، پارچه، قطع آب واحد هاي خالي از سكونت و مراقبت مستمر در طول زمستان استفاده کرد.

وی با تاکید بر قرار دادن کیسه های خاک اره در محفظه کنتور و عایق بندی لوله های آب نصب شده در فضای باز ساختمان ها افزود: در صورت یخبندان، مشترکین محترم داخل حوضچه کنتور را باز کرده و از خشک بودن آن مطمئن شوند.

معاون بهره برداری و توسعه آب گیلان گفت: داخل حوضچه کنتور را می توان از کف و زیر کنتور تا درب حوضچه با کیسه های نیمه پُر خاک اره سربسته، پُر کرده و پس از اطمینان از فشردگی و قرار گرفتن کنتور در داخل کیسه های خاک اره، درب حوضچه را با استفاده از کیسه های پلاستیکی طوری ببندید که از ورود آب باران به داخل آن جلوگیری شود.

غلام پورتصریح کرد: مشترکین محترم از روش های غیراصولی برای جلوگیری از یخ زدگی کنتورهای آب مانند ریختن آب جوش بر روی کنتور که موجب ترکیدگی آن خواهد شد و یا استفاده از شعله مستقیم آتش خودداری کنند.

وی افزود: در صورت یخ زدگی کنتور، مشترکین می توانند با ریختن آب ولرم به منظور باز شدن ملایم جریان آب استفاده کنند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان گیلان

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان گیلان

    شرکت آب و فاضلاب استان گیلان

    شرکت آب و فاضلاب استان گیلان یک شرکت در شهر رشت می باشد

      نظرات